החצבת חוזרת להתפשט ברומניה, ובמקומות נוספים בהם הכיסוי החיסוני אינו מספיק. וגם: התפרצויות של דלקת ריאות לא טיפוסית הנגרמת על ידי מיקופלזמה, מהונג קונג ועד לדנמרק

בין 2016 ל-2019 התפשטה בעולם מגפת חצבת. היא החלה מרומניה, שם צנחו אחוזי החיסון נגד חצבת לשפל חסר תקדים במדינה בגלל פעילות "מוצלחת" של מתנגדי חיסונים, חוסר נגישות באזורים מסוימים במדינה ובורות כללית בקשר לחיסון. באזורים מסוימים של רומניה הגיע שיעור החיסון רק לכ-30 אחוזים, מספר הרחוק מאוד מאחוז החסינות הקהילתית הדרוש כדי למנוע התפרצויות חצבת, שעומד על כ-95 אחוזים מהאוכלוסייה. רובם המכריע של החולים היו לא מחוסנים, והיות שהיו רבים כל כך מהם, המחלה התפשטה למדינות נוספות בהן אחוז ההתחסנות לא היה אופטימלי. לישראל הגיעה המגפה ב-2018 והתפשטה בעיקר בקהילות שבהן אחוז הילדים המחוסנים היה נמוך. המחלה הרגה שלושה קורבנות באופן ישיר, מהם תינוקת לא מחוסנת ואישה מהדור שחוסן במנה אחת בלבד, והותירה כמה ילדים עם נזקים לטווח ארוך. ההערכה היא שבשנת 2019 לבדה נמנו 207,500 קורבנות למחלת החצבת ברחבי העולם - עליה של כ-50 אחוזים מאז 2016.

בזמן המגפה נערכו בעולם מבצעי חיסון המוניים, וביחד עם המחלה עצמה שמותירה את השורדים אותה מחוסנים נגדה, ואולי גם בהשפעת מגפת הקורונה ששלחה המונים להסתגר בביתם וכך מנעה גם מחלות רבות אחרות, החצבת הפסיקה להיות בעיה עולמית. עם זאת, היא נותרה בעיה מקומית בארצות עם כיסוי חיסוני לא מיטבי.


ברומניה צנחו אחוזי החיסון נגד חצבת לשפל חסר תקדים בגלל פעילות "מוצלחת" של מתנגדי חיסונים. אישה מסרבת לזריקת חיסון | Shutterstock, Billion Photos

המחלה הנגיפית המדבקת ביותר

אחת מהתופעות השליליות שגרמה לה מגפת הקורונה היא ירידה כללית בשיעור חיסוני הילדים השגרתיים, ביניהם החיסון נגד חצבת, שניתן בעולם מאז שנות השישים. חצבת היא המחלה הנגיפית המדבקת ביותר בעולם, ונגיף החצבת עמיד להפליא: הוא יכול לשרוד באוויר בחללים סגורים עד שעתיים לאחר שהחולה עזב את המקום. לכן, כל אזור שבו שיעור ההתחסנות עומד על פחות מ-95 אחוזים נמצא בסכנה להתפרצות מחודשת של חצבת.

בשנתיים האחרונות ראינו התפרצויות לא מעטות של המחלה, בעיקר באפריקה, וכעת מודיעה רומניה על התפרצות מחודשת גדולה בשטחה. בחמישה בדצמבר הכריז משרד הבריאות הרומני על מגפת חצבת, לאחר שנספרו כ-2,000 חולים מאומתים ב-29 מחוזות. בשגרה החיסון נגד חצבת ניתן החל מגיל שנה, אך לאור המגפה מוזמנים הורים לתינוקות החל מגיל 9 חודשים להתחסן. 

כרגע ברומניה בתי החולים מלאים בילדים חולי חצבת, רובם הגדול אינם מחוסנים. לפי הפרסומים, עוד לפני מגפת הקורונה שיעור החיסון במדינה עמד על פחות מ-80 אחוזים, והמצב רק הוחרף מאז.

לאור ניסיון העבר, מגפת חצבת ברומניה עלולה להתחיל שוב בעיה עולמית, ולהגיע גם אלינו: בישראל כבר אותרו לפחות תשעה ילדים חולי חצבת בתל אביב. גם בארץ שיעור הילדים שהתחסנו בחיסוני השגרה ירד בעקבות מגפת הקורונה, מה שמותיר את אוכלוסיית הילדים פגיעה במיוחד למחלות ניתנות למניעה כגון מחלת החצבת. בשל המלחמה עלולים להתרחש שיבושים נוספים בשגרת חיסוני הילדים בטיפות החלב ובבתי הספר, שם ניתנת המנה השנייה של חיסון החצבת לתלמידי כיתות א'. שימו לב למצב החיסונים של ילדיכם, ודאגו להשלים את החסר, אם יש צורך. מחלת החצבת גורמת לסיבוכים בשיעורים גבוהים, ועלולה להביא למותם של כ-0.1 אחוז מהחולים הלא מחוסנים. בנוסף, היא עלולה לגרום בשנים שלאחר ההחלמה לסיבוך קטלני בשם SSPE אצל מקצת מהשורדים את המחלה הראשונה. שתי מנות מחיסון MMRV הכולל בתוכו את החיסון נגד חצבת יגנו על כמעט כל הילדים שמקבלים אותו מפני המחלה, ועל המיעוט הקטן שבכל זאת יחלה הם יגנו ממחלה קשה וסיבוכיה. הגנה זו נשמרת לכל החיים.


בשנתיים האחרונות ראינו התפרצויות לא מעטות של המחלה. אילוסטרציה של התפשטות נגעי המחלה מאדם לאדם | Shutterstock, Lightspring

דלקת ריאות בהונג קונג

בחודשיים האחרונים דווח בעולם על "מחלה מסתורית" באזורים שונים בסין, שלפי הרשויות במדינה זו אינה מסתורית כלל. מדובר לטענתם במחלות מוכרות, ובמיוחד בדלקת ריאות לא טיפוסית הנגרמת על ידי חיידקי מיקופלזמה. כעת מדווחים גם בהונג קונג על עליה בשיעור הסובלים מהמחלה. לדברי הרשויות, הם מאבחנים כעת שפעת, קורונה וגם דלקת ריאות שנגרמת על ידי מיקופלזמה בשיעורים גבוהים מהרגיל, אך לא מאוד מדאיגים, לאור עונת החורף שכבר החלה ומתאפיינת תמיד בעליה בשיעור המחלות. בטייוואן הסמוכה הקדימו תרופה למכה, והתחילו לבדוק את הבאים מסין, הונג קונג ומקאו כבר בשדה התעופה, כדי לאתר חולים. נזכיר שיש כעת התפרצויות גם במדינות נוספות, ביניהן דנמרק, הולנד וארצות הברית.

עדכון קורונה: מספר הנפטרים ממגפת הקורונה בישראל עודכן, ועומד היום על 12,820 קורבנות מאז פרוץ המגפה.

תגובה אחת

  • חצב

    רווקה ללא ילדים וללא גבולות

    מחרחרת המחלות חוזרת!
    היא תזריק לילדים שלכם, אבל לא לשלה.