משרד הבריאות מבקש ממי שבאו במגע עם שני חולי חצבת בשבוע שעבר לוודא שהם מחוסנים, התפרצות זיקה בתאילנד והתרעה על תנים חולי כלבת בצפון הארץ

חצבת בישראל 

שני חולי חצבת נוספים בישראל, אחד מהם ילד לא מחוסן מהצפון והשני מבוגר מאזור ירושלים. אותו מבוגר גם נסע ברכבת ביום רביעי האחרון, ב-17 בינואר, בעודו מידבק. החולה עלה על הרכבת בתחנת תל אביב האוניברסיטה בשעה 12:20 וירד ממנה בתחנת סבידור מרכז. שם עלה על הרכבת לבית שמש בשעה 12:40. על כל מי שהיו על רכבות אלה לוודא שהם מחוסנים. מאחר שהדגירה של נגיף החצבת ארוכה, חיסון מהיר לאחר החשיפה עשוי למנוע את המחלה. 

מי נחשב למחוסן?

  • מי שקיבלו שתי מנות מהחיסון נגד חצבת - החיסון הבודד הישן, או את זריקות ה-MMR או MMRV החדשות יותר.
  • אלה שחלו בעברם במחלה.
  • ילידי 1957 ולפני כן (סביר שנחשפו לנגיף בילדותם).

ומה לגבי אלה שלא מחוסנים או שקיבלו רק מנה אחת וייתכן שנחשפו לחולה?

ילדים עד גיל 6 יכולים להשלים את החיסונים בטיפות החלב. ילדים מגיל 7 משלימים חיסונים דרך שירותי הבריאות לתלמיד ומבוגרים צריכים לפנות בדחיפות לרופא המשפחה ולהשלים את החיסונים בקופות החולים. פעוטות מעל גיל שנה יהיו בדרך כלל עם חיסון בודד, כמו גם בוגרים שנולדו בין 1958 ל-1978.

החיסון נגד חצבת הוא מסוג "חי מוחלש". נשים הרות ואנשים הסובלים מדיכוי חיסוני לא יכולים להתחסן בחיסון כזה, ואם היו על אחת מרכבות אלה עליהם לפנות לרופא/ת המשפחה או למוקדים לרפואה דחופה כדי לקבל חיסון סביל מונע.


כדאי לברר מה סטטוס החיסון נגד חצבת. אדם מקבל זריקת חיסון בזרוע | goodbishop, Shutterstock

חצבת בעולם

בבריטניה יש מאז אוקטובר התפרצות חצבת באזור בירמינגהם, שכבר החלה להתפשט למקומות נוספים, ורשויות הבריאות חוששות מהתפשטות נרחבת אף יותר. מאז תחילת אוקטובר נספרו 216 חולים מאומתים ועוד 103 מקרים חשודים שטרם קיבלו אישור מעבדה. כ-80 אחוז מהם באזור בירמינגהם, כ-10 אחוז בקובנטרי, רובם המוחלט של החולים הם ילדים מתחת לגיל 10. מעט מדי ילדים בריטים מחוסנים, אומרים במערכת הבריאות, וללא השלמת חיסונים נרחבת, המגפה עלולה להמשיך ולהדביק ילדים.

בארגנטינה בן 19 חודשים לא מחוסן אובחן עם חצבת. לתינוק אין היסטוריה של נסיעות, והוא לא היה במגע עם חולי חצבת ידועים, מה שמצביע על קיומם של חולים שלא ידועים למערכת ולא ניתן להגיע אליהם ולחסנם במהירות.

במדינת ג'ורג'יה שבארצות הברית, אובחן חולה חצבת שנדבק מעבר לים. זה המקרה הראשון במדינה זו מאז 2020. החקירה האפידמיולוגית לאיתור מגעיו של החולה בעיצומה.

התפרצות חצבת במלזיה. 52 מקרים מאומתים נספרו מאז דצמבר. רבים מהמקרים בקרב זרים וכמעט 90 אחוז מהחולים לא חוסנו מעולם. במחוז ההתפרצות החיסונים נגד חצבת ניתנים בגיל חצי שנה, תשעה חודשים ושנה, אך מספרם הרב של הלא-מחוסנים בין החולים מרמז על כיסוי חיסוני נמוך במיוחד.


נגיף זיקה גורם למחלה המסוכנת לנשים בהיריון. אישה הרה וסביבה יתושים | all_about_people, Shutterstock

זיקה וכלבת

הנוסעים לתאילנד, שימו לב להתפרצות זיקה לאור מאות מקרים במהלך 2023 ועשרות מקרים נוספים מאז תחילת 2024. המחלה המועברת על ידי יתושים מסוכנת במיוחד לנשים הרות ועלולה לגרום למומים בעובר. למחלה אין עדיין חיסון, והדרך הטובה ביותר להימנע ממנה היא על ידי שימוש בחומרים דוחי יתושים ושהות בחדרים עם רשתות על החלונות.

ולסיום, משרד הבריאות הודיע על תנים נגועים בכלבת במושב מולדת ובשלומי. אדם אחד שנחשף לתן הנגוע הופנה לקבלת טיפול מונע נגד כלבת.

במשרד הבריאות מבקשים מכל מי שהיה באזור שלומי ובא במגע עם בעל החיים הנגוע או עם בעל חיים משוטט, או שבעלי החיים שברשותו באו במגע עימם בין התאריכים 16-2 בינואר 2024, או באזור מושב מולדת בין התאריכים 18-4 בינואר 2024 - לפנות בדחיפות ללשכת הבריאות הקרובה, כדי לשקול אם צריך לקבל טיפול מונע נגד כלבת.

לשכת הבריאות בעכו: טלפון  04-9955138.

לשכת הבריאות בעפולה: טלפון 04-6099000.

 

0 תגובות