וריאנט קורונה חדש בישראל, אמבה "אוכלת מוח" בפקיסטן, דבר בסין ומלריה בארצות הברית

וריאנט חדש של נגיף הקורונה התגלה בישראל, כך פורסם אמש ב"כאן חדשות". הווריאנט החדש, BA2.86, התגלה ביום חמישי האחרון בבית החולים איכילוב לראשונה בעולם. בעקבותיו התגלה הווריאנט גם במדינות נוספות, בדנמרק, בבריטניה ובארצות הברית. לווריאנט מספר מוטציות רב יחסית, ועוד לא ברור כיצד הוא ישפיע על היקף ההדבקות, הנמצא בישראל בעליה קלה. וריאנט זה נוסף על הוריאנט החדש יחסית האחר שדיווחנו עליו, EG.5 המכונה "אריס", שקונה אחיזה בעולם בשבועות האחרונים.

בתוך כך, לקראת החורף, מודרנא, פייזר ונובווקס הוציאו חיסוני קורונה מעודכנים, שתוכננו להגן מפני וריאנטים ממשפחת XBB, צאצאי האומיקרון הנפוצים בתקופה זו בעולם. החיסון יפעל נגד וריאנט XBB.1.5, והתקווה היא שיהיה יעיל גם נגד הווריאנט eg.5. החיסונים צפויים להגיע לבתי המרקחת בארצות הברית בסוף חודש ספטמבר או תחילת אוקטובר. משרד הבריאות הישראלי עדיין לא פרסם מתי יהיו החיסונים זמינים בקופות החולים שלנו.  

אמבות בפקיסטן

בקראצ'י שבפקיסטן דווח על מקרה שביעי של הידבקות באמבה "אוכלת המוח" נגלריה פואלרי (Naegleria fowleri). האמבה גורמת למחלה נדירה וקטלנית, וניתן להידבק בה בשאיפת רסיסי מים מתוקים נגועים, למשל בזמן שחייה באגם שהאמבה נמצאת בו. האמבה לא שורדת במים מלוחים או מוכלרים ולא ניתן להידבק בה בשתייה. המחלה בדרך כלל חשוכת מרפא, אך לפי הדיווחים אחד מששת החולים הפקיסטנים הקודמים שרד. חמשת האחרים מתו מהמחלה. עוד לא ברור כיצד, ומאיזה מקור מים, נדבק החולה החדש.


האמבה גורמת למחלה נדירה וקטלנית. אילוסטרציה של האמבה במוח אדם | Kateryna Kon / Science Photo Library

 דבר בסין

בתחילת אוגוסט דיווחו בסין על חולה בדבר הבלוטות, אותה מחלה מימי הביניים שגרמה למגפות איומות והרגה מיליונים. בימים האחרונים נפוצו דיווחים על חולים נוספים באותה המשפחה, אך עדיין לא ברור אם מדובר בחולים מאומתים או רק בחשדות שהתברר שהם שליליים. החולים אכלו בשר מרמיטה, שאמנם אסורה בציד, אך נחשבת למעדן ועלולה גם להעביר דבר. זו לא הפעם הראשונה שיש חולים בדבר באזור, אך המחלה כבר אינה מפחידה כפי שהייתה בעבר - כיום ניתן לטפל בה באמצעות אנטיביוטיקה.


גרמה למגפות איומות בימי הביניים, אך כיום ניתן לטפל בה באמצעות אנטיביוטיקה. חיידקי דבר | אילוסטרציה: Shutterstock, Kateryna Kon

 קדחת קרים-קונגו באירופה

בצפון מקדוניה מדווחים על מקרה שלישי של קדחת קרים-קונגו בבן 42 המאושפז כעת. הקורבן הראשון של הקדחת הדימומית במדינה מתה מהמחלה. המחלה נגרמת על ידי נגיף ומועברת לבני אדם באמצעות עקיצת קרציות או במגע עם דם של חיות חולות. הקרציות הנושאות את הנגיף מתפשטות כעת לתחומי מחיה חדשים בעקבות שינויי האקלים - דבר שמעורר חשש במדינות אירופאיות סמוכות. הקרציות חיות גם בישראל, אך לפחות בינתיים הנגיף לא הגיע לכאן. 


הדבקה מקומית במלריה במרילנד, לראשונה מזה 40 שנה. אילוסטרציה של מלחמה ביתושים | Shutterstock, Justinboat.29

 מלריה מקומית בארצות הברית

במרלינד שבארצות הברית התגלה מקרה של הדבקה מקומית במלריה, לראשונה מזה 40 שנה. בדרך כלל יש במדינה כ-200 מקרים שנתיים, אך הם מיובאים ממדינות אחרות, זאת אומרת, החולים נדבקו מחוץ למרלינד וחזרו עם הטפיל הגורם למחלה בגופם. מקרה בו הטפיל הועבר מחולה לחולה בתוך המדינה, כאמור, לא היה שם כבר 40 שנה. החולה הטרי לא נסע לאחרונה מחוץ לארצות הברית וגם לא למדינות בתוך ארצות הברית שיש בהן מלריה, כמו פלורידה וטקסס, הדרומיות יותר ממרילנד. המחלה מועברת על ידי יתושים, וההדבקה המקומית מעידה על נוכחותו של הטפיל בגופם של יתושים במרילנד. החשש הוא כמובן שהללו ידביקו אנשים נוספים. הרשויות מנסות לטפל בנגע, ובינתיים ההמלצה לתושבי מרילנד היא להשתמש באמצעים דוחי יתושים

 
 
 

2 תגובות

  • דודו

    חשוב מאד להתריע בפני מגפות (גם אם ברוב המקרים הן מומצאות!)

    משום שתעשיית התרופות חייבת אנשים בחרדה.
    מצד שני,
    אפשר לקרוא את הספר החדש של רן כשר "חיסונים - עובדות בלבד!", שם אפשר למצוא מידע מדעי רב על הצד השני, זה שמכון דוידסון לעולם לא יספר לכם.
    https://online.fliphtml5.com/echd/ckhg/

  • יוסף ארודי

    מעניין מלמד ומחייב מעקב לעתיד.

    מעניין מלמד ומחייב מעקב לעתיד.