חברה אמריקאית הכריזה על הקמת מלון חלל בעוד שלוש שנים, וכבר התחילה למכור חבילות במחיר של כ-800,000 דולר ללילה

החלום של רבים להיות אסטרונאוטים ולטוס לחלל עשוי להפוך למציאות כבר בתחילת העשור הבא, לפחות לאלה שהפרוטה מצויה בכיסם. למעשה – הרבה מאוד פרוטות. החברה האמריקאית Orion Span הודיעה כי בכוונתה להקים בשנת 2021 את מלון החלל הראשון, ולפתוח אותו לקהל שנה לאחר מכן. החברה הכריזה בסוף השבוע כי היא כבר מתחילה למכור חבילות טיסה, בעלות של 9.5 מיליון דולר לשהות של 12 יום במלון החלל שלה – כלומר מעט פחות מ-800 אלף דולר ליממה לאדם.

מלון יוקרה

התשלום עבור חבילת הנופש הייחודית כולל גם הסמכת הנופשים לאסטרונאוטים. החברה מבטיחה כי הצליחה לצמצם את הליך ההכשרה הרגיל של אסטרונאוט, הנמשך כשנתיים, לקורס של שלושה חודשים בלבד. החלק הראשון של ההכשרה הוא קורס מקוון, ואת ההמשך יבצעו המשתתפים במתקן של החברה בטקסס. הם ישלימו את ההכשרה ואת ההסמכה עם הגעתם למסלול סביב כדור הארץ.

בהודעת החברה מוגדרת תחנת החלל "אורורה" (שחר) כ"מלון היוקרה הראשון" במסלול סביב כדור הארץ. ההודעה ואתר החברה אינם כוללים את המפרט הטכני של התחנה, או פרטים על המבנה ועל אופן ההצבה וההרכבה שלו בחלל. נאמר רק שהיא אמורה להקיף את כדור הארץ בגובה 320 קילומטר, ולאכלס בכל עת ששה בני אדם – ארבעה אורחים ושני אנשי צוות.

החדר העיקרי של התחנה יהיה צינור באורך כ-13 מטר ובקוטר של כ-4 מטר – דומה לתא הנוסעים של מטוס פרטי גדול. נפח התא המתוכנן הוא כ-160 מטרים מעוקבים, בערך פי ששה קטן מחללי המגורים של תחנת החלל הבינלאומית כיום.

היא מציעה תאי מגורים אישיים, אזור מחקר לניסויים מדעיים, שגם בהם יוכלו הנופשים לקחת חלק, וחלונות צילום. עוד נאמר כי שירות אינטרנט מהיר יאפשר לנופשים לשלוח בקלות הביתה את הצילומים המרהיבים שיצלמו מהחלל.

למי שלא רוצה להסתפק בשליחת תמונות לבן או בת הזוג, באתר ההזמנות של החברה נאמר כי המלון כולל גם חדרים זוגיים, למי שמעוניינים בבילוי משותף בחלל (ויכולים להרשות זאת לעצמם). מי שמעוניין להירשם נדרש לשלם מקדמה של 80 אלף דולר, והיזמים מבטיחים החזר מלא במקרה של ביטול.

כמו מטוס פרטי גדול, כולל חדרים פרטיים נוחים, מתחם עבודה ואינטרנט מהיר. איור של מבנה המלון | מקור: Orion Span
כמו מטוס פרטי גדול, כולל חדרים פרטיים נוחים, מתחם עבודה ואינטרנט מהיר. איור של מבנה המלון | מקור: Orion Span

שירותים נוספים

החברה אינה מסתפקת בפנייה לשוק הפרטי. היא מציעה לסוכנויות חלל לשגר באמצעותה אסטרונאוטים שלהן, ואף פונה לאסטרונאוטים שעברו הכשרה אך מועד לטיסתם לחלל אינו נראה באופק, ומציעה להם לטוס באמצעותה.

כמו כן החברה מציעה שירותי ניסוי ומחקר בחלל לכל המעוניין, ייצור בתנאי מיקרו-כבידה ובחינה של ציוד ומכשירים המיועדים לשימוש בחלל. למשקיעים אמידים במיוחד מוצעת האפשרות לרכוש חדר במלון ולהשכירו בעצמם לנופשים.

"השתמשנו בארכיטקטורה חדשנית כדי שהתחנה תהיה מודולרית יותר, פשוטה לשימוש ואוטומטית יותר, כך שלא נצטרך להשתמש בהליכות חלל [בתהליך ההרכבה]", אמר פרנק באנגר (Bunger), המייסד והמנכ"ל של Orion Span. "כשהקמנו את החברה היעד שלנו היה לאפשר פשטות, ובכך שאנו הופכים את הדברים לפשוטים יותר, אנו מפחיתים חלק עצום מהעלויות של המיזם". בהמשך מקווים בחברה שהביקוש יצדיק הגדלה של המלון, באמצעות חיבור של מדורים נוספים.

תיירות בחלל

היוזמה של Orion Span מצטרפת לשורה ארוכה של יוזמות פרטיות בתחום החלל, ובפרט בתחום תיירות החלל, כלומר הטסה של אזרחים שאינם אסטרונאוטים במקצועם. הראשונה למנף את השוק הזה הייתה סוכנות החלל הרוסית, שבעשור שעבר הטיסה שבע פעמים אילי הון לתחנת החלל הבינלאומית. על פי ההערכות כל אחד מהן שילם 20-40 מיליון דולר בעבור שהות של 8-15 יום בתחנת החלל, כולל הכשרה בסיסית.

חברת וירג'ין גלקטיק, שהשלימה בימים האחרונים טיסה רקטית מוצלחת ראשונה מאז התאונה הקטלנית שעיכבה את התקדמותה ב-2014, שואפת להציע טיסה של תיירים אל גבול החלל, לשהות של כמה דקות. גם חברת Blue Origin מפתחת חללית משלה להטסת תיירים אל גבול החלל.

חברות אחרות, כמו למשל Bigelow או Axiom מפתחות גם הם אמצעים להקמת תחנות חלל פרטיות, לא רק למטרות תיירות אלא גם לשימוש מחקרי ומסחרי בשירות מדינות, סוכנויות חלל וגופים גדולים אחרים.

אחת המובילות בתחום הפעילות הפרטית בחלל, חברת SpaceX, הכריזה לפני כשנה על תכנית שאפתנית לשגר בקרוב תיירי חלל לטיסה סביב הירח. היא גם הצטרפה בשנה שעברה לרשימה לא קצרה של חברות פרטיות וגופים אחרים שהציגו תכניות ויוזמות להקמת מושבה על מאדים.

כל החברות המציגות יוזמות בתחום תיירות החלל מתבססות על ההנחות שמחירי השיגור ימשיכו לרדת, ושיש מספיק בעלי אמצעים שיאפשרו להן להפעיל את השירות לאורך זמן במודל כלכלי יציב. אם אכן זה יקרה, אפשר לקוות שטיסת חלל תהפוך ממותרות שרק מתי מעט מיליארדרים יכולים להרשות לעצמם, לחוויה בת השגה גם עבור שכבות רחבות יותר של תושבי כדור הארץ.

0 תגובות