מחקר: ילדים (בארה"ב) נוטים להשתמש ביותר מדי משחת שיניים וכך מזיקים להתפתחות השיניים התקינה שלהם

מגיל צעיר אנו לומדים שחשוב מאוד לצחצח מדי יום את השיניים במברשת ומשחה, כדי להגן עליהן מעששת ולמנוע חורים. מחקר חדש של המרכז לבקרת מחלות ומניעתן בארצות הברית (CDC) מצא שכ-40 אחוז מהילדים בגילאי 6-3 בארצות הברית משתמשים ביותר משחת שיניים מהכמות המומלצת, ועלולים לגרום כך נזק להתפתחות התקינה של שיניהם.

פלואוריד, המרכיב הפעיל המרכזי במשחת השיניים הפועל נגד העששת, אכן מסייע לבריאות השן, אך לבליעה שלו עלולות להיות תופעות לוואי שליליות. צריכת יתר של פלואוריד בגיל שבו השיניים עדיין מתפתחות יכולה להביא לשינויים במבנה זגוגית השן (אמייל), לפגיעה בצבע השן ולחורים בשיניים. מכיוון שרק בגיל שש מתפתח אצל ילדים הרפלקס המונע בליעה בלתי מודעת של משחת שיניים, שימוש יתר במשחת שיניים אצל ילדים צעירים עלול לפגוע בבריאות השן.

על כן אמנם ממליצים לילדים להתחיל לצחצח שיניים ברגע ששיניהם בוקעות, אך את השימוש במשחת שיניים מציעים בארצות הברית להתחיל רק בגיל שנתיים. עד גיל 3 כמות המשחה המומלצת אינה עולה על גודל של גרגיר אורז, ומגיל 3 עד 6 מוצע להסתפק בכמות של גרגיר אפונה אחד. מגיל 6 ומעלה הסכנה בשימוש יתר במשחת שיניים פוחתת באופן משמעותי.

גם בישראל ההמלצות לשימוש במשחת שיניים אצל ילדים דומות. עד גיל שנתיים ממליץ משרד הבריאות לצחצח שיניים ללא משחה, ומגיל שנתיים עד שש ההמלצה היא להשתמש במשחה עם כמות פלואוריד מופחתת.

לשפר הרגלים טובים

כדי לבחון את היקף השימוש במשחת שיניים בקרב ילדים בארצות הברית ערך ה-CDC מחקר מקיף שכלל משלוח שאלונים לכ-5,000 הורים. הם נשאלו על הגיל שבו החלו ילדיהם לצחצח שיניים, להשתמש במשחת שיניים, מה כמות המשחה שבה ילדיהם משתמשים וכמה פעמים ביום הם מצחצחים שיניים.

ממצאי המחקר הראו כי כ-40 אחוז מהילדים בגילאי 6-3 השתמשו ביותר משחת שיניים מהכמות הרצויה בגילם. בנוסף העלה המחקר כי כ-80 אחוז מהילדים החלו לצחצח שיניים מאוחר יותר מהגיל המומלץ. אצל אמריקאים ממוצא מקסיקני שיעור גבוה במיוחד של ילדים החל להשתמש במשחה רק בגיל 3 ומעלה. עם זאת, לפחות לפי דיווחי ההורים נראה כי שגרת צחצוח השיניים אצל ילדים בארצות הברית טובה למדי: 60 אחוז מהם מצחצחים שיניים פעמים ביום ועוד כ-30 אחוז מצחצחים שיניים פעם אחת.

המטרה המרכזית של המחקר הייתה לסקור את הרגלי צחצוח השיניים של ילדים בארצות הברית, ולהפנות את תשומת הלב לנקודות בעייתיות הזקוקות לשיפור. המחקר העלה כי בעוד הילדים מצחצחים שיניים בתדירות ראויה, יש לשים דגש דווקא על הסברה להורים בנושא צריכת יתר של פלואוריד. מחקרים כאלה מסייעים להעלאת המודעות לשימוש תקין במשחת שיניים בגיל צעיר.

2 תגובות

  • הרצל

    האם אצלנו מוסיפים פלואוריד למיים?

    בנושא ההפלרה, היו כל מיני ויכוחים בעתונות, בין מתנגדי הפלרה (כנראה בהובלת רופאי שיניים שרוצים עבודה) ובין שאר האוכלוסיה. היתה שרת בריאות שהפסיקה את ההפלרה. ואז היא התחלפה. מאז לא ברור לי אם כיום מפלירים או לא. אפשר לברר?? התשובה תנחה אותנו כיצד לנהוג - קצת משחת שיניים או המון ולבלוע.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןינון בר-און

    הרצל שלום,

    הרצל שלום,
    ממליץ לך לקרוא כתבה שפורסמה באתר מכון דוידסון בעבר, בסמוך לאירועים אליהם אתה מתייחס:
    https://davidson.weizmann.ac.il/online/maagarmada/chemistry/%D7%94%D7%90...