מחקר שבדק מהם גורמי הסיכון המובילים להתקפי לב אצל אנשים באמצע החיים מצא הבדלים ניכרים בין גברים לנשים

מחקר חדש מגלה כי שבעה גורמים עיקריים עשויים להוביל להתקף לב בגיל צעיר יחסית, אך הם שונים בין נשים וגברים. על כן החוקרים מדגישים את החשיבות של נקיטת דרכי מניעה נפרדות לכל מין.

התקף לב, או בשמו הרפואי אוטם שריר הלב, הוא אירוע פתאומי שמתרחש כשלא מגיע מספיק חמצן לרקמת הלב עקב חסימה מלאה או חלקית של אחד העורקים המספקים לה דם. כתוצאה מכך חלקים משריר הלב עלולים למות ולהותיר נזק קשה ובלתי הפיך לתפקוד הלב. הבשורה הטובה היא שרובנו יכולים להפחית מאוד את הסיכון להתקף לב אם נאמץ אורח חיים מתאים.

איור של המתרחש בלב במהלך התקף לב | Shutterstock, Explode
מתרחש כאשר לא מגיע מספיק חמצן לרקמת הלב, עקב חסימה מלאה או חלקית של אחד העורקים המספקים לה דם. איור של המתרחש בלב במהלך התקף לב | Shutterstock, Explode

התקף לב בגיל צעיר

התקפי לב הם כיום בין גורמי המוות המובילים בעולם המערבי. בארצות הברית לבדה, קרוב ל-800 אלף איש חווים התקף לב בכל שנה, קצב של אחד בכל 40 שניות. בשנים האחרונות גם רואים עלייה משמעותית ומטרידה במספר התקפי הלב אצל צעירים מתחת לגיל 55, ומחלות לב הפכו להיות גורם המוות המוביל בקבוצת הגיל הזאת.

יש הבדלים ניכרים בין המינים בתחלואת לב. גברים נוטים יותר מנשים לסבול התקפי לב, אך יותר נשים מתות מהם. למרות העלייה במודעות לנושא בעשורים האחרונים, רק כמחצית מהנשים בארצות הברית מודעות לכך שמחלות לב הן גורם המוות המוביל של נשים בארצן, אפילו יותר מסרטן. בשנת 2019 לבדה מתו בארצות הברית 301,280 נשים ממחלות לב – כחמישית ממקרי המוות של נשים. ואילו בישראל, דו"ח של משרד הבריאות מציין כי מחלות לב הן גורם המוות השני בשכיחותו כאן אחרי סרטן, אצל גברים ונשים גם יחד.

אם לא די בכך, בעשורים האחרונים רואים מגמה של גידול במספר הנשים הצעירות, בנות פחות מ-55, הלוקות בהתקפי לב. מדובר בעלייה חדה לעומת גברים בגילן או נשים מבוגרות יותר. נראה כי הפער הזה קשור לבעיות כמו אבחון שגוי, חוסר מודעות לנושא והכרה לא מספקת של גורמי הסיכון ושל ההבדלים בין נשים לגברים בהקשרים הללו. כעת, במחקר שנעשה בבית חולים ייל ניו הייבן בארצות הברית ופורסם בכתב העת JAMA Network, אבחנו החוקרים את גורמי הסיכון להתקפי לב מתחת לגיל 55 אצל גברים ונשים - והראו את ההבדלים בין המינים ביחס לגורמי סיכון אלו.

החוקרים עקבו אחר נתונים שנאספו במסגרת סקר של בריאות ותזונה שנערך בשנים 2012-2008 על למעלה מאלפיים אנשים מתחת לגיל 55 שחוו התקף לב ראשון. 69 אחוז מהם היו נשים בגיל 52-44. נתוני הסקר כללו מאפיינים סוציו-דמוגרפיים, היסטוריה רפואית, היסטוריה משפחתית של מחלות לב וכלי דם וגורמים נפשיים וחברתיים. לביקורת השוו החוקרים את הממצאים לנתונים של אנשים בריאים.

המחקר הצביע על שבעה גורמים מרכזיים שעלולים לגרום התקף לב בגיל צעיר. ששת הראשונים הם סוכרת, דיכאון או מצבי לחץ נפשי, לחץ דם גבוה, עישון פעיל, היסטוריה משפחתית של מחלות לב בגיל צעיר, רמות גבוהות של שומנים בדם וכולסטרול גבוה. הגורם השביעי מיוחד בכך שאינו כלול בגורמי הסיכון הקלאסיים למחלות לב: הכנסה נמוכה למשק בית.

אילוסטרציה של אישה הלוקה בהתקף לב | Shutterstock, Monstar Studio
בעשורים האחרונים יש גידול במספר הנשים הצעירות, בנות פחות מ-55, הלוקות בהתקפי לב. אילוסטרציה של אישה הלוקה בהתקף לב | Shutterstock, Monstar Studio

סיכון שונה לנשים ולגברים

כשהפרידו את הנתונים לגברים ולנשים, מצאו החוקרים הבדלים משמעותיים בתרומה של גורמי הסיכון השונים לסבירות לסבול מהתקף לב בכל אחד מהמינים. הגורם העיקרי שמגדיל את הסיכון להתקף לב אצל נשים הוא סוכרת, ואחריו עישון, דיכאון, לחץ דם גבוה, הכנסה נמוכה ונטייה משפחתית להתקף לב בגיל צעיר. לעומת זאת, אצל גברים הגורם המשמעותי ביותר הוא עישון ואחריו נטייה משפחתית, לחץ דם גבוה, כולסטרול גבוה בדם, דיכאון, סוכרת, השמנה ומיעוט פעילות גופנית.

המחקר מראה כי אצל נשים יש למצב הנפשי, לחרדות ולדאגות פרנסה השלכה חשובה על הסיכון ללקות בהתקפי לב. בניגוד לכך לא נמצא אצלן קשר משמעותי בין רמות הכולסטרול והפעילות הגופנית לסיכון זה. לעומת זאת, אצל גברים רמת ההכנסה המשפחתית כלל לא נמצאה כגורם סיכון. דיכאון היה במקום נמוך יחסית ברשימת גורמי הסיכון שלהם, אך ייתכן שזה קשור לכך שגברים נוטים לדווח פחות על מצוקותיהם הנפשיות בהשוואה לנשים. הנטייה התורשתית לבעיות לב הייתה קשורה באופן משמעותי לסיכון לקבל התקף לב בגיל צעיר. ממצא זה בלט בניגוד לממצאים של מחקרים דומים שנעשו על אוכלוסייה מבוגרת, שם גורם הסיכון הזה נחשב שולי יחסית.

על חלק מגורמי הסיכון הללו, כמו עישון, יתר לחץ דם, סוכרת ודיכאון, יש לנו יכולת להשפיע, ואם נהיה מודעים להשלכות האפשריות שלהם נוכל לצמצם מאוד את הסכנה. לכן יש חשיבות גדולה להעלאת המודעות לגורמי הסיכון הללו אצל אנשים צעירים ובקהילת הרופאים המטפלים בהם.

במיוחד חשובה ההתייחסות לכל מגדר בנפרד, ובראש ובראשונה לגורמי הסיכון הייחודיים לנשים, שמחקרים רבים בעבר נטו להתעלם מהן, כמו מצוקות נפשיות והכנסה נמוכה. לרוב, מידע על גורמים אלו כלל לא מופיע בנתונים הרפואיים של החולה. חשוב לפיכך שרופאים יתשאלו את החולים גם בנושאים הללו ויתחשבו בהם בעת קבלת החלטות רפואיות. אם נדע לזהות נשים צעירות שנמצאות בסיכון גבוה לפתח מחלות לב, נוכל לגייס את מערכות הרווחה ואת רפואת הקהילה לסייע להן לפני שיתפתחו התהליכים הפיזיולוגיים שמובילים למחלות אלו, ועל ידי כך נצמצם מאוד את תופעת התקפי הלב של נשים צעירות, ואולי גם של גברים.

 

4 תגובות

  • לילי

    היכולת להשפיע

    על **כל* גורמי הסיכון יש לנו יכולת להשפיע חוץ מהיסטוריה משפחתית...

  • רשף אשר

    השינויים של לב

    האם עקב השינויים של לב אישה וגבר, במקרה של השתלת לב גבר בגוף אישה ובעיקר במקרה ההפוך, יקבלו כל מושתל/ת של לב מהמין השני את התכונות של המין השני. תודה.

  • אבי

    זה מעניין ש

    כל הנושא של רפואה מגדרית,
    די חדש, לידיעתי, במחקר הרפואי.
    וזה מצחיק שזה קורה בדור,
    שבו יש מגמה חברתית של ביטול גבולות מגדריים...

  • לילי

    מחקרים א-מיניים

    זה לא מצחיק... כל הכתבים הרפואיים והידע הרפואי הם במקרה הטוב מבוססי מחקרים א-מיניים, ובמקרה הפחות טוב מבוססי מחקר "גברי" (ככלל נמנעים מלערוך ניסויים בנשים בגיל פוריות).
    מה נפקא מינה?
    מדגר אינו תלוי במין בדורנו.
    ומגדר זה טוב יפה לפסיכולוגיה, סוציולוגיה וכיו"ב.
    אבל,
    הביולוגיה היא בהחלט מינית.