מורה בבית ספר יסודי בקליפורניה הדביקה מחצית מתלמידיה ואת בני משפחתם. איך בדיוק התפשט הנגיף?

וריאנט דלתא של נגיף הקורונה החל להתפשט בעולם באביב 2021. התפרצות הדלתא הגדולה הראשונה בישראל אירעה בחודש יוני בבית ספר בבנימינה, כשבני משפחה שחזרו מחו"ל לא שמרו על בידוד. מאמר של המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) בארצות הברית, שפורסם ב-27 באוגוסט, מתאר מקרה התפרצות דומה, אך קטן יותר, שהתרחש בבית ספר יסודי בקליפורניה.

ההתפרצות קרתה בבית הספר היסודי של מחוז מרין. בבית הספר לומדים 205 ילדים מגיל הגן עד כיתה ח', ועובדים בו 24 מורים, ששניים מהם לא התחסנו נגד נגיף הקורונה. מהתחקיר עולה שב-19 במאי אחת מהמורות הלא מחוסנות חשה ברע. היא סבלה מעייפות ומגודש באף, אך ייחסה את התסמינים הללו לאלרגיה עונתית. המורה המשיכה ללמד עד יום שישי, 21 במאי, ואז עשתה בדיקת PCR לאבחון קורונה ונמצאה חיובית. היא דיווחה על כך לבית הספר רק כעבור יומיים, ביום ראשון 23 במאי.

על פי התקנות בקליפורניה, התלמידים והמורים אמורים לעטות מסכות בכל זמן שהותם בכיתה, אך תלמידים העידו שהמורה הסירה מדי פעם את המסכה שלה כשהקריאה בכיתה קטעים מחומר הלימוד. בעקבות האבחון שלה נעשו בדיקות קורונה ל-194 תלמידים, 21 מורים ועוד כמה הורים ואחים. ב-23 במאי החלו להתגלות חולים נוספים בבית הספר. בסך הכול ידוע על 26 תלמידים ובני משפחה שנדבקו.

מורה לא מחוסנת ולעתים ללא מסכה הגיעה לעבודה חולה והדביקה מחצית מתלמידיה. איור: המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) בארצות הברית, תרגום: מכון דוידסון לחינוך מדעי
מורה לא מחוסנת ולעתים ללא מסכה הגיעה לעבודה חולה והדביקה מחצית מתלמידיה | איור: המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) בארצות הברית, תרגום: מכון דוידסון לחינוך מדעי

בכיתה של המורה שחלתה יש 24 תלמידים, שישבו בכיתה בחמש שורות וחמישה טורים, עם מרחק של כשני מטר משולחן לשולחן. החלונות והדלת היו פתוחים לאוורור ובחדר הכיתה פעל גם מסנן אוויר. אף על פי כן, 12 מהתלמידים בכיתה נדבקו בקורונה.

מיפוי התחלואה בכיתה מעלה ש-80 אחוז מהתלמידים בשתי השורות הראשונות נדבקו בנגיף (שמונה מתוך עשרה תלמידים). ארבעת הנדבקים האחרים ישבו בשלוש השורות האחוריות. בנוסף, שבעה חולים זוהו בין ההורים והאחים של התלמידים מכיתתה של המורה החולה, ועוד שבעה (שישה תלמידים והורה) בכיתה סמוכה. כל הנדבקים פרט לשלושה מההורים לא היו מחוסנים נגד קורונה. כולם חוו מחלה עם תסמינים קלים וללא צורך באשפוז.

דגימות של נגיפים שנלקחו מ-18 מהחולים נבדקו גנטית וזוהו כווריאנט דלתא. החוקרים לא השיגו את הדגימה של המורה שחלתה ראשונה, כך שאי אפשר לאתר בוודאות איך היא נדבקה. בנוסף, החוקרים מציינים שרוב בדיקות הקורונה נעשו באופן עצמאי ולא במסגרת בית הספר, ולכן ייתכן שההתפרצות התפשטה הלאה לקהילה ושמספר הנדבקים שזוהו אינו משקף את מלוא היקפה של ההתפרצות.


על מורים מוטלת אחריות אישית לשמור על בריאות התלמידים. מורה עם מסכה, כדי להגן על התלמידים מהדבקה | צילום: Halfpoint, Shutterstock

מסקנות

שני גורמים עיקריים הביאו להתפרצות בכיתה. הראשון הוא שהמורה הגיעה ללמד אף על פי שלא הרגישה טוב. על מורים מוטלת אחריות אישית לא להגיע לבית הספר אם הם מרגישים חולים, וזה נכון לא רק לקורונה אלא לכל מחלה שעלולה להיות מידבקת. הגורם השני הוא שהמורה לא הקפידה לעטות מסכה בשעה שהעבירה את חומר הלימוד לתלמידים. מסכות יעילות בהגנה מפני הדבקה רק כששני הצדדים עוטים אותן כנדרש, מכיוון שהתועלת העיקרית שלהן היא שהן מקשות על חולים להפיץ את הנגיף.

לבסוף, העובדה שרוב המורים בבית הספר מחוסנים הגנה עליהם כנראה, ועשויה להעיד על כך העובדה שאיש מהם לא נדבק אף על פי שסביר להניח שחלקם נחשפו למורה החולה בחדר המורים. לעומת זאת, הילדים בבית הספר היסודי אינם יכולים להתחסן עדיין, ולכן נמצאים בסיכון גבוה להידבק ולחלות.

עם פתיחת שנת הלימודים, אנו קוראים למורים ותלמידים להקפיד על עטיית המסכה, לא להגיע לבית הספר אם הם לא מרגישים טוב ולמי שיכול – להתחסן.

7 תגובות

  • תומר

    לפי מה החליטו החוקרים שהמורה

    לפי מה החליטו החוקרים שהמורה היא מקור ההדבקה, ולא מישהו מהתלמידים בשורות הראשונות? פשוט מכיוון שהיו לה תסמינים?

  • גל חיימוביץ

    כן

    התסמינים שלה הופיעו מספר ימים לפני התסמינים הראושנים של הילדים. כמו כן העובדה שנדבקו בעיקר ילדים שהיו קרובים לשולחן המורה.

  • אריאל, ירושלים.

    עד כמה מסיכות מגינות מפני הדבקה?

    במשך הזמן הסבירו לציבור שמסיכה יכולה גם להגן מפני הדבקה באופן מסוים גם ללא שהמדביק עוטה מסיכה, האם הטענה כאן היא שלא כך הדבר? לצערנו בישראל השימוש במסיכות הוא בעיקר המלצה טובה לחלק גדול מהציבור.

  • גל חיימוביץ

    מסכה מגנה גם מהדבקה

    אבל לא באופן מושלם וככל שנחשפים ליותר זמן עולה הסיכוי להדבקה. ההגנה הטובה ביותר היא כאשר שני הצדדים עוטים מסכה, שכן עיקר ההגנה היא מניעת הפצה של הנגיף החוצה ע"י החולה.

  • ליאור

    אני לא מבין למה לרוב מפילים את הסיכון על המורה

    אתם מביאים מחקר שפורסם, וזה חשוב מאוד ומצוין! אבל - יש עליהום כללי כנגד עובדי הוראה לא מחוסנים והסיכון שהם מביאים איתם שלא ברור לי (אני וכול משפחתי התחסנו, ואני מעודד אחרים לעשות כן). אני לא מבין איך מורה לא מחוסנת אחת בכיתה עם 35 ילדים לא מחוסנים מהווה את הסיכון העיקרי להדביק אחרים? הרי סטטיסטית זה לא עובד (1 מול 35). מעבר לכך, עקב ההבדל בגיל, יש למורה יותר סיכוי לפתח תסמינים מאשר לתלמידים, כך שיש סיכוי עקרוני גבוה יותר שיגיע תלמיד חולה ללא תסמינים וידביק את כולם, מאשר מורה. אם כבר משהו, מכיוון לשמורה יש סיכוי גבוה יותר לפתח תסמינים הוא מהווה את הסמן שיש מחלה בכיתה.
    במחקר הנוכחי, עצם זה שרוב התלמידים שנדבקו ישבו מקדימה, באמת מצביע יפה שהמורה היא המקור. אבל בלי זה, איך אפשר לדעת ברוב המיקרים שהמקור הוא המורה ולא אחד התלמידים שהדביק אותה, והיא פשוט הראשונה שפיתחה תסמינים עקב גילה?
    מספיק עם העליהום הזה! המורה הרי נמצאת בסיכון גבוה יותר מהתלמידים עצמם, ואם כבר משהו, צריך לשבח אותה שהיא מוכנה להיכנס לכיתה קטנה וצפופה עם 35 לא מחוסנים יום יום לשעות רבות.
    חשוב לציין שלדעתי מורה לא מחוסן צריך להיות מחויב בבדיקות כל 3 ימים לוודא שהוא שלילי.
    אני טועה במה שאני אומר?

  • אודי

    CDC Data

    During May 23–26, among the teacher’s 24 students, 22 students, all ineligible for vaccination because of age, received testing for SARS-CoV-2; 12 received positive test results.

  • אודי

    הבנת הנקרא...

    התלמידים לא היו ברי חיסון, היא כן, אבל אידיוטית ברמה. למה לברבר בלי לקרוא? אני גר כאן, אחוז המחוסנים יותר גבוה מישראל... היא פושעת! ואידיאולוגיה לא מאפשרת לפגוע באחר, אין שום חוק שמרשה זאת, נכון? אגב, אם קראת היו לה 24 תלמידים, במארין יש רוב מוחץ של עושר וחוסר טיפשות, חובשי מסכות ומחבקי עצים