שבב שהושתל במוחו של צעיר אמריקאי משותק מאפשר לו להפעיל את אחת מידיו

ב-2014, הושתל במוחו של איאן בורקהארט (Burkhart) בן 23 שבב מחשב קטן, שגודלו כגולה. הוא נותר משותק ברגליו ובידיו בעקבות תאונה שאירעה ארבע שנים קודם לכן, והשתלת השבב נועדה להחזיר את התפקוד לאחת מידיו.

כעבור שנתיים מייגעות של עבודה עם השבב, בורקהארט מסוגל להזיז את ידו ברמת תפקוד לא רעה בכלל. הוא מרים חפצים, מערבב משקאות ואפילו פורט על גיטרה.

איך זה קורה?

השבב שהושתל במוחו של בורקהארט מתוכנת לפענח מסרים עצביים הקשורים לשליטה בשרירים, ואפילו מחשבות על שליטה בשרירים. את המסרים שהוא מפענח, הוא מעביר לאלקטרודות בשרוול מיוחד העוטף את הזרוע המשותקת, והן מגרות את השרירים המתאימים באמצעות אותות חשמליים, ומאפשרות את ביצוע הפעולה הרצויה. למעשה, המערכת מאפשרת העברה של מסרים עצביים ישירות מהמוח אל האיבר המבצע, בלי מעבר דרך חוט השדרה הפגוע.

 

תוצאות העבודה עם בורקארט פורסמו בכתב העת המדעי Nature. לדברי החוקרים מאוניברסיטת אוהיו, אחד האתגרים הגדולים שעמדו בפניהם היה לתכנת את השבב כך שיקלוט ויעביר לשרוול את ההוראות הספציפיות להזזת היד המשותקת. לשם כך היה עליו לזהות את המסרים ה"נכונים" ולהתעלם ממסרים עצביים אחרים. פיתוח השבב נמשך כמעט עשור, בטרם היה אפשר להשתילו במוח. אתגר נוסף של החוקרים ושל בורקהארט עצמו היה הצורך לשקם את השרירים בזרוע, שהתנוונו מאז התאונה, תהליך שדרש עבודה מאומצת עם האלקטרודות שבשרוול.

בעקבות ההצלחה מתכננים החוקרים עוד ניסוי, עם מועמד נוסף.

0 תגובות