באנגליה התגלה וריאנט חדש של נגיף הקורונה, העלול להיות בעל יכולת הדבקה משופרת. השאלה הגדולה: האם החיסונים יהיו פחות יעילים נגדו?

ממשלת בריטניה הודיעה ביום שבת על הטלת סגר מחמיר על לונדון וסביבותיה בשל החשש מהתפשטות וריאנט חדש של נגיף הקורונה. חוקרים בריטים פרסמו באתר המרכז לחיזוי מתמטי של מחלות מדבקות מאמר שעדיין לא עבר ביקורת עמיתים, ובו הם מציגים מודל מתמטי של התפשטות הווריאנט החדש מאז נובמבר 2020. להערכתם, הווריאנט החדש מדבק בכ-56 אחוזים יותר מאשר הווריאנטים האחרים של נגיף הקורונה. הנגיף הזה, המכונה בינתיים  B.1.1.7, התגלה בריצוף גנטי של דגימות מחולים. הוא מכיל מספר רב מהרגיל של מוטציות, כולל שמונה מוטציות בחלבון הסְפַּייְק – חלבון ה"כתר" של הנגיף שבאמצעותו הוא מצליח לחדור לתאים. לפי ראיון של  כתב "הארץ" אסף רונאל עם הווירולוגית עדי שטרן מאוניברסיטת תל אביב, חלק מהמוטציות הללו הופיעו בווריאנטים של הנגיף במקומות אחרים בעולם, כמו למשל בגרסאות של הנגיף שבודדו מחורפנים בדנמרק. לדברי הפילוגנטיקאית אמה הודקרופט, מוטציה אחרת הופיעה בגרסה של הנגיף שבודדה מדרום אפריקה, אך בינתיים לא נראה שהיא התפשטה למקומות אחרים. לפי הודקרופט, שעוקבת אחרי התפשטות המוטציות של הנגיף ברחבי העולם במסגרת פרויקט NextStrain, הגרסה הבריטית נמצאת באנגליה, בוויילס ובסקוטלנד, אך לא בצפון אירלנד. בנוסף, היא נמצאה בדגימות אחדות בדנמרק ובאוסטרליה, והן ככל הנראה יובאו לשם מאנגליה. קצב ההתפשטות של הווריאנט החדש מעיד – כנראה – על יכולת הדבקה טובה יותר של הנגיף. אכן, אחת המוטציות בחלבון הספייק – החלפה של חומצת אמינו מספר 501 מאספרגין לטירוזין (N501Y) – נחקרה בעכברים בעבר, ונמצא שהיא מאפשרת קישור טוב יותר של הנגיף לקולטן ולכן הדבקה טובה יותר. עם זאת, חוקרים מאוניברסיטת הווארד בוושינגטון פרסמו בכתב העת Briefings in Bioinformatics ניתוח של השפעת מוטציות שונות על הקישור של חלבון הספייק לקולטן ומצאו שדווקא המוטציה שנמצאת בווריאנט N501Y אמורה לגרום לקישור החלש ביותר. כדאי לציין שאותה מוטציה קיימת גם בגירסה הדרום-אפריקאית של הנגיף, שנראה כי היא פחות מדבקת, ולכן משערים שהשילוב של המוטציות, לדוגמה השילוב עם המוטציה שמוחקת את חומצות האמינו היסטידין ו-ואלין במיקום 69-70 בחלבון, הוא שמעלה את קצב ההדבקה.


משערים ששילוב המוטציות משפיע על קצב ההדבקה. חלבון ה-Spike של נגיף הקורונה | הדמיה: DESIGN CELLS / SCIENCE PHOTO LIBRARY

המוטציות והחיסונים

כרגע עוד אין מידע אם הגרסה החדשה משפיעה על חומרת המחלה. אחת המוטציות של הווריאנט החדש  היא בגן לחלבון ORF8 ומונעת את הייצור של החלבון הזה. חשיבותו של החלבון לנגיף לא ברורה עדיין, אך גירסה של הנגיף עם מוטציה אחרת שגורמת לחסר באותו החלבון תוארה בסינגפור בחודש מרץ השנה, וגרמה למחלה קלה יותר, זאת למרות שכמעט לא נראה הבדל בקצת ההתרבות של הנגיף בתרביות תאים. בשל ההצלחה של סינגפור בהשתלטות על המגפה, גירסה זו נכחדה כנראה. 

החשש העיקרי הוא לאו דווקא מכושר ההדבקה של הנגיף הזה, או אפילו מחומרת המחלה שהוא גורם, אלא מהאפשרות שהחיסונים לא יפגעו בו. החיסונים חושפים את מערכת החיסון של הגוף לחלבון הספייק של הנגיף בצורה מבוקרת, כך שהמערכת מייצרת נוגדנים ותאי זיכרון חיסוני על בסיס חלבון הספייק ומנטרלת את הנגיף. שני החיסונים שכבר אושרו לשימוש – של פייזר ושל מודרנה, כמו גם החיסון של אסטרה-זניקה והחיסון הישראלי שעדיין בניסויים קליניים – מבוססים על חלבון הספייק של אחת הגרסאות המוקדמות של הנגיף. החשש הוא כי שילוב המוטציות יגרום לכך שהנוגדנים המיוצרים בגוף בעקבות החיסון יזהו פחות טוב את חלבון הספייק של הווריאנט החדש. 

לדברי שטרן, הנוגדנים שמיוצרים בגוף בעקבות החיסון פועלים נגד כמה אזורים בחלבון, ולכן לא סביר שהחיסון לא יהיה יעיל כלל. עם זאת, ייתכן שהוא יהיה יעיל נגד הווריאנט הזה פחות ממה שפורסם בניסויים הקליניים של החיסונים. חשוב לציין שאותן טענות קיימות גם לגבי הנוגדנים של מי שחלה בקורונה והחלים, לכן בכל מקרה החיסון עדיף על פני המחלה. מכיוון שבבריטניה החלו כבר במבצע חיסונים נרחב, אפשר לשער שבשבועות הקרובים נוכל לדעת אם הגירסה החדשה של הנגיף מצליחה להתגבר על החיסון.


ייתכן שהנגיפים נוצרים אצל חולים בעלי דיכוי חיסוני. המחשה של מעבר גנים בין נגיפי קורונה | איור: RUSSELL KIGHTLEY / SCIENCE PHOTO LIBRARY

היתרון של החיסונים החדשים 

חברת מודרנה הודיעה שהיא כבר ערכה בעבר בדיקות של החיסון מול וריאנטים שונים של הנגיף ולא היה הבדל בתגובה החיסונית, לכן היא צופה שהחיסון יהיה יעיל באותה מידה גם לוuריאנט B.1.1.7. החברה תערוך ניסויים עם הווריאנט החדש בשבועות הקרובים. חברות אחרות ודאי יחלו בבדיקות כאלה בקרוב, אם טרם עשו זאת. היתרון של חיסוני ה-RNA הוא בכך שאפשר לשלב את הגֵן החדש בחיסון בקלות ובמהירות, בלי לשנות אף אחד משלבי הכנת החיסון או להשפיע על בקרת האיכות. תיאורטית, אפשר גם לייצר קוקטייל RNA לשלל הגירסאות של הנגיף.

המקור למוטציה החדשה אינו ידוע, אך החוקרים שכתבו את הדו"ח על הווריאנט B.1.1.7 משערים שמקרים כאלה מגיעים מחולים שמערכת החיסון שלהם מוחלשת עקב מחלה או טיפול רפואי (למשל אחרי השתלת איברים). במקרים כאלה הנגיף מתרבה בגוף החולה במשך שבועות ארוכים וצובר מוטציות רבות. לכן חשוב להגן על חולים אלה באמצעות מסכה, ריחוק חברתי וכמובן חיסון של כל האנשים הסובבים אותם. 

https://davidson.weizmann.ac.il/programs/champion_bat

6 תגובות

  • אנונימי

    מאמר מעולה, תודה!

  • גל חיימוביץ

    תודה

    אציין שעדכון על הווריאנט התפרסם זה עתה:
    https://bit.ly/3bbNoC3

  • ...

    שאלה לגבי חיסון האוכלוסיה הצעירה והבריאה

    הי,
    ישנם נגיפים, שכל מי שנדבק בו, גם אם הוא צעיר חזק ובריא, עלול להגיע למוות/מצב קשה, או להדביק את האוכלוסיה המוחלשת יותר, שגם אם קיבלה כבר בעבר חיסון נגד הנגיף - עבר זמן מאז ההתחסנות האחרונה, הנוגדנים חלשים/מועטים ולכן בעצם גם הצעירים והבריאים צריכים להתחסן נגד אותו הנגיף.
    לעומת זה במקרה של קורונה, לצעירים ובריאים הסיכון הוא נמוך מאוד מאוד, ואני מניחה שישנם עוד וירוסים ברמת סיכון כזו נדירה שאנחנו לא מתחסנים נגדם בסטנדרט.
    עכשיו, אם המוחלשים והמבוגרים מחוסנים, והחיסון כידוע ממש טרי ורמת הנוגדנים גבוהה - יוצא שכל האוכלוסיה הבריאה והצעירה מתחסנת רק בשביל האוכלוסיה שאינה יכולה להתחסן, ולא בשביל האוכלוסיה המבוגרת והבסיכון משום שאלו מחוסנים גם.
    האם זה לא אחוז ממש קטן באוכלוסיה? בסופו של דבר, חולי סרטן במקרים רבים מאוד מתים מוירוסים שגרתיים שאנחנו לא מתחסנים נגדם, כמו למשל דלקת ראות, האם זה לא אותו דבר? הרי לא יוצאים במבצע חיסון נגד הנגיפים שחולי הסרטן/אוכלוסיה עם בעיות חיסוניות מתים מהם

  • גל חיימוביץ

    לא

    החיסון נועד להגן לא רק על מי שאינו יכול להתחסן, אלא גם על המתחסן עצמו. למרות שהאחוזים לתמותה או מחלה קשה בגילאים הצעירים הם קטנים, הם לא אפס, והם גבוהים יותר מאשר הסכנות של החיסון. בנוסף, גם חולים קל - צעירים ומבוגרים - חווים בעיות רפואיות מתמשכות, שהשפעתן עדיין לא ברור דיה. מדובר על אבדן או שיבוש חושי ריח וטעם, בעיות נשימה, עייפות כרונית, בעיות נורולוגיות, בעיות לב, ויש עדויות ראשוניות לכך שתתכן גם פגיעה בפוריות אצל גברים. מכל אלה אפשר להמנע בעזרת החיסון.
    כאמור, הסיכון בחיסון הוא אפסי לעומת הסיכון במחלה לאנשים צעירים ובריאים - ובטח לסובבים אותם שאינם צעירים או בריאים, גם אם התחסנו (95% יעילות אומר ש5% מהמחוסנים עלולים כן לחלות). וכן - אנחנו מנסים לחסן כנגד כל מה שאנחנו יכולים. פיתוח חיסון יעיל דורש זמן וכסף. יתכן שעם הוכחת היכולת של חיסוני RNA נראה עוד חיסונים שיגיעו מהר יחסית.

  • קובי דרורי

    מוטציות בקוביד 19

    לפי מה שקראתיו והבנתי, יש בכל מיני מקומות בעולם וריאנטים של הווירוס עקב מוטציה אחת או שתיים בכל פעם באזורים שונים בעולם. איך קרה שבאנגליה פתאום יש לווירוס אחד הרבה מוטציות ו- 8 מהן בספייקים, שעליהן הימרו המדענים כי יהיו מעט מוטציות כי רובן מתרחש בגוף הווירוס ולא על הקורונה שלו. ולכן יצרו חיסון RNA מסנג'ר שיגרום ליצור נוגדנים כנגד הקורונה/הספייקים המעטפת של הווירוס. מה קרה שם. האם זה לא נראה כמו התערבות חיצונית מכוונת קונספירטיבית?

  • גל חיימוביץ

    שלום קובי,

    לא, אין כאן שום קונספירציה.
    למה דווקא בריטניה? מסתבר - ואת זה למדתי אחרי שכתבתי את הידיעה - שבריטניה משקיעה הרבה בריצוף דגימות של הנגיף, ולמעשה כמחצית מהרצפים שיש במאגר מגיעים מבריטניה. ולכן אך סביר שיהיה יותר מידע ונגלה ורירנטים עם תכונות חדשות דווקא משם - כי פשוט יש משם יותר מידע.
    כאמור, המוטציות האלו נמצאו בגרסאות של הנגיף ממקומות שונים ברחבי עולם. עצם זה שהן הופיעו כמה פעמים מראה שמתוך מגוון המוטציות האפשרי, אלו אינן פוגעות בנגיף מחד, וכנראה קורות באזורים מועדים יותר לטעויות מאשר אזורים אחרים בגנום של הנגיף. לגבי איך פתאום יש וריאנט עם שילוב של כמה מוטציות - כפי שכתוב בפסקה האחרונה, זה יכול לנבוע מנגיף שהשתכפל זמן רב אצל חולה אחד וצבר מוטציות רבות. בנוסף - וזו השערה אישית שלי ואני לא בטוח עד כמה היא מבוססת - שאדם נדבק בשני וריאנטים שונים ואיכשהו נוצר שילוב של שניהם.
    כבר תואר לפחות מקרה אחד שאני מכיר של אדם שנדבק בשני וריאנטים שונים: https://bit.ly/3rgCctF