מחקר חדש מראה: במשך תקופה של מיליארד שנה, היחס בין כבידת הירח וקרינת השמש גרם ליממה קצרה בהרבה מאשר כיום

יממה על פני כדור הארץ, כידוע לכל ילד וילדה, נמשכת 24 שעות. ליתר דיוק, יממה היא משך הזמן שבו כדור הארץ משלים סיבוב אחד סביב צירו, ומשך הזמן המדויק שבו הוא עושה זאת הוא מעט פחות מ-24 שעות. אולם היו תקופות שבהן היממה של כדור הארץ נמשכה 19 שעות בלבד, כך טוען מחקר שפורסם לאחרונה. הדבר קרה במהלך עידן הפרוטרוזואיקון, שהחל לפני כ-2.5 מיליארד שנה והסתיים ממש לאחרונה (במונחים גיאולוגיים), לפני כחצי מיליארד שנים.

בתקופה שבה, על פי המחקר, היממה נמשכה רק 19 שעות, כדור הארץ היה שונה בתכלית. מחקרים קודמים הראו כי בתקופה זו פעילות הלוחות הטקטוניים והאבולוציה של החיים הואטו מאוד. תקופה זו מכונה לפיכך "המיליארד המשעמם" (Boring Billion).


ציר הזמן הגיאולוגי והתפתחות החיים בכדור הארץ. עידן הפרוטרוזואיקון החל לפני כ-2.5 מיליארד שנה והסתיים לפני כחצי מיליארד שנה (ורוד) | Gary Hincks / Science Photo Library

לשמור על המומנט

כאשר שני גרמי שמיים מסתובבים על צירם והאחד מהם מקיף את האחר, כמו במערכת של כדור הארץ והירח, הם מפעילים זה על זה כוחות מומנט שיכולים להשפיע על תנועת הסיבוב שלהם. מומנט הוא גודל פיזיקלי השווה למכפלה של כוח ומרחק, כפי שמחשבים למשל כדי לתאר פעולה של מנוף. מומנטים של כוחות הפועלים בין כדור הארץ לירח מעבירים תנע זוויתי מגוף אחד לאחר (תנע זוויתי הוא כמו התנופה שיש לגוף שנמצא בתנועה סיבובית). בדרך זו, השפעתם ההדדית של שני הגופים יכולה לגרום לשינויים במהירויות הסיבוב שלהם סביב עצמם: האצה או האטה. 

החוקרים, רוס מיטשל (Mitchell) מהאקדמיה הסינית למדעים ואוּוֶה קירשנר (Kirscher) מאוניברסיטת קרטין באוסטרליה, ביצעו ניתוח סטטיסטי של תנועת כדור הארץ בעידן הפרוטרוזואיקון. החוקרים הביאו בחשבון את המומנט המצטבר של הגאות האטמוספרית, שמקורה בקרינת השמש, ושל גאות האוקיינוסים, שמקורה בכבידת הירח. 


מפעילים זה על זה כוחות מומנט שמשפיעים על סיבובם. כדור הארץ והירח סובבים סביב השמש | Aphelleon, Shutterstock

בעקבות הגאות והשפל

כוח הכבידה של הירח הוא שיוצר את התופעה המוכרת לנו של גאות ושפל של האוקיינוסים. נוסף על האוקיינוסים, גם לאטמוספרה יש גאות ושפל משלה, שמקורם בקליטה של קרינת השמש באדי המים ובאוזון שבאטמוספרה. הגאות שגורם הירח מאיטה את מהירות הסיבוב של כדור הארץ ומאריכה את היממה, ואילו הגאות האטמוספרית מאיצה את סיבוב כדור הארץ. בתקופה הנדונה, התנאים על פני כדור הארץ, ובפרט רמות החמצן והאוזון באטמוספרה, היו כאלה ששני המומנטים האלה – המומנט שיצרה גאות האוקיינוסים והמומנט שיצרה גאות האטמוספרה – ביטלו זה את זה. מצב כזה נקרא תהודה, או רזוננס.

באותה תקופה בפרוטרוזואיקון, הירח היה קרוב לכדור הארץ הרבה יותר מאשר היום. עם חלוף הזמן, הירח ספג מכדור הארץ תנע זוויתי שדחף אותו למסלול רחוק יותר. התרחקות הירח גרמה להאטת סיבוב כדור הארץ סביב צירו, עד שהגיע לאורך היממה המוכר לנו כיום. למעשה, לאורך מיליארדי שנים היממה הלכה והתארכה, ורק בתקופת "המיליארד המשעמם" נתקבעה על 19 שעות ליממה. 

קיימות דרכים מספר לבדוק מה היה אורך היממה של כדור הארץ בתקופות שונות. אפשר למשל לבדוק נתונים ביולוגיים, כגון עובי של טבעות עצים ורצועות צמיחה של אלמוגים. אך עצים ואלמוגים, ולכן גם מאובנים שלהם, הופיעו על בימת האבולוציה רק בתקופות מאוחרות יחסית. לעומת זאת, קשה למצוא תיעוד למקצבי הגאות והשפל בעבר הרחוק. לפיכך, במחקרם זה, הסתמכו החוקרים על מידע גיאולוגי חדש שנצבר בשנים האחרונות, למשל, שינויים מחזוריים בתנועת כדור הארץ שעוזרים לנתח דפוסי אקלים, ובאמצעותו הגיעו לתובנות המסקרנות של מחקרם. כך שהמיליארד המשעמם אולי לא היה כה משעמם אחרי הכול.

11 תגובות

  • שי

    זאת אחת הסיבות לשנים הרבות שחיו חלק מגיבורי התנךהמתוארות

    לפי זה ולפי שהוכח שדקה בייקום חללי יכולה לקחת זמן כפול ומכופל בכדור הארץ שייתכן שאנרגיה זאת הייתה פעם על כדור הארץ בנוסף למה שמתואר בכתבה בנוסף לאורח חיים בריא. וללא זיהום אוויר.יחד עם השגחה אלוקית.זה מסביר את השנים הרבות שחיו נוח וכו

  • שמיר

    שמיר

    אנשים לא יודעים מה קרה לפני 3000 שנה,
    הם קובעים נתונים לגבי מיליארדי שנים,
    מגוכחים ברמות הגבוהות ביותר

  • שמיר

    תיקון

    מגוחכים

  • חנן רוזן

    מיליארד פחות, מיליארד יותר

    עידן הפרוטרוזואיקון לא נמשך 2 מיליארד שנה?
    איזה מהשניים היה המיליארד המשעמם?

  • משה

    בעניין נוסחת המומנט

    אני מבין שיש כוחות שפועלים, אבל איפה המרחק?, אין פה מערכת מנוף...

  • ניצן

    נכון

    אין כאן מערכת מנוף, אבל הכוחות בין כדור הארץ והירח מעבירים תנע זוויתי מגוף אחד לשני ובכך משפיעים על מהירות הסיבוב.

  • קונטרה

    משמעות

    אבל, מה המשמעות של סיבוב פעם ב 19 שעות לעומת 24?
    מה קרה אחרת בכדור הארץ.

  • גילעם

    נראה לך?

    הכתבה רחוקה מלהיות נהדרת. יש פה המון קביעו, בלי שום סימוכיין ובלי שום הסבר מעמיק, בחלקם נראות בכלל לא הגיוניות. נוסיף לקח שאין שום אמירה על איך או לפחות באיזו טכנולוגיה השתמשו כדי לקבוע תאריכים בתקופה כל כך רחוקה. ובטח שאין שום התיחסות למקדמי השגיאה העצומים ככל שמתרחקים בזמן. הנה כמה רעיונות למחשבה. לירח יש מחזור הקפה קבוע או לפחות לפי טענת החוקרים שמשתנה לאט עם הזמן, כלומר שעל פני האלפיים שנה האחרונות תמיד זה יהיה חודש 27.5 יום או כל מספר אחר שעליו מסכימים בהתאם לאותה נקודת התיחסות, נכון? אז הירח נכון לעכשיו מבלה תקופה ביחס לכדור הארץ פעם מאותו צד של השמש ופעם מכיוון הפוך. כלומר שהירח פעם מקבל ומוסר מצד אחד ופעם לוקח מהצד השני. בנוסף, תופעת הגאות והשפל נגרמת בגלל שדות הכבידה. ואם מתקבל על הדעת שיש גאות באטמוספירה בגלל השמש, אזי יש לה גם בגלל הירח. אני יכול להוסיף עוד כמה דברים אבל אסתפק בזה. הממצאים האלה נראים לי בלתי אמינים בעליל כמו שהטענות ל 19 יום משך סיבוב נראות לי מגוכחות, אתם בטוחים שזה 19 ולא 19.8 או 20.5 או 26? הרי גם אם הסתמכו החוקרים על איזה שהיא פרוצדורה מדעית, אין אפשרות לדיוק כזה על תאריכים כל כך רחוקים. או שיש ואני לא מכיר. כמובן שהכותב לא ערך את המחקר, אבל אני מציע שלהבא אם מביאים נושאים כאלה כדאי להוסיף יותר פרטים וכדאי לבחון את אמינות הסיפור ולהוסיף אולי גם את אחוזי השגיאה. לסיכום, לי זה נשמע אמיתי כמו פינוקיו או סינדרלה.

  • איש

    תיכנס לקישורים בגוף הכתבה, יש

    תיכנס לקישורים בגוף הכתבה, יש לך שם את כל הפרטים וההסברים שאתה מבקש.
    אם אתה מבין אנגלית...

  • ניצן

    תודה על תגובתך. אתה מוזמן

    תודה על תגובתך. אתה מוזמן להעמיק ולהעשיר את הידע שלך באמצעות כניסה לקישורים המופיעים בכתבה. תוכל למצוא שם הרבה מידע, כולל מידע לגבי אופן ביצוע המחקר.
    לגבי הדוגמאות שנתת:
    הירח מסתובב סביב כדור הארץ באותו הכיוון תמיד, ועל כן התנע מועבר באותו הכיוון. אין משמעות לצד שבו הוא נמצא.
    בנוסף, הירח, בניגוד לשמש, אינו פולט קרינה באמצעות היתוך גרעיני, ועל כן השפעתו על האטמוספירה של כדור הארץ זניחה. לגבי ההערה בסיפא של דבריך - במדע אין אף פעם בטחון של 100%. אלו הממצאים הקיימים כיום. אין זה אומר שבעתיד לא נוכל לפתח שיטות יעילות יותר ולגלות דברים חדשים בדרכים חדשות ובכלים חדשים. זה היופי של השיטה המדעית שמוכיחה את עצמה כבר מאות שנים. אם אתה מכיר שיטה אחרת טובה יותר, אתה מוזמן לפתח אותה ולקבל תוצאות בטוחות ומדויקות יותר.

  • לב

    כתבה נהדרת. תודה.

    כתבה נהדרת. תודה.