ביום שלישי ייראה ליקוי חמה חלקי, כשבישראל הירח יסתיר כמעט שליש מפני השמש בשיא הליקוי. מדוע מתרחש ליקוי חמה, ואיך אפשר לצפות בו בבטחה?

ליקוי חמה הוא תופעה אסטרונומית שבמהלכה מסתיר הירח את השמש או חלקים ממנה. תופעה זו מוכרת לאנושות כבר אלפי שנים, ויש תיעודים של ליקויי חמה אפילו מהעת העתיקה או מתקופת התנ"ך. כך למשל דברי הנביא עמוס מפורשים כתיאור של ליקוי חמה: ”וְהָיָה בַּיּוֹם הַהוּא, נְאֻם אֲדֹנָי יֱֹיִ, וְהֵבֵאתִי הַשֶּׁמֶשׁ בַּצָּהֳרָיִם, וְהַחֲשַׁכְתִּי לָאָרֶץ בְּיוֹם אוֹר. וְהָפַכְתִּי חַגֵּיכֶם לְאֵבֶל, וְכָל-שִׁירֵיכֶם לְקִינָה“ (עמוס ח' 9).

ב-25 באוקטובר 2022, ל' בתשרי תשפ"ג, ייראה ליקוי חמה חלקי בישראל בשעות הצהריים. שיא הליקוי יתרחש בשעה 14:11 כאשר הירח יכסה כ-30 אחוז משטח הדיסקה הנראית של השמש. הליקוי כולו יימשך 2:24 שעות: הירח ייגע בשפת השמש בשעה 12:58, יסתיר יותר ויותר ממנה עד שיא הליקוי, ואז יפחת הליקוי בהדרגה עד סיומו ב-15:21. 

ליקוי חמה מתרחש כשהירח מסתיר מאיתנו את אור השמש. איור: NASA's Goddard Space Flight Center
ליקוי חמה מתרחש כשהירח מסתיר מאיתנו את אור השמש. איור: NASA's Goddard Space Flight Center

כיצד נוצרים ליקויים?

ליקוי חמה קשור למיקום של שלושה גופים: השמש, העצם היחיד במערכת השמש שמפיק אור באופן טבעי, הירח שלנו וכדור הארץ, שעליו אנו נמצאים. הירח מקיף את כדור הארץ אחת ל-29 יממות, בעוד כדור הארץ מקיף את השמש אחת ל-365 יממות, וגורר עמו את הירח. מסלוליהם של הירח סביב כדור הארץ ושל כדור הארץ סביב השמש אינם מעגליים מדויקים, אלא אליפטיים.

לכאורה, אנחנו אמורים לקבל ליקוי חמה פעם בחודש, בכל מולד ירח (ראש חודש עברי) – בזמן שהירח עובר בין כדור הארץ ובין השמש. אולם ליקוי חמה הוא תופעה נדירה יותר, והסיבה לכך היא שמישור ההקפה של הירח סביבנו נטוי בזווית של כ-5 מעלות ביחס למישור ההקפה שלנו את השמש. במהלך רוב החודש הירח נמצא "מעל" או "מתחת" למישור שעליו נמצאים כדור הארץ  והשמש.

המישורים שבהם כוכבי הלכת מקיפים את השמש אכן מתלכדים וכך הם והשמש תמיד נמצאים לאורך אותו הקו בשמי כדור הארץ. יתרה מזאת, 12 קבוצות הכוכבים הנראות בשמי הלילה השוכנות לאורך מישור זה קיבלו חשיבות עליונה בכל התרבויות העתיקות ונכללו בגלגל המזלות. מישור זה קרוי בעברית "מישור המילקֶה" (ובאנגלית The Ecliptic) בדיוק בשל העובדה שהוא יוצר את הליקויים השונים.

רק פעמיים בשנה לערך, מתקבל מצב שבו הירח חוצה את מישור המילקֶה בתזמון הנכון, שבו שלושת הגופים שוכנים על אותו המישור, ונכונה העת לליקויים! למען האמת, ליקוי חמה וליקוי ירח תמיד מתרחשים בצמדים, בהפרש של כשבועיים זה מזה – מחצית החודש. ואכן, בליל ה-7 בנובמבר יתרחש ליקוי ירח שייראה מיבשת אמריקה, מאוסטרליה ומרוב יבשת אסיה.

כשהירח נמצא על מישור המילקה, מתרחשים גם ליקוי חמה וגם ליקוי לבנה, בהפרש של כשבועיים | איור: אתר timeanddate.com
כשהירח נמצא על מישור המילקה, מתרחשים גם ליקוי חמה וגם ליקוי לבנה, בהפרש של כשבועיים | איור: אתר timeanddate.com

מלא, טבעתי או חלקי? 

אמנם, הירח קטן מהשמש פי 400 לערך, אך הוא גם קרוב אלינו פי 400 מאשר הכוכב הלוהט. צירוף מקרים קוסמי זה מביא לכך שהגודל הנראה (Apparent Size) של הירח והשמש בשמי כדור הארץ  כמעט זהה – כחצי מעלה. כפי שהוזכר קודם, מסלולי ההקפה אינם מעגלים מושלמים ולכן ישנם שינויים קלים בגודל הנראה של שני הגופים. אם הירח קרוב מספיק לכדור הארץ כדי להסתיר את כל הדיסקה הנראית של השמש, נראה ליקוי חמה מלא. אם הוא נמצא רחוק יותר בעת הליקוי, הוא יסתיר רק את מרכז השמש בעוד ההיקף עדיין יראה – זהו ליקוי חמה טבעתי. במקרים שבהם הירח לא עובר בדיוק בקו המחבר את כדור הארץ והשמש, נראה ליקוי חמה חלקי.

כשהירח קרוב נקבל ליקוי חמה מלא (משמאל), וכשהוא רחוק - ליקוי טבעתי (במרכז). כשהוא לא עובר בדיוק בקו בין הארץ לשמש - נקבל ליקוי חלקי (משמאל) | צילומים: Joseph Matus, Bill Dunford,
כשהירח קרוב נקבל ליקוי חמה מלא (משמאל), וכשהוא רחוק - ליקוי טבעתי (במרכז). כשהוא לא עובר בדיוק בקו בין הארץ לשמש - נקבל ליקוי חלקי (מימין) | צילומים: Joseph Matus, Bill Dunford, Bill Ingalls / NASA

גם כשמתרחש ליקוי חמה מלא, הוא נראה במלואו רק מרצועה צרה על על פני כדור הארץ, ברוחב של כ-200 קילומטרים. מהאזורים שמחוץ לרצועה רואים ליקוי חלקי בלבד, ההולך ומתמעט ככל שמתרחקים מהרצועה המרכזית. ב-2 באוגוסט 2027 יתרחש ליקוי חמה מלא באזורנו, אך מישראל נוכל לצפות בליקוי חלקי של כ-80 אחוז, כפי שניתן לראות בשרטוט מטה. מי שרוצה לראות את הליקוי במלוא הדרו, יכול לנסוע למצרים או להפליג בים האדום.

הליקוי המלא ייראה רק מהרצועה המרכזית, העוברת בין השאר במצרים ובים סוף. האזורים בצבעים הבהירים יותר יראו ליקוי חלקי | איור מתוך אתר timeanddate.com
הליקוי המלא ב-2027 ייראה רק מהרצועה המרכזית, העוברת בין השאר במצרים ובים סוף. האזורים בצבעים הבהירים יותר יראו ליקוי חלקי | איור מתוך אתר timeanddate.com

כיצד נוכל לצפות בליקוי בצורה בטוחה?

רוצים לצפות בליקוי? נהדר! אספנו עבורכם חמש דרכים לצפייה בטוחה. כעת נותר רק לקוות שלא יהיה מעונן...

אזהרה! אין לצפות ישירות בשמש ללא מכשיר הגנה מתאים! הדבר עלול לגרום לנזק בלתי הפיך לעיניכם. הקפידו על שימוש במכשירים העומדים בתקן ISO 12312-2 בלבד!

1.    צפייה בשידורים מקוונים (רשימה מתעדכנת עד יום הליקוי)

https://www.youtube.com/watch?v=2FKh2xLo4Ek

 

https://www.youtube.com/watch?v=0sx_vuKEGlY

 

https://www.youtube.com/c/AstroForumSpace

 

אבו-דאבי, 37%

 פולין, 39%

קזחסטן, 75%

אנגליה, 18%

ישראל, 33%

 

2.    מצלמת חריר טבעית

הדרך הפשוטה ביותר לצפות בליקוי בעצמכם היא להשתמש באצבעות או בעלים התלויים על העץ כדי ליצור חרך קטן ולקבל דמות של השמש מוקרנת על הרצפה או נייר לבן, כפי שמוסבר כאן

ליקוי חמה חלקי משתקף בצל של עלי עץ בצורת קשתות | צילום: Mariusz S. Jurgielewicz, Shutterstock
מצלמה טבעית: ליקוי חמה חלקי משתקף בצל של עלי עץ בצורת קשתות | צילום: Mariusz S. Jurgielewicz, Shutterstock

3.    מצלמת חריר מלאכותית

אתם מוזמנים גם להשקיע מעט מאמץ ולהכין מתקן שיקרין את דמות השמש בצורה יציבה וברורה יותר. הקפידו שהנקב יהיה עגול, קטן וחלק ככל האפשר. השתמשו במשטח לבן שאינו מבריק בתור מסך. הוראות להכנת מתקן כזה בקלות רבה אפשר למצוא כאן או כאן ואפשר להכנין מצלמת חריר מקופסה של דגני בוקר, כמו בסרטון.  

4.    משקפי ליקוי

לא מדובר על משקפי שמש או מסכת רתכים! רק משקפיים עם מסננים העומדים בתקן המחמיר ISO 12312-2 מתאימים לצפייה בטוחה בליקוי. אמנם משקפיים כאלו אינם מגדילים את התמונה אך גם בגודל הטבעי אפשר להבחין בקלות בתנועת הירח על פני דיסקת השמש. לא מומלץ להשתמש במשקפיים ישנים – שריטות ופגמים שהצטברו עליהם עלולים לאפשר לאור שמש לחדור לעיניים ולגרום לנזק.

ניו-יורקרים צופים בליקוי החמה של אוגוסט 2017 | צילום: James Kirkikis, Shutterstock
מסוכן להסתכל ישירות בשמש בלי משקפיים מיוחדים - לא משקפי שמש. ניו-יורקרים צופים בליקוי החמה של אוגוסט 2017 | צילום: James Kirkikis, Shutterstock 

5.    מכשירים ייעודיים לצפייה בשמש

טלסקופים ומשקפות המצוידים במסננים מובנים או מכשירים שעליהם מורכבים מסננים ייחודים המאפשרים למעט אור לעבור וכך מאפשרים צפייה בטוחה.טלסקופ מותאם לצפייה בשמש, עם מסנן אור ייעודי. צילום: Yes058 Montree Nanta, Shutterstock
לצפות בבטחה. טלסקופ מותאם לצפייה בשמש, עם מסנן אור ייעודי. צילום: Yes058 Montree Nanta, Shutterstock

צפייה מהנה!

 

3 תגובות

  • אנונימי

    יצחק

    היתכן שבטעות המרחק של הירח מהשמש הוא גם ההפרש בגודלם
    האם אפשר לקרוא לזה 'צירוף מקרים קוסמי'
    זה אחד מני מיליוני הוכחות שיש בורא לעולם שנתן תורה בהר סיני לעיני מיליוני בני אדם

  • אנונימי

    אני רואה את הליקוי הודות

    אני רואה את הליקוי הודות לחתולים .... הם קופצים על הסוכך מעל דלת הכניסה וקרעו בו חורים קטנים, כך שהסוכך הפך למצלמת חריר ....

  • יוני

    האם משקפי dental curing glass מתאימות לצפייה בליקוי?

    תודה רבה.