מספר מקרי החצבת ברחבי העולם ממשיך לעלות, ובישראל חלה עלייה מדאיגה במספר הילדים המאושפזים עקב שפעת

חצבת

שלושה חולי חצבת נוספים הצטרפו למניין החולים הישראלי ובסך הכול יש כבר 21 חולים חדשים מאז חודש דצמבר. אחד מהנדבקים בשבוע שעבר הוא ילד לא מחוסן שנדבק מילד אחר שהביא איתו את המחלה מחוץ לארץ. הילד שהה במיון ילדים בבית החולים רמב"ם מתאריך 13.2 בשעה 18:00 ועד 14.2 בשעה 20:00. אנשים שנחשפו במועדים אלה ואינם מחוסנים בשתי מנות, יכולים לפנות למוקד קול הבריאות 5400* כדי לקבל מידע על המקומות שבהם ניתן להתחסן. משרד הבריאות ממליץ במיוחד לנשים הרות שאינן מחוסנות בשתי מנות, לילדים מתחת לגיל שנה ולאנשים הסובלים מדיכוי חיסוני שנחשפו לחולה לפנות לרופא המשפחה או למוקדים לרפואה דחופה על מנת לקבל חיסון מונע. אם יש צורך בהגעה למרפאה או למיון, יש להודיע לצוות הרפואי במוסד על החשד למחלת החצבת. מגעיהם של שני החולים הנוספים אותרו לאחר חקירה אפידמיולוגית.

כפי שדיווחנו כאן בשבועות האחרונים, מחלת החצבת מתפשטת במהירות ברחבי העולם. כל נסיעה מחוץ למדינה ללא כיסוי חיסוני מספק מסכנת בהידבקות. זמן קצר לאחר גילוי חולה חצבת בשדה התעופה בסידני שבאוסטרליה, חלף גם בשדה התעופה במלבורן חולה חצבת שהגיע בטיסה מדובאי. כעת גם הטרמינל הבינלאומי בנמל התעופה של מלבורן וגם הטרמינל הארצי של העיר הם אתרי חשיפה לחצבת ומי ששהה בהם בו-זמנית עם החולה נדרש לבדוק את מצבו החיסוני ולדווח לרשויות במקרה שמתחילים אצלו תסמינים. כאמור, דבר דומה קרה רק לפני ימים ספורים בנמל התעופה של סידני, עם חולה שהגיע מעיר סמוכה לבריזביין במזרח אוסטרליה, שאליה הגיע ממדינה במזרח אסיה שיש בה התפרצות חצבת. החולה מסידני לא הסתפק בשהות בשדה התעופה, ואף נסע באוטובוס, ביקר במכון עיסוי ובמסעדה.

דיווחי חצבת נוספים מגיעים מווינה ומחבל טירול שבאוסטריה. 75 מקרי חצבת התגלו במדינה מתחילת ינואר ועד אמצע פברואר, לעומת עשרה בתקופה המקבילה בשנה שעברה. הרשויות מפצירות בתושבים לוודא את מצבם החיסוני ולהשלים חיסוני חצבת אם יש בכך צורך.

בבית ספר יסודי באזור מיאמי פלורידה, אובחן בחצבת תלמיד שלא נסע לשום מקום בימים שקדמו למחלה. זה מצביע בבירור על חולים נוספים שלא התגלו עדיין וכפי הנראה לא פנו לעזרה רפואית, מה שמציב עוד אנשים רבים בסכנת חשיפה למחלה. ואכן במהלך סוף השבוע אותרו בבית הספר עוד שלושה חולים. שיעור ההתחסנות בבית הספר מגיע רק לכ-89 אחוזים מתוך מעל אלף תלמידי בית הספר. מעל מאה תלמידים לא מחוסנים נמצאים בסכנת הידבקות מיידית ועליהם מתווספים האחוזים הבודדים מקרב המחוסנים שהחיסון לא הצליח להקנות להם הגנה.

גם בבריטניה גוברת הדאגה מהתפשטות החצבת הנרחבת, עם 166 מקרים בתקופה שבין 15 לינואר ובין 15 לפברואר, כש-56 מקרים אובחנו בשבוע האחרון לדיווח לבדו! רוב המקרים בילדים מתחת לגיל עשר.


תסמיני החצבת הם חום גבוה, פריחה מפושטת, חום גבוה, שיעול, נזלת, גירוי בלחמיות העיניים. ילדה עם חום גבוה | Aleksandra Suzi, Shutterstock

 שפעת

לא רק חצבת מדאיגה את רשויות הבריאות. בתקופה האחרונה נרשמת בישראל עלייה במקרי מחלת השפעת ומחלקות בתי החולים עמוסות בחולים. כבר בתחילת החודש דווח על עלייה במספר הילדים המאושפזים בגלל סיבוכי שפעת. תינוקת בת שנה אושפזה בטיפול נמרץ בבית החולים אסותא באשדוד בגלל שפעת ובבית החולים מאיר אושפזו במצב קשה בת 5 ובת 17 שלקו במחלה.

לפי דו"ח משרד הבריאות על התפשטות מחלות נשימתיות דמויות שפעת בישראל, התחלואה בתקופה האחרונה הגיעה לרמות דומות לאלה שנרשמו בחורף 2020-2019, אז היה גל תחלואה בדצמבר 2019, זמן קצר לפני פרוץ מגפת הקורונה. בתקופת הגבלות הקורונה שכיחות המחלות האחרות ירדה גם כן. אך כעת שכיחותן עולה, כשהמסוכנות שבהן הן בעיקר שפעת ו-RSV. נגד שפעת יש חיסון הניתן חינם בקופות החולים ועדיין ניתן להתחסן בו. עונת השפעת החלה באיחור השנה, ומי שטרם התחסן כדאי שיתייעץ עם הרופא לגבי זה.

0 תגובות