בדרך כלל צריך להשקיע אנרגיה כדי להפיק אנרגיה. מנוע חדש שפותח באוניברסיטת תל אביב משתמש לאותה מטרה דווקא במידע, ובתוך כך עשוי ללמד אותנו דברים חדשים על יסודות הפיזיקה

במעבדה של יעל רויכמן באוניברסיטת תל אביב בונים מנועים שממירים מידע לאנרגיה זמינה. כיום הם קטנים וגולמיים מאוד, אבל הפוטנציאל שלהם רב. בנוסף, הם מלמדים אותנו על הקשר בין מידע לאנרגיה, משנים את הצורה שבה אנחנו חושבים על מידע, ופותחים פתח לתיאור של מערכות תרמודינמיות גם בהיעדר שיווי משקל.

בדרך כלל אנחנו נוהגים לחשוב אחרת על מה שאנו יודעים על מערכת ועל התיאור הפיזיקלי שלה. אנחנו חושבים על מידע כעל דבר שאינו אמיתי או מוחשי, ושלא מתאר מערכות פיזיקליות. אבל בפועל מידע הוא גודל מוחשי לא פחות מלחץ, אנרגיה, טמפרטורה וגדלים פיזיקליים אחרים, ואפילו אפשר להשתמש בו לייצור אנרגיה.

סיפורה של בוכנה

נניח שיש לנו קופסה שבתוכה כלוא גז. הדופן הימנית שלה היא בוכנה שיכולה לנוע שמאלה וימינה וכך להקטין את נפח הקופסה או להגדיל אותו. ככל שהקופסה קטנה יותר, חלקיקי הגז שבתוכה דחוסים יותר, ואפשר לנצל את זה כדי לבצע פעולות. למשל אם ניקח קופסה דחוסה ונניח לבוכנה שסוגרת אותה לנוע בחופשיות, חלקיקי הגז יתפשטו וידחפו את הבוכנה. כך אפשר, למשל, להניע גלגלי מכונית המחוברים לבוכנה.

גז כלוא בתוך קופסה עם בוכנה | איור: נעה פלדמן

כדי לדחוס את הקופסה צריך להשקיע אנרגיה: הזזה של הבוכנה שמאלה תדחוס את חלקיקי הגז, שנעים בקופסה בחופשיות ולכן עלולים להתנגד לדחיפה. כך פועלת התרמודינמיקה וכך גם מדגים ניסיוננו מחיי היומיום: אנרגיה לא נוצרת יש מאין, וכדי לקבל אנרגיה זמינה, למשל בצורה של גז שנדחס בקופסה סגורה, עלינו להשקיע אנרגיה שתדחוף את הבוכנה ותצופף את חלקיקי הגז.

בשנת 1867 הציע הפיזיקאי ג'יימס קלרק מקסוול (Maxwell) רעיון מעניין: נניח שליד הבוכנה יושב שדון קטן וחכם וצופה במערכת. חלקיקי הגז נעים בקופסה בחופשיות, ולכן מדי פעם, לגמרי במקרה, הם ידחסו את עצמם, כלומר יהיו כולם במרחק מה משמאל לבוכנה. במצב כזה נוכל לדחוף את הבוכנה בלי להשקיע שום אנרגיה – כמובן בהנחה שמסת הבוכנה עצמה זניחה. השדון מחכה לרגעים כאלה, וכשהם מגיעים הוא דוחף את הבוכנה.

שדון חכם דוחף את הבוכנה כאשר היא נדחסת באופן ספונטני | איור: נעה פלדמן 

אם נחכה מספיק זמן, נגלה שהשדון הצליח לדחוס את הגז לכל דרגה שנבקש, בלי להשקיע אנרגיה כלל. איך זה ייתכן?

את התשובה כבר נתנו בתחילת הכתבה: השדון משתמש במידע שהוא רוכש על המערכת. במקום להשקיע אנרגיה בהזזת הבוכנה בניגוד לכיוון תנועת חלקיקי הגז, הוא משקיע משאבים במדידת המיקום של החלקיקים לאורך התהליך. כך שלמעשה הוא ממיר מידע באנרגיה.

חישוב תרמודינמי פשוט יכול להדגיש את העניין: באמצעות כלים מתורת המידע אפשר להגדיר מדדים מדויקים לכמות המידע שרכש השדון ולקשר אותה לעבודה שהוא ביצע על מערכת החלקיקים. התוצאה שנקבל תראה שכמות המידע שהשדון רכש שווה בדיוק לכמות האנרגיה שהפיק בהזזת הבוכנה. מכאן ברור שמידע הוא גודל פיזיקלי ממשי, ולא מושג מופשט כמו שאולי חשבנו קודם. הנקודה מתבהרת אף יותר כשלוקחים בחשבון שמידע אינו קיים בחלל ריק, אלא זקוק למערכת פיזיקלית כלשהי שתאגור אותו – למשל הזיכרון במוח האנושי (או השדוני), דיסק קשיח של מחשב או דף ועט.

מנוע אינפורמציה מציאותי

זה בדיוק הרעיון שעומד מאחורי המנועים שמפתחים רויכמן ועמיתיה למעבדה. המערכות שהם מפתחים מאפשרות להפיק אנרגיה בלי להשקיע לשם כך ישירות אנרגיה קודמת או כוח חיצוני כלשהו. במקום זאת הם משתמשים במדידה של המערכת, כלומר, חילוץ של מידע מתוכה.

בגרסה הבסיסית של המנוע הציבו החוקרים חלקיק בודד בתוך קופסה שנוזל זורם לאורכה. לרוחב הקופסה הוצב קיר אופטי שהורכב מחומה צפופה של מלקחי אור – התקנים שמשתמשים בקרני לייזר להזזת גופים קטנים. קרני הלייזר מהמלקחיים הותקנו כך שידחפו את החלקיק אחורה ולא יניחו לו לעבור את הקיר. בתנאים האלה החלקיק ישאף להימצא במקום שבו האנרגיה שלו תהיה הכי נמוכה, כלומר ליד הקיר ובמורד הזרם. אבל עקב זרימת הנוזל הוא ינוע באקראי סביב הנקודה הזאת, בצורה שנקראת תנועה בראונית, בלי לחצות את המחסום.

החוקרים כתבו תוכנה שמודדת את מקום החלקיק במהלך תנועתו. בכל פעם שהחלקיק נמצא רחוק מספיק מהקיר, היא מזיזה את הקיר במעלה הזרם. כך החלקיק נדחף שלב אחרי שלב אחורה, אף על פי  שלא הושקעה אנרגיה בדחיפתו באופן ישיר.

תנועת החלקיק לאורך הניסוי. בירוק: הקיר האופטי; בכחול: מסלול החלקיק. לאורך התנועה החלקיק נדחף שמאלה, במעלה הזרם, בלי כל מגע בקיר עצמו | באדיבות יעל רויכמן

"זו הייתה הגשמה ניסיונית ראשונה של מכונות אינפורמציה", סיפרה רויכמן לאתר מכון דוידסון. החוקרים בדקו את הקשר בין כמות האנרגיה המופקת לבין מאפיינים של המידע הנרכש על המערכת: תדירות המדידות, שטח המערכת הנמדד בכל פעם, וגם המתאם בין מדידה אחת לאחרת. זאת לא הפעם הראשונה שחוקרים הצליחו לבנות מנוע אינפורמציה, אבל בניסוי הזה הציגו החוקרים שני חידושים משמעותיים: "המימוש שלנו היה נקי, כלומר כמעט שלא הפעלנו עבודה ישירה על החלקיק, אלא עיקר התוצר של המכונה בא ממידע", אמרה. "החידוש השני היה ששאלנו מה קורה אם מודדים בקצב מהיר מאוד ונוצרים קשרים בין מדידה למדידה". קשרים כאלה, שנקראים מתאמים, נותנים תמונה מציאותית יותר, אך גם מקשים על החישובים.

"השלב הבא היה לבדוק מה קורה כשיש הרבה חלקיקים במערכת. הרי אין בעולם שום מערכת שמורכבת מחלקיק יחיד", הוסיפה רויכמן. החוקרים בנו מנוע דומה מאוד למנוע הדחיסה הקודם, עם מכל עגול ואטום שבתוכו נעים בחופשיות חלקיקים ומחיצה תוחמת אותם לצד אחד של המכל. מדידות של מיקום החלקיקים קובעו מתי אפשר להסיט את המחיצה עוד קצת ולדחוס את החלקיקים.

הפעם הוסיפו החוקרים עוד מורכבות למערכת, בעקבות חישובים תיאורטיים שלימדו כי שימוש בחלקיקי גז רגילים רבים אינו שונה במהותו מהניסוי הפשוט עם החלקיק היחיד. רק כמות המידע שצריך לאסוף גבוהה יותר. לפיכך, בניסוי החדש השתמשו בחלקיקים פעילים, בעלי מנוע פנימי - מעין רובוטים קטנים. רובוטים כאלה יכולים לדמות מערכות אמיתיות בטבע. למשל, "חיידקים ומיקרואורגניזמים שמוצאים בשלוליות חורף. הם קיימים כך סתם בטבע ואפשר לנצל את התנועה שהם עושים ממילא", אומרת רויטמן. גם הפעם המנוע השיג את מטרתו, וגם סיפק לחוקרים נתונים יקרי ערך על התהליך כולו.


מערכת הניסוי. החלקיקים הצבעוניים הם רובוטים קטנים שמדמים מערכות פעילות בטבע. את המחיצה השחורה אפשר להתאים למיקום החלקיקים | מתוך מאמר המחקר

משמעות הניסויים

הניסויים הללו יכולים להוביל לשני כיווני מחקר נפרדים. הראשון הוא יישומי ביסודו: ניסיון לייצר מנועים כאלה שיהיו שימושיים באמת. המנועים הניסיוניים הקיימים בזבזניים מדי לשימוש מעשי – המדידה עצמה, כולל עבודת הגלאי, המחשב ושמירת המידע, צורכת הרבה מאוד אנרגיה. בנוסף דרוש עדיין מחקר רב כדי ללמוד איך לנצל בצורה מיטבית את המידע שמופק מהמערכת כדי להפיק כמה שיותר אנרגיה בכמה שפחות זמן.

מסקנה אחת שכבר הופקה היא ש"הרבה יותר יעיל להתעצל, אבל לא יוצא מזה כלום". כלומר אם עובדים ביעילות מקסימלית צריך למדוד לאט מאוד, אבל זה אומר שתופק מעט מאוד אנרגיה יחסית למשך הפעילות של המנוע. לעומת זאת, אם מודדים בקצב מהיר ומשקיעים המון במדידה, אפשר להפיק הרבה אנרגיה, אבל בצורה מאוד לא יעילה. "אנחנו רוצים להבין איך אפשר לעשות אופטימיזציה שתאפשר שימוש מעשי במנוע", סיכמה רויכמן. במעבדה שלה משתמשים בממצאי הניסויים כדי לנתח את הקשר בין מאפייני המידע לבין האנרגיה שאפשר להפיק באמצעותו, תוך שימוש במערכות דומות לאלה שיש בטבע.

כיוון שני ומשמעותי לא פחות הוא פיתוח כלים להבנת התרמודינמיקה של מערכות שאינן בשיווי משקל, כלומר לא התייצבו על ערכים קבועים של לחץ, נפח ומדדים דומים אחרים. בידי פיזיקאים מצויים כיום כלים רבים ומגוונים למחקר, אפיון וחיזוי של ההתנהגות של מערכות תרמודינמיות, כלומר מערכות המורכבות ממספר עצום של חלקיקים, כל עוד הן נמצאות בשיווי משקל. אבל במציאות מערכות יוצאות משיווי משקל כל הזמן: מנועים נדחסים ומתרחבים, חומרים מתעכלים או מתרכבים עם חומרים אחרים, לחץ האוויר משתנה ויוצר רוחות – כל תנועה ושינוי בטבע הם דוגמה למערכת מחוץ לשיווי משקל.

כדי לחקור מערכות כאלה דרושים כלים שיאפשרו לתאר ולאפיין אותן. "מטרת המחקר המרכזית שלנו היא להבין מכניקה סטטיסטית מחוץ לשיווי משקל, ולכן צריך כלים לאפיין מערכות כאלה", מסבירה רויכמן. "שמנו לב שאינפורמציה מוגדרת בלי קשר לשאלה אם המערכת נמצאת בשיווי משקל תרמי או לא. לכן אנחנו מציעים להשתמש במידע ככלי. הדרך לעשות את זה היא בעבודה על מכונות אינפורמציה, שנותנות לנו דרך לחשוב על זה".

מחקר כזה פותח כיווני המשך רבים, ועל חלקם עובדים כבר היום במעבדה. עימם נמנים פיתוח מגוון סוגים של מערכות ופרשנות שונה של תכונות המידע ושל הקשר בינו לבין אנרגיה, כדי לפתח כלים חדשים להבנת המציאות הפיזיקלית. "השימוש בניסיונות ובצעצועים עזר לנו להבין מה מעניין ומה לא, איך כדאי לאפיין קשרים ועל מה כדאי להסתכל", מסכמת רויכמן.

 

 

 

16 תגובות

  • אלחנן

    מה החידוש? גם הפקת אנרגיה מדלק מנצלת ידע

    אשמח להבין מה החידוש במחקר.
    א. האנרגיה לא מופקת מהידע, אלא מהאנרגיה הקינטית של החלקיק. אז בכל פעם שהחלקיק ידחוף את הבוכנה, הוא יאט קצת, ובעצם הגז יתקרר. כלומר זו דרך מעניינת לקצור אנרגיית חום או לקרר גז בהשקעת אנרגיה נמוכה יחסית. ב. במה זה שונה מיצירת אנרגיה על ידי השלכת כדור למסלולה של רכבת? גם כאן, הידע מתי ואיפה תעבור הרכבת קוצר אנרגיה מהתזוזה של הרכבת - אנרגיה גדולה בהרבה ממה שעשו במחקר הזה.
    הוספת זרדים למדורה גם היא צורכת ידע - סוגי דלק, מיקום המדורה וכו' להפקת אנרגיית חום. ומקבלים חום רב כמעט ללא השקעת אנרגיה חיצונית - בהנחה שמשקל הזרדים זניח - בדיוק כמו דחיפת המחיצה במחקר. האם החידוש הוא רק לקחת בחשבון את הידע המושקע במנוע כחלק מהשקעת האנרגיה הנדרשת כדי להפיק אנרגיה?
    זה חישוב שעושה כל מפעל מכוניות כשהו מגייס עובד עם תואר מהנדס מכונות...

  • אנונימי

    נראה שלא לגמרי הבנת את התהליך

    נראה שלא לגמרי הבנת את התהליך, ואת ההבדל בין הידיעה מתי להשקיע אנרגיה, לבין הידיעה מתי אין צורך להשקיע כדי לקבל אנרגיה...

  • אלחנן

    א. כאמור, אשמח להסבר. ב.יש כאן השקעה "זניחה"

    "מתי אין צורך להשקיע אנרגיה" זה מינוח לא נכון, ולא המקרה המוצג כאן.
    מה שיש כאן זו הידיעה מתי השקעת אנרגיה "זניחה" תהיה יעילה כדי לקצור אנרגיה קינטית קיימת. גם לעזוב את הכדור כך שיתגלגל אל הרכבת זו השקעה זניחה. ויחסית להפקת אנרגיה גרעינית, דחיסת טון אורניום למסה קריטית גם היא השקעה "זניחה" - ואכן מופקת בסיוע ידע מדעי רב. האנרגיה לא מופקת מהידע, אלא מהאנרגיה הקינטית של החלקיקים.
    אם תניח סיר על גז לוהט, הגז יתקרר והסיר יתחמם בזכות הידע שלך על מיקום הגז, הידע של היצרן בהכנת סירים וכו'
    נחמד להסתכל ככה על העולם, והידע עצמו אכן תלוי בסדר לעומת אנטרופיה, שקשורות ישירות לאנרגיה, אבל זה בסך הכל אומר לחשב גם את האבולוציה מהמפץ הגדול עד למכסה המנוע כדי להגיד שהאנרגיה ששימשה ליצירת יצור תבוני יכולה לייעל את הפקת האנרגיה שלו ממקורות אחרים.
    זה לא חידוש ולא הפקת אנרגיה ממידע באופן ישיר.

  • נעה פלדמן

    היי אלחנן,

    היי אלחנן,
    קודם כל, נשים לב שמנועים תמיד מפיקים אנרגיה ממערכת כלשהי ולא בוראים אנרגיה יש מאין מנועי דלק מפיקים אנרגיה מתוך אנרגיה פוטנציאלית המשתחררת בשריפת הדלק, ומנועי מידע מפיקים אנרגיה מתוך האנרגיה של החלקיקים בנוזל או בגז, והופכים אותה לאנרגיה זמינה לניצול כדי לבצע פעולות לבחירתנו.
    ההבדל בין ידע קודם על הבנה של סוגי הדלק וכו' לבין מנועי מידע כמו כאן היא שהידע על סוגי הדלק הוא קודם, כלומר לא נרכש ידע חדש על המערכת, ושהוא לא מספיק לנו - עדיין נצטרך את הדלק עצמו כדי להפיק אנרגיה. מנועי מידע רוכשים מידע חדש על המערכת והוא המשאב שממנו מופקת האנרגיה ממש. כלומר, הידע החדש הנרכש על המערכת (מיקום החלקיקים, במקרה שלנו) הוא מקביל לדלק ולא מקביל להבנה והדיע על אופן פעולת המערכת.
    ההדגמה שהצעת עם הרכבת תעבוד - הבעיה היא שדרושה אנרגיה ממנוע כלשהו כדי להזיז את הרכבת, ולכן אנחנו הופכים אנרגיה זמינה אחת לאנרגיה זמינה אחרת, ולא הרווחנו שום דבר. אבל אם נצליח לנצל אנרגיה של מערכת חיידקים, למשל, שגם ככה מתפתחת, לאנרגיה זמינה לניצול, כאן כבר יש חידוש.

  • אלחנן

    תודה. עדיין לא נראה כחידוש

    כלומר, החידוש הוא:
    א. שהידע חדש.
    ב. שלא צריך להוסיף דלק חיצוני.
    ג. שהאנרגיה הקיימת לא היתה נצילה בלי הידע. איך זה שונה מהמקרה הבא:
    א. הסתכלתי סביב וראיתי איפה יש קרשים (הידע חדש).
    ב. הקרשים קיימים (לא צריך דלק נוסף).
    ג. בלי לדעת איפה הקרשים האנרגיה שלהם לא היתה נצילה. והנה יש לי מדורה נחמדה, לאריה יש זברה אחרי שחיפש אותה, ולאיכר שמצא מרעה טוב יש עדר כבשים שאוכל עשב ומתפתח מעצמו לא פחות ממושבת חידקים) בכל המקרים למדתי מידע חדש (איפה יש מקור אנרגיה). בכולם האנרגיה מנוצלת מתוך הקיים ובלי הידע לא הייתי יכול לנצל אותה. מה שעשו כאן הוא פשוט - ניצול פער הידע שבין מכניקה סטטיסטית - תרמודינמיקה במקרה של גז בקופסה - לבין המציאות בפועל שבה לכל חלקיק יש מיקום ואנרגיה קינטית משלו (בערך, אם נתעלם מתופעות קוונטיות). זה לא באמת שונה מלתצפת על מסילת רכבת, לראות את הרכבת באה ולגלגל כדור למסילה.
    אם לא אוכל לתצפת, אצטרך להסתמך על סטטיסטיקה של תנועת רכבות ואז השלכת הכדורים למסילה תהיה מאוד לא יעילה כשהמערכת ב"חום" נמוך - תנועה נדירה של רכבות. אין לי בעיה להגיד שבזכות הידע ניתן לנצל טוב יותר את האנרגיה, אבל זה לא נשמע "ידע שמשמש כדלק" יותר מכל ניצול אחר. ואם ניקח את הסימולציה של החוקרים עם הרובוטים, זה ממש במובהק מקרה הרכבת - האנרגיה לא מופקת מהידע, אלא מהסוללות של הרובוטים.

  • נעה פלדמן

    ובכן, סוג חדש של "דלק" הוא

    ובכן, סוג חדש של "דלק" הוא אכן חידוש בעיני, במיוחד שאופי הצריכה שלו כל כך שונה מסוגים אחרים. בנוסף, היכולת לקשר בין אנרגיה לבין אינפורמציה ובכך להצליח לחקור מערכות על ידי אפיון כמות האינפורמציה שצריך לחלץ מהן, כמו שמפורט בכתבה, מאפשר לנו להמשיך ולחקור מערכות מחוץ לשיווי משקל.
    בנוגע לסימולציית הרובוטים - זו אכן סימולציה, שנועדה להבין יותר טוב את המערכת אבל לא לממש מערכת כזו ממש. לכן כמובן האנרגיה שהופקה ממנה היתה קטנה מהאנרגיה שהושקעה בהנעת הרובוטים.

  • שמואל אוקון

    אז גם זה המרת מידע לאנרגיה.

    החמניה ״יודעת״ היכן השמש ומסובבת את עצמה לכיוונה, על מנת להשתמש באנרגיה. האם גם זה ממידע לאנרגיה?

  • נעה פלדמן

    הקבלה מעניינת. זה לא בדיוק

    הקבלה מעניינת. זה לא בדיוק אותו הדבר, כי השמש היא ממש מקור של אנרגיה, אבל באמת יש כאן מערכת שמודדת את הסביבה שלה, בוחרת את הפעולה שתוביל אותה להפיק אנרגיה מקסימלית, ופועלת בהתאם. יכול להיות שתחת הגדרה קצת יותר מכלילה, גם החמניות יכולות להיחשב מנוע מידע...

  • עפר

    ההסברים במאמר קלושים מדי

    למשל, אין התייחסות לשאלת התגברות הלחץ בתא עם הזזת הבוכנה. וזו הבעיה עם מאמרים פופולריים מדי: הקורא באמת אינו מבין דבר. אם כבר רוצים לכתוב על נושא כזה באתר כזה, כדאי לחשוב טוב יותר על שאלות אפשריות ועל ניסוח ההסברים.

  • יג

    המאמר מתייחס להתגברות הלחץ

    המאמר מתייחס להתגברות הלחץ בתא.

  • אנונימי

    מקור נוסף

    אם אפשר בבקשה לקצור אנרגיה מהילדים שלי בערב - זה יהיה מצויין

  • אילנמש

    אבל לא הפקתם עבודה מהמידע.

    אבל לא הפקתם עבודה מהמידע. הפקתם עבודה מהזזת הקיר. כלומר לא הפקתם כלום. באותה מידה אפשר היה להזיז את הקיר בלי לייזרים ובלי מדידות.

  • אנונימי

    ההנחה היא שהזזת הקיר היא קלה

    ההנחה היא שהזזת הקיר היא קלה מאד, כלומר מסת הקיר זניחה (במקרה הספציפי של קיר אופטי, זה באמת המצב). העבודה נעשית על ידי הזזת החלקיק במעלה הזרם - שזו כבר אנרגיה שניתן לנצל.

  • אילנמש

    תודה.

  • יורם גרשמן

    אינני מומחה אבל משהו בתיאור לא מסתדר

    אינני מומחה אבל משהו בתיאור לא מסתדר, האם איסוף המידע (כאן הפעלת הלייזרים) לא דורש אנרגיה? כלומר משקיעים אנרגיה כדי ליצר אנרגיה?

  • יורם גרשמן

    בקריאה מעמיקה יותר

    בקריאה מעניקה יותר ״לעומת זאת, אם מודדים בקצב מהיר ומשקיעים המון במדידה, אפשר להפיק הרבה אנרגיה, אבל בצורה מאוד לא יעילה.״ כלומר, יש פה יצירת עבודה מאנרגיה בתיווך חיישני מידע… מעניין אך ממש לא ״עבודה ממידע״. כדאי לעשות עריכה לשונית-מדעית קפדנית יותר על הכותרות…