מחקרים מראים שכלבים מסוימים ניחנו בכישרון יוצא דופן ללמידת מילים. כלבים אלו מסוגלים לקלוט מידע רב בזמן קצר, ולזכור אותו למשך שבועות לאחר מכן

האם הכלב שלכם חכם באופן יוצא דופן?

אנשים רבים יענו על כך בחיוב, גם במקרה שחיית המחמד שלהם אינה באמת איינשטיין של ההולכים על ארבע: כולנו רוצים לחשוב שחומי שלנו הוא הכי הכי. אבל יש כלבים שאכן יש להם כישרון מיוחד.

כלבים הם בעלי החיים הראשונים שהאדם ביית, לפני אלפי, אם לא עשרות אלפי, שנים. במהלך הזמן הזה הופיעו אצלם תכונות שהופכות אותם לבני לוויה מצוינים: הם מבקשים את חברת בני האדם, מתקשרים איתנו בצורות שונות, ולומדים בקלות יחסית דברים שונים, מלעשות את צרכיהם מחוץ לבית ועד לרצף פעולות מורכב שמבצעים למשל כלבי רועים כשהם מכנסים את הצאן. כל כלב מסוגל ללמוד ולהבין לפחות כמה מילים – את שמו, פקודות כמו "שב" או "בוא", ולפעמים גם מילים שאף אחד לא התכוון ללמד אותו אבל הוא קלט בכל זאת, כמו "טיול". מחקרים מראים שיש כלבים מעטים, עם זיכרון טוב במיוחד או כשרון לשפות, שיודעים נוסף על כך גם את שמות הצעצועים שלהם – ולא אחד או שניים, אלא עשרות.

במחקר חדש, חוקרים מהונגריה, בהובלתה של תלמידת הדוקטורט שני דרור (Dror), במקור מישראל, בחנו שישה כלבים שכאלו, שהדגימו בעבר את יכולתם לזכור לפחות 26 שמות שונים. הכלבים הצליחו ללמוד תוך שבוע את שמותיהם של 12 צעצועים חדשים, ורובם זכרו אותם אפילו אחרי חודש או חודשיים. כך הראו החוקרים שהכלבים האלו, אותם הם מכנים "לומדי מילים מחוננים" (Gifted Word Learners), הם בעלי יכולת יוצאת דופן, ומתמודדים היטב גם עם חשיפה למידע חדש רב תוך זמן קצר.

 ויסקי עם צעצוע הדג שהתבקשה להביא | קרדיט: Helge O. Savela
כלבים יוצאי דופן יכולים ללמוד מילים חדשות בקלות ולזכור אותן אפילו אחרי חודשיים. ויסקי עם צעצוע הדג שהתבקשה להביא | קרדיט: Helge O. Savela

יש להם את זה

 זה לא חדש שכלבים מסוימים לומדים בקלות רבה יותר מאחרים, או שיש כלבים בעלי זיכרון טוב במיוחד. אולי הדוגמה הטובה ביותר לכך היא צ'ייסר, כלבת בורדר קולי מארצות הברית שנודעה ככלבה הנבונה ביותר בעולם. צ'ייסר, שמתה לפני כשנתיים, ידעה את השמות של יותר מאלף צעצועים, וגם הראתה הבנה מסוימת של תחביר, ויכולת הסקת מסקנות.

האם צ'ייסר הייתה כלבה מיוחדת במינה? ג'ון פילי (Pilley), שהיה הבעלים וגם המאמן שלה, טען שמה שהיה יוצא דופן הוא האימון שקיבלה, ולאו דווקא היכולת שלה. הוא ישב ולימד אותה מילים כארבע חמש שעות בכל יום, מאז שהייתה גורה. אם כלבים אחרים היו מקבלים שיעורים דומים, שיער פילי, גם הם היו זוכרים שמות רבים.

אך הניסיון של הקבוצה מהונגריה מספר סיפור אחר. החוקרים ביקשו מבעלי כלבים, שסבורים שכלביהם יודעים את שמות הצעצועים שלהם, לפנות אליהם, ומצאו רק כלבים מעטים מאוד שהצליחו לעבור את המבחן, ולהראות שהם אכן יודעים שמות של כמה וכמה צעצועים שונים. במבחן, צעצועים פוזרו על הרצפה בחדר אחד של הבית, ובחדר אחר, שממנו לא ניתן היה לראות אותם, ישבו הבעלים וביקשו מהכלב או הכלבה להביא צעצוע מסוים. כך אפשר היה להבטיח שהבעלים אינם רומזים לכלביהם, במכוון או מבלי משים, איזה צעצוע עליהם לבחור.

בניגוד לצ'ייסר, הבעלים של הכלבים האלו לא לימדו אותם במכוון את שמות הצעצועים, אלא הם למדו אותם במקרה, דרך משחק. לכן במקרים רבים לקח לבעלי הכלבים זמן רב להבין שהכלב שלהם עושה משהו מיוחד. "כשזה קורה בכזו קלות, יש אנשים שזה לא נראה להם תהליך מורכב, או יכולת נדירה", הסבירה דרור בראיון לאתר מכון דוידסון.

מכירה את השמות של מעל מאה צעצועים. גאיה והבעלים שלה, איזבלה | קרדיט: Isabella

מכירה את השמות של מעל מאה צעצועים. גאיה והבעלים שלה, איזבלה | קרדיט: Isabella

אך נראה שזו אכן יכולת נדירה. במחקר שהתפרסם בתחילת השנה בחנו החוקרים שישה כלבים שידעו שמות של צעצועים רבים – אותם שישה שהשתתפו במחקר האחרון – ו-34 כלבים שלא הפגינו ידע כזה. הם ניסו ללמד אותם שמות של צעצועים חדשים, וגילו שששת הכלבים שכבר הפגינו כישרון לכך הצליחו ללמוד כל אחד בין 11 ל-28 שמות חדשים. לעומת זאת רק אחת מ-34 הכלבים האחרים הצליחה ללמוד מספר רב של שמות, וכל היתר לא למדו יותר מאחד, אף שהבעלים שלהם השקיעו בכך מאמץ ניכר.

"הממצאים מראים שלכלבים האלו יש יכולת שהיא שונה איכותית מזו של כלבים אחרים", אמרה דרור. אם ניקח למשל תכונה כמו גובה, נראה שיש כלבים גבוהים מאוד, נמוכים מאוד, והרבה שנמצאים באמצע, לאורך כל הרצף. היכולת ללמוד שמות, לעומת זאת, היא ככל הנראה לא רציפה, אלא משהו ש"או שיש לך אותו, או שאין לך אותו".

מחקר בסביבה הביתית

המחקר החדש נועד לבחון את היכולת המיוחדת הזו. החוקרים ביקשו מבעליהם של אותם שישה כלבים לומדי מילים מחוננים להציג בפניהם שישה צעצועים חדשים וללמד אותם את שמותיהם בתוך שבוע. הבעלים הציגו את הצעצוע בפני כלביהם, חזרו שוב ושוב על השם, ואז עודדו את הכלב לתפוס אותו בפיו ולשחק איתו. ארבעה מהם הקדישו לא יותר מחצי שעה ביום ללימוד השמות, והשניים האחרים בילו כך שעה וחצי עד שעתיים וחצי כל יום.

כל הלימוד, וגם המבחנים לאחר מכן, נעשו בבית של הכלבים, והחוקרים צפו בהם דרך המחשב. חלקית, היה זה מתוך אילוץ: הכלבים גויסו מרחבי העולם, כולל ברזיל, ארצות הברית, ספרד ונורבגיה, והגבלות בעקבות מגפת הקורונה הקשו החוקרים להגיע גם לכלבים שגרו קרוב יותר. אך בנוסף, הסבירה דרור, החוקרים רצו מלכתחילה שהניסויים ייערכו בסביבה הביתית של הכלב, במקום שאליו הוא רגיל, וגם בדרך שאליה הוא רגיל, כלומר משחק עם הבעלים.

סרטון שמציג "שיעור" בו הכלב לומד שם של צעצוע חדש: 

לאחר שבעה ימים הכלבים נבחנו על השמות החדשים, וכולם הראו שהם יודעים לפחות חמישה מבין ששת השמות. ארבעה כלבים הצליחו ללמוד את כל השישה.

בניסוי השני החוקרים העלו את רמת הקושי, וביקשו מבעליהם של הכלבים ללמד אותם שמות של 12 צעצועים נוספים, גם הפעם בתוך שבוע אחד בלבד. מתברר שזה לא היה כל כך קשה: הכלבים למדו 11 או 12 מהשמות החדשים.

לאחר שהכלבים נבחנו, הם לא ראו את הצעצועים ולא שמעו את שמם במשך חודש – ואז נבחנו שוב על שישה מתוך 12 הצעצועים שאת שמותיהם למדו בניסוי השני. חמישה מהכלבים זכרו את כל ששת השמות. לאחר עוד חודש הם נבחנו על ששת הצעצועים הנותרים. הפעם רק שלושה כלבים זכרו את כל השמות, וכלב נוסף הצליח לזכור חמישה מהם.

בורדר קולי – וגם פקינז

המחקר החדש הראה שכלבים עם כשרון ללמידת מילים מסוגלים ללמוד מספר גדול של מילים חדשות, וגם לזכור אותן לזמן רב. החוקרים עדיין אינם יודעים אם לתכונה הזו יש רכיב גנטי, אך אחד הדברים שמרמזים לכך הוא שכל ששת הכלבים שהשתתפו במחקר שייכים לאותה גזע, בורדר קולי, שאליו השתייכה גם צ'ייסר. דרור מבהירה, עם זאת, שהיכולת הזו אמנם נפוצה יותר אצל בורדר קולי, אך יש גם כלבים מגזעים אחרים שניחנו בה. כרגע החוקרים עובדים עם 15 כלבים "מחוננים", ביניהם כלבים מעורבים, רועה אוסטרלי, רועה גרמני ואפילו פקינז. בנוסף, הכישרון ללימוד מילים הוא תכונה נדירה גם בקרב כלבי בורדר קולי. בניסוי מלפני שנה, בו החוקרים ניסו ללמד כלבים שלא הפגינו את הכישרון הזה בעבר, השתתפו 18 בורדר קולי, ורק אחת מהן הצליחה ללמוד מילים חדשות.

זוכר את כל השמות שלמד. הכלב מקס וחלק מהצעצועים שלו | קרדיט: Cooper Photo
זוכר את כל השמות שלמד. הכלב מקס וחלק מהצעצועים שלו | קרדיט: Cooper Photo

אמנם כלבי בורדר קולי רבים לומדים מהר, מוסיפה דרור, אך זה לא הופך אותם בהכרח לחיות מחמד טובות יותר. "חשוב לי להדגיש את זה, כי אני לא רוצה שאנשים ירוצו ויקנו את הכלבים האלו משום שהם חושבים שהם 'הכי חכמים'. הם דורשים הרבה עבודה, הרבה תשומת לב, יש להם המון מרץ והם משתעממים בקלות. הם לרוב לא מתאימים למגדלים מתחילים".

איך הכלב רואה את העולם

דרור ועמיתיה מתכוונים להמשיך לבחון את כישורי השפה של הכלבים, מכיוונים שונים. בין השאר הם רוצים להבין מה הם הגורמים הסביבתיים שגורמים ליכולת הזו להתבטא, וגם לחקור את המנגנונים של למידת שפה אצל כלבים – במה הם דומים לאלו שלנו וכיצד הם שונים. לבסוף, הם מקווים שבעזרת הכלבים המחוננים הם יוכלו להבין טוב יותר כיצד כלבים רואים את העולם, אלו חפצים נראים להם דומים ואלו שונים, איך הם מחלקים את הדברים שהם רואים סביבם לקטגוריות, ועוד.

כדי לעשות זאת, הם זקוקים לכמה שיותר כלבים שניחנו בכישרון הנדיר הזה. אז אם יש לכם כלב או כלבה שיש להם צעצועים שונים, ואתם חושבים שהם יודעים את השם של כל אחד מהם – כיתבו לנו. בהונגריה יושבים חוקרים שמחכים מאוד לשמוע מכם.

סרטון שמסכם את המחקר (עם כתוביות בעברית):

 

0 תגובות