חיסון נשים הרות נגד שעלת מעניק הגנה לתינוקות בני פחות משלושה חודשים והופעת וריאנט חדש של נגיף קורונה הדורש מעקב

בניגריה נמשכת מגפת הדיפתריה, עם 579 מאומתים בחודש יולי לבדו מתוך 1,534 מאומתים סך הכול מאז מאי 2022. 39 מהחולים מתו ביולי, מה שמביא את מספר המתים ל-137 מתחילת המגפה. כ-82 אחוזים מהחולים אינם מחוסנים, ובהתחשב ביעילות הגבוהה של החיסון הקיים, כ-97 אחוזי הגנה למקבלי סדרה מלאה ומנות דחף, זו ראיה להתפשטות הנרחבת של החיידק באוכלוסייה.

חשוב להזכיר שהחיסון נגד דיפתריה, הנמצא בשגרת החיסונים בכל העולם, מגיע במשולב עם החיסון נגד טטנוס והחיסון נגד שעלת, וגם מחלת השעלת נמצאת בעלייה כרגע בעולם, גם במדינות המערב. בדנמרק מספר מקרי השעלת הולך וגדל מדי חודש. במאי נספרו שם 104 חולי שעלת, וביולי ספרו כבר 291 חולים. מדאיגה במיוחד העלייה בקרב תינוקות בני פחות משנה, שעליהם החיסונים פחות מגינים, ועבורם החיידק מסוכן ביותר ועלול להביא למוות. הדבר היחיד שיכול להגן על בני פחות משלושה חודשים הוא התחסנות של האם בזמן ההיריון, ולאחר מכן מתן החיסון לתינוקות עצמם שמתחיל בגיל חודשיים ודורש שלוש מנות נוספות להשלמת הסדרה הראשונה.

גם בפלורידה רואים עלייה של 17 אחוזים בתחלואה בשעלת לעומת התקופה המקבילה לשנת 2022. וגם בקנדה יש השנה התפרצויות חוזרות ונשנות, האחרונה שבהן בעיר פריסוויל, כ-400 קילומטרים מגבול ארצות הברית.

נזכיר שגם בארץ יש כעת התפרצות של שעלת. עד סוף יולי איתרו בישראל 460 מקרי שעלת לשנת 2023, וזה לעומת 17 חולים בכל 2022. וגם אצלנו כבר נרשמו השנה קורבנות למחלה.

אומנם ניתן לקבל חיסון נגד דיפתריה ללא חיסון נגד שעלת, אבל סביר שרבים מאלה שלא מחסנים את ילדיהם נגד שעלת מוותרים על כל הזריקה המחומשת המכילה את החיסון, וזו מגינה גם מפני דיפתריה, טטנוס, פוליו והחיידק המופילוס אינפלואנזה b (הגורם בין היתר לדלקת קרום המוח). כך שהתפרצות השעלת מצביעה על סכנה גדולה יותר האורבת בפתח לילדים הלא מחוסנים.


לחיסון נגד דיפתריה יעילות גבוהה של כ-97 אחוזים. ילד הסובל מכאב גרון | Fahnur Jingga, Shutterstock

קורונה 

מספר נפטרי הקורונה בישראל התעדכן ועומד כעת על 12,615 נפטרים מאז פרוץ המגפה. מספר המאומתים יציב למדי בשלושת החודשים האחרונים, אך מספר החולים במצב קשה המאושפזים בבתי החולים מראה מגמה קלה של עלייה, משלושים לסביבות ארבעים.

בעולם מתפשט וריאנט חדש המכונה בשם החיבה "אריס" וארגון הבריאות העולמי הכריז עליו כווריאנט הדורש מעקב. בינתיים לא נראה שהוא מהווה סכנה גדולה יותר מאחיו למשפחת האומיקרון, אך מאחר שגם הוא מצליח להתחמק ממערכת החיסון של מי שכבר חלה או חוסן, עלול להגיע גל חדש של הדבקות. לתשומת לב הרגישים יותר שאולי ירצו להיזהר בתקופה הקרובה.

 

2 תגובות

  • חצב

    רווקה ללא ילדים וללא גבולות

    כבר התחסנת בהריון, יעלוש?

  • יוסף ארודי

    מעניין ומלמד לעתיד.

    מעניין ומלמד לעתיד.