צמצום התחבורה והפעילות התעשייתית הפחיתו את רעשי הרקע הסיסמיים, ומאפשרים לגיאולוגים למדוד בדיוק רב יותר תנודות חלשות בקרקע

מאמצי ההתמודדות עם מגפת הקורונה הפכו את העולם למקום שקט יותר, פשוטו כמשמעו. הסגר האזרחי חסר התקדים שהופעל במדינות רבות בעולם נותן את אותותיו גם במדידות של תחנות סיסמולוגיות, שמנטרות  תזוזות בקרקע במטרה לעקוב אחר רעידות אדמה. מדענים המפעילים תחנות מחקר סיסמולוגיות בבריסל, בלגיה ובלוס אנג'לס בקליפורניה דיווחו החודש כי רעש הרקע הקבוע שמלווה את מדידות הסיסמוגרפים, מכשירים המודדים תנודות בקרקע, נחלש בכשליש מאז שהחלו להיכנס לתוקפן תקנות הסגר במדינות. 

כפי שתנועת הלוחות הטקטוניים יוצרת גלים סיסמיים שנעים דרך קרום כדור הארץ, כך גם פעילות של האדם, כגון תנועת רכבות, מנועים של כלי רכב כבדים ומכונות תעשייתיות. כל אחד ממקורות הרעש המלאכותיים הללו אומנם יוצר גלים שעוצמתם נמוכה מאוד, אך כאשר רבים מהם פועלים בו זמנית הם מסוגלים ליצור רעידה קבועה של הקרקע סביבם. 

לדברי אחד החוקרים מתחנת המחקר בבריסל, תומאס לקוק (Lecocq), ירידה דומה בפעילות הסיסמית לרוב מורגשת רק למשך זמן קצר בחג המולד. כעת, עם הירידה הניכרת בתנועת כלי רכב ובפעילות תעשייתית בערים, שצפויה להימשך בזמן הקרוב, הקרקע זוכה למנוחה ארוכה מתמיד. ההפחתה ברעש הרקע עשויה לאפשר לתחנות המדידה לזהות גלים סיסמיים טבעיים בעלי אותה תדירות, שקודם לכן פעילות האדם מיסכה אותן, וכך לשפר את איכות המידע הנאסף על אותם תהליכים.

העולם הפך למקום שקט יותר עם צמצום התחבורה. תחנת הרכבת המרכזית במילאנו, איטליה ריקה מאדם | צילום: Paolo Bona, Shutterstock
העולם הפך שקט יותר עם צמצום התחבורה. תחנת הרכבת המרכזית במילאנו ריקה מאדם | צילום: Paolo Bona, Shutterstock 

לזהות שינויים עדינים

אחד מתחומי המחקר שעשויים להפיק תועלת מנתונים משופרים על הגלים הטבעיים הוא המעקב אחר השינויים במהירות התנועה של גלים סיסמיים בקרקע. שינויים בקרום כדור הארץ והמעטפת, למשל בעקבות פעילות מגמטית או שינויים במפלס מי תהום, הם בעלי השפעה על מהירות גלי האנרגיה הנעים דרכם. גיאולוגים עושים שימוש ברעידות ממקור ידוע, כמו אלה שנוצרות כתוצאה מפיצוצים מבוקרים במחצבות ואפילו מגלי ים הנשברים על החוף, כדי למדוד את מהירות הגל הסיסמי מהרגע שנוצר עד שנרשם בתחנת המדידה, ולבחון אם חל בה שינוי. כעת, כאשר רעש הרקע נחלש, ייתכן שיהיה אפשר לזהות שינויים עדינים יותר.

חשוב לציין, כי רוב תחנות המחקר הסיסמיות ממוקמות מלכתחילה באזורים שקטים ומרוחקים ממקורות רעש מלאכותיים, וכי רעש הרקע המורגש בהן הוא מזערי גם בעתות שגרה. ההפחתה ברעש הרקע שנצפית בערים הגדולות תתרום בעיקר לשיפור איסוף הנתונים בתחנות המדידה המצויות בקרבתן.

0 תגובות