התפרצויות של מחלת האנתרקס בזמביה וגם בקזחסטן, ומקרי כלבת נצפו בישראל, בקנדה ובארצות הברית

התפרצות אנתרקס באפריקה

אנתרקס, או בשמה העברי גחלת, היא מחלה שיצא לה שם מפחיד - ובצדק. הגורם למחלה הוא חיידק שבמצב הרדום שלו, שנקרא נבג, הוא עמיד להפליא ויכול לשרוד בתנאים קשים שכמעט שום דבר אחר לא שורד בהם. החיידק פוגע גם בבני אדם וגם בבעלי חיים, עלול לשמש במלחמות כנשק ביולוגי, ואף שימש בעבר למתקפות טרור. למחלה יש מספר מופעים – עורי, נשימתי ובמערכת העיכול.

למרות שבימינו ניתן לטפל במחלה באנטיביוטיקה, היא עדיין עלולה להיות קטלנית. ברוב המקרים, החולים נדבקים במחלה באמצעות חשיפה לנבגים הנמצאים באדמה חקלאית בחלקים מסוימים של העולם, אך ניתן להידבק גם באמצעות אכילת בשר של חיה חולה. הדבקה בדרך זו עלולה להוביל למחלה של מערכת העיכול.

למחלה יש חיסון, אך משום שיש לו תופעות לוואי רבות יחסית, ומשום שברוב המדינות מקרי ההדבקה מועטים מאוד, הוא ניתן רק לאנשים שנמצאים בסיכון לחשיפה לחיידק. בנוסף יש חיסונים שניתנים לחיות משק, במקומות בהם יש התפרצות של מחלת האנתרקס.


למרות שבימינו ניתן לטפל במחלה באנטיביוטיקה, היא עדיין עלולה להיות קטלנית. חיידקי אנתרקס ואחד המופעים של המחלה, כיבים בעור | Shutterstock, Kateryna Kon

התפרצות כזו מתרחשת בתקופה האחרונה בזמביה שבדרום מרכז אפריקה. 335 חולים כבר נספרו שם, מתוכם ארבעה מתו עד כה. ההתפרצות מתרחשת בחלקים שונים של המדינה, והגורם לה ברוב המקרים הוא אכילת בשר נגוע. החולים סובלים מנגעים בעור, מכיבים, מבחילות והקאות ומחום גבוה. משרדי הבריאות והחקלאות בזמביה נוקטים באמצעים להגבלת התפשטות המחלה. בין השאר הם מבקשים מהציבור להימנע מרכישת בשר, או לכל הפחות לרכוש אותו אך ורק מעסקים בעלי רישיון.

להתפרצות בבני אדם קדמה התפרצות אנתרקס בקרב בעלי חיים במדינה, ועשרות אלפים מחיות המשק כבר חוסנו נגד המחלה.

גם בקזחסטן אובחנה בימים האחרונים התפרצות קטנה של אנתרקס בכפר בשם טופר, כששלושה מתושביו אושפזו בבית החולים. השלטונות הטילו הסגר על הכפר ועל יצוא בעלי חיים ממנו, התקינו עמדת חיטוי למכוניות וחקירה אפידמיולוגית מתבצעת כדי לאתר את כל מגעי החולים. מקור ההתפרצות כבר ידוע – שחיטה של שור בן שמונה חודשים בחווה פרטית.


להתפרצות מחלת האנתרקס בבני אדם בזמביה פרצה התפרצות בקרב בעלי חיים, ועשרות אלפים מחיות המשק כבר חוסנו. חיסון של פרה נגד אנתרקס | Shutterstock, PERO studio

כלבת בארץ, ומסביב לעולם

משרד הבריאות הודיע על תן נגוע בכלבת שנמצא בכפר יחזקאל שבמועצה האזורית גלבוע, בתאריך 25.10.23. אם אתם חושדים שהייתם במגע עם התן החולה, או שהכלב, החתול, או כל בעל חיים אחר שלכם עלול היה לפגוש בתן, פנו לייעוץ בלשכת הבריאות הקרובה למקום מגוריכם.

כלבת היא מחלה שניתן למנוע אותה לאחר החשיפה על ידי חיסון ותיק ובטוח. אך צריך לקבל את החיסון כמה שיותר מהר - לאחר שהמחלה מתפרצת אין לה מרפא והיא קטלנית לכל החולים. 


יש סיכוי שפגשתם בתן חולה כלבת? לכו לייעוץ. בתמונה: תן לא חולה | Shutterstock, Shiv's Photography

בקנדה התפרסם לאחרונה מקרה שבו שני כלבים שהובאו למדינה מאיראן התגלו כחולים במחלת הכלבת. שני הכלבים הגיעו בנפרד זה מזה בשנת 2021 ושניהם מתו מהמחלה. רשויות הבריאות איתרו כששים אנשים שהיו במגע עם הכלבים, ממשפחות האומנה של הכלבים, המשפחות המאמצות, חברים וצוותים במרפאות וטרינריות שטיפלו בהם ברחבי אונטריו. כולם נאלצו לקבל חיסון מונע. קנדה הייתה נקייה מכלבת אצל כלבים במשך זמן רב, אך מקרה הכלבים מאיראן העלה למודעות את הצורך בכללים לגבי מעברי גבול. המחלה דגרה אצל הכלב הראשון מהשניים במשך כשבעה חודשים לפני שהתפרצה.

איראן עצמה נמצאת ברשימת המדינות המסוכנות ביותר בעולם של ה-CDC האמריקאי לייצוא כלבים נגועים בכלבת, רשימה לא קצרה הכוללת לא מעט מדינות עולם שלישי.

במדינת ניו יורק בארצות הברית יש חשש מהתפרצות כלבת בקרב בעלי חיים, לאחר שחתול רחוב אובחן עם כלבת. הרשויות מפצירות בתושבי הרחוב בו נמצא החתול לא לגעת בחתולי הרחוב או להאכילם עד לפתרון המצב, ולמי שהיו במגע עם החתולים לגשת לקבל טיפול מונע במהירות. נגיפי הכלבת נמצאים בריכוז גבוה ברוק של בעלי חיים חולים, והיות שחתולים מלקקים זה את זה ושורטים זה את זה, הם יכולים להעביר את המחלה ביניהם. 

חתול הרחוב אובחן זמן לא רב לאחר שדביבון ובואש אובחנו עם כלבת במחוזות אחרים במדינה. נראה שבשנת 2023 יש עליה במקרי הכלבת בקרב בעלי חיים יחסית לשנתיים שקדמו לה.

כלבת יכולה להדביק את כל היונקים, וקטלנית בכמעט מאה אחוז מהמקרים. אין לזלזל בה - בכל מקרה בו יש חשד להדבקה, חשוב להתחסן מיד. 

תגובה אחת

  • תומר

    אחד הגורמים הטבעיים למלחמה בגחלת הם הנשרים

    הנשר לא רגיש לחיידק ולא נפגע כאשר הוא אוכל נבלות חולות.
    הבעיה שבגלל מעשי אדם (הרעלות) אוכלוסיית הנשרים על סף הכחדה בארץ.