ממצאים מהים הצפוני שופכים אור על תרבות האדם הקדומה באזור הולנד של ימינו וקשריה עם תרבויות אחרות

סוף עידן הקרח האחרון היה תקופה של שינויים רבים עבור אזור צפון אירופה. לפני כ-14,600 שנה הטמפרטורות עלו, הקרחונים החלו להפשיר, והעשב שכיסה את רכסי ההרים פינה את מקומו ליערות שבהם שוטטו איילים ממינים שונים. כאלף שנה מאוחר יותר הטמפרטורות שוב ירדו, לזמן קצר, ואז שבו ועלו עם סיומו ה"רשמי" של עידן הקרח, לפני 11,700 שנה.

באותה תקופה הגיעה התיישבות האדם עד האזורים הצפוניים של אירופה, כולל דרום סקנדינביה – סמוך לקרחון שכיסה חלק ניכר מחצי האי, והחל כבר להפשיר. במאמר חדש מפרטים חוקרים הולנדים ממצאים חדשים החושפים פרטים על אותם אירופאים קדומים ועל התרבות שלהם.

הממצאים הם חלק מגולגולת אדם ועצם מקושטת של ביזון. שניהם נמצאו בים, מצפון לחופי הולנד, ומחברי המאמר כותבים כי דייגים מצאו אותם בקרקעית הים ומסרו אותם לחוקרים. לקראת סוף עידן הקרח פני הים היו נמוכים יותר, והאזור הזה היה מישור פתוח ויבש.

החוקרים דיווחו כי שתי העצמות השתמרו היטב, למרות השהות הממושכת מתחת לפני הים. עצם הגולגולת תוארכה לכ-13 אלף שנה לפני זמננו, והיא השריד הקדום ביותר של אדם מודרני שנמצא בהולנד. האדם בעל העצם מכונה לפיכך "ההולנדי הראשון", או אולי דווקא "ההולנדית הראשונה": יש סימנים הרומזים על כך של אישה, אך אי אפשר לקבוע בוודאות. היא הייתה אישה בוגרת, לפחות בת 22 שנה אך לא יותר מבת 45 במותה.

במרכז העצם, השייכת לחלק העליון של הגולגולת, נמצאו שקעים קטנטנים, שנראו כאילו נעשו בדקירת סיכה. סימנים כאלו מעידים על בעיה בריאותית בעברה של האישה, ככל הנראה אנמיה חריפה שהייתה לה בילדותה, אך ייתכן גם שהיה זה חוסר בוויטמין C או D או דלקת באזור הגולגולת. הסימנים מראים שהאישה החלימה מאותו אירוע, אך הצלקות נשארו בעצמותיה.

בדיקה של האיזוטופים המרכיבים את העצם חשפה מעט פרטים על התפריט שלהם. נראה שהם לא הסתמכו על דגים ובעלי חיים ימיים למחייתם, כמו שעשו אוכלוסיות מאוחרות יותר באותו אזור, אלא צדו וליקטו מזון צמחי ביבשה.

עצם הביזון שנמצאה עתיקה אפילו יותר, מלפני כ-13,500 שנה. זוהי עצם רגל שקושטה בתבנית זיג-זג מורכבת לאורך חמש שורות, והיא פיסת האמנות העתיקה ביותר שהתגלתה באזור הים הצפוני. ייתכן שהעצם שימשה כידית לכלי כלשהו, ומאוחר יותר נשברה.

השתמרו היטב. אחד החוקרים אוחז בעצם הגולגולת (מימין) ובעצם הביזון | צילום: Rijksmuseum van Oudheden
השתמרו היטב. אחד החוקרים אוחז בעצם הגולגולת (מימין) ובעצם הביזון | צילום: Rijksmuseum van Oudheden

תקופה של שינויים

עצמות וקרני אייל המקושטות בצורה דומה נמצאו בעבר בפולין, בוויילס ובצרפת. ממצאים כאלה מעידים, לדברי החוקרים, על תרבות שהקיפה אזור גיאוגרפי נרחב. נראה שבין האוכלוסיות השונות במרכז וצפון אירופה היו באותו זמן קשרים, אולי קשרי מסחר, שבמסגרתם הועברו חפצים ממקום למקום ויוצרי הכלים הושפעו זה מזה. התבנית הגיאומטרית מעידה על מעבר של בני התקופה מסוג האמנות שהייתה נפוצה לפני כן, שבה חפצים, חיות ואנשים תוארו פחות או יותר כמות שהם, לאמנות מופשטת יותר.

התקופה שבה חיו "ההולנדית הראשונה" והאמן שחרט על עצם הביזון הייתה תקופה של שינויים. העולם התחמם, והתקרר, והתחמם שוב, בצפון אירופה מערכות אקולוגיות שלמות נעלמו והוחלפו באחרות. בני האדם הגיבו לכך בהתפשטות צפונה ובשינויים משלהם, בצורה בה חיו, במבנים שבנו ובכלים שיצרו, כמו גם באמנות שלהם.

הממצאים החדשים מעידים שבני האדם ניצלו גם את השטח שהים הצפוני מציף אותו כיום, והאוכלוסייה שם הייתה ככל הנראה בקשר עם אוכלוסיות במרכז אירופה ובמערבה, ובאיים הבריטיים. אלו העדויות הראשונות שיש לנו על בני אדם שחיו בתקופה זו באזור הולנד של היום, והן מספקות לנו עוד פרטים על החיים בסוף תקופת הקרח האחרונה.

0 תגובות