בישראל מתרבים מקרים של בעלי חיים נגועים בכלבת, התפרצות של כולרה באתיופיה ומלריה בדרום ארצות הברית

כלבת

בשבועות האחרונים הודיע משרד הבריאות מספר פעמים על בעלי חיים נגועים בכלבת במדינת ישראל. בדרך כלל מדובר בתנים חולים, אך בסוף חודש אפריל האחרון התגלתה פרה נגועה במחלה חשוכת המרפא. בחודשים מאי ויוני התגלו גם כלבים נגועים, וממש בסוף חודש יוני הודיע המשרד על כלבת בית נגועה בכלבת. שבעה אנשים שנחשפו לכלבה מקבלים טיפול מונע - חיסון לאחר חשיפה נגד המחלה, שהוא הדרך היחידה למנוע אותה.

נכון להיום אין תרופה למחלת הכלבת. רק אנשים בודדים בעולם שרדו עד היום את המחלה, איש מהם לא בישראל, ולכן למעשה מדובר במחלה שמרגע שהתפרצה היא גזר דין מוות. נגיף הכלבת מידבק באמצעות נשיכה או שריטה ותוקף את מערכת העצבים המרכזית. אומנם אין תרופה, אך חיסון מהיר לאחר הפגיעה מונע את המחלה. לכן חשוב בכל חשד לחשיפה לכלבת לפנות ללשכת הבריאות הקרובה לייעוץ מקצועי ואם יש צורך בכך, לקבלת חיסון.

הימנעות מקבלת הטיפול המונע כשהוא דרוש, עלולה להסתיים במוות, לעיתים אף מספר שבועות לאחר המגע עם בעל החיים החולה. חשוב להזכיר שהחוק במדינת ישראל מחייב בעלי כלבים לחסן אותם נגד מחלת הכלבת. זה חשוב גם כדי להגן על הכלבים וגם כדי להגן על בני הבית. אל תזלזלו במחלה. איש בישראל וכמעט אף אחד בעולם לא שרד אותה.

בדרום אפריקה הודיעו על מקרה כלבת שישי בבני אדם לשנת 2023, בבן 37, שננשך על ידי כלבו שלושה שבועות קודם להופעת המחלה. הכלב מת לאחר ימים ספורים, אך לא נעשה ניסיון לאבחן את סיבת המוות, וכך הבעלים נותר ללא טיפול שהיה יכול להציל את חייו.

באינדונזיה יש בתקופה האחרונה התפרצות של ממש של מחלת הכלבת. באיי טימור נאבקים בהתפשטות המחלה שכבר קטלה 13 אנשים ומנסים להגיע ולחסן כמה שיותר נפגעים. מבצע חיסון המוני של כלבי בית בעיצומו, ונערכת הסברה לאוכלוסייה.

גם באי באלי שבאינדונזיה מתמודדים עם התפרצות כלבת, ונערכים להגן על התיירים. הכלבים מחוסנים וחיסונים לבני אדם יהיו זמינים בכל מקום.

כלבת היא מבין המחלות המידבקות הקטלניות ביותר, ויש לה חיסון יעיל להפליא שאם ניתן בזמן, הוא מונע אותה.

החוק בישראל מחייב לחסן את כלבי הבית נגד כלבת. כלב מקבל זריקת חיסון | New Africa, Shutterstock

כולרה

ובחזרה לדרום אפריקה, מספר מקרי הכולרה בהתפרצות הגדולה שם טיפס לכדי 200 מאומתים במעבדה מתוך כ-1000 מקרים חשודים המתפרסים על פני 15 מחוזות.

גם באתיופיה נמשכת התפרצות כולרה, אחת הארוכות בתולדות המדינה. מעל 11 אלף חולים נספרו עד כה מאז אוגוסט 2022, כשכחמישית מהם מתחת לגיל 5. רוב המתים מתחת לגיל 14, ורובם הגדול לא קיבלו את החיסון הקיים, הניתן בטיפות לפה. בקרוב מתחילה שם עונה גשומה, ומאחר שהמחלה החיידקית מועברת בעיקר דרך מים מזוהמים, היא עלולה עוד להחריף את הבעיה.

מלריה 

מחלה מפתיעה בשביל העולם הראשון הגיחה בפלורידה וטקסס בארצות הברית – מלריה שמקורה במדינות האלה. מלריה נגרמת על ידי טפיל שמועבר על ידי יתושי אנופלס, כמו אלה שהיו בעבר הרחוק בארץ ישראל ונכחדו לאחר מבצעי ייבוש הביצות, ואיתם נכחדה מחלת המלריה שהייתה פה פעם ואיננה עוד. גם בארצות הברית המלריה אינה צפויה כלל. רוב מקרי המחלה המאובחנים בה מיובאים, ומקרי מלריה בהדבקה מקומית נדירים מאוד. הפעם הקודמת שקרה דבר כזה, לפי המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן, ה-CDC, הייתה לפני כעשרים שנה. חקירה נערכת כדי למגר את האיום בעודו קטן.

 

0 תגובות