בארצות הברית אושרה לשימוש תרופה חדשה נגד דיכאון – התרופה הראשונה אי פעם שנועדה ספציפית לדיכאון אחרי לידה

מינהל המזון והתרופות האמריקאי, FDA, אישר לשימוש תרופה חדשה לטיפול בדיכאון אחרי לידה. התרופה, הנקראת זולרסו (Zulresso), מכילה את החומר הפעיל ברקסנולון (brexanolone).

דיכאון אחרי לידה הוא סוג של הפרעת מצב רוח הקשורה בלידה, אשר יכולה להופיע בשני המינים, אך נפוצה יותר בנשים. התסמינים מופיעים כשבוע עד חודש לאחר הלידה, וכוללים עצבות ומצב רוח ירוד, חוסר עניין והנאה, חרדה, אי-שקט ושינויים בדפוסי השינה והאכילה. דיכאון לאחר לידה מופיע אצל כ-10 אחוזים מהנשים לאחר הלידה, והוא משפיע על ההורים, על התינוק והתפתחותו ועל המשפחה כולה.

כרגע אין בנמצא טיפול ייחודי לדיכאון אחרי לידה, והמטופלות מקבלות את אותם טיפולים הניתנים לסוגי דיכאון אחרים. טיפולים אלה מכוונים בדרך כלל למסלולי הסרוטונין במוח. סרוטונין הוא מוליך עצבי אשר משפיע על רגשות וחשוב במניעה של דיכאון. תרופות נוגדות דיכאון מעכבות בדרך כלל ספיגה חוזרת של סרוטונין לתאים במוח ומעלות את הריכוז שלו, וכך גורמות למצב רוח מרומם.

אך טיפולים אלה אינם מצליחים תמיד. בניגוד לתרופות הקיימות, זולרסו מכוונת למסלול הגאבא (GABA), אשר משפיע גם הוא על מצב הרוח. גאבא הוא מוליך עצבי אשר שולט בין היתר בציר הנקרא HPA (ראשי תיבות באנגלית של היפותלמוס-בלוטת יותרת המוח-בלוטת יותרת הכליה). ציר ה-HPA אחראי על התגובה לעקה (סטרס), וכאשר הוא מופעל הוא מוביל להפרשה של הורמוני עקה כגון קורטיזול. חוקרים מצאו כי מסלול ה-HPA משתבש במצב של דיכאון אחרי לידה, וכי הוא נשלט באופן הדוק על ידי מסלול הגאבא.

טיפול יקר

החוקרים פיתחו אפוא מולקולה שמפעילה את מסלול הגאבא, המווסת את מסלול ה-HPA. בניגוד לתרופות נוגדות דיכאון קיימות, זולרסו ניתנת במנה אחת של עירוי, ולא בכדורים. היא פועלת מהר יותר מהתרופות הקיימות – המטופלת מרגישה שיפור בתוך שעות אחדות, והשפעת התרופה נמשכת כחודש; זאת לעומת התרופות נוגדות הדיכאון הוותיקות, שלעיתים נדרשים כמה שבועות עד שהן גורמות לשיפור. העירוי ניתן במשך יומיים, ולכן הטיפול נחשב למסורבל, שכן הוא מצריך אשפוז בהשגחה, והוא יקר מאוד: 34 אלף  דולר לטיפול יחיד.

תופעות הלוואי שנצפו במחקר כללו כאבי ראש, סחרחורת ועייפות. אצל כמה מהנבדקות נצפתה תופעת לוואי חמורה יותר, של אובדן הכרה במהלך העירוי. לפיכך הנחה ה-FDA שהטיפול יינתן בהשגחה רפואית בלבד.

חברת "סייג' תרפיוטיקס" שפיתחה את התרופה בודקת כעת גם גרסה נוספת של התרופה, הניתנת בגלולה (שמה הזמני הוא "217"). החברה בודקת גם את יעילות התרופה בטיפול בהפרעות דיכאון נוספות, כמו דיכאון קליני, הפרעה דו-קוטבית ונדודי שינה.

שיפור משמעותי

יעילות הטיפול נבדקה בשני מחקרים קליניים, אחד על 138 מטופלות שסבלו  מדיכאון אחרי לידה ברמה בינונית והאחר על  108 נשים שסבלו מדיכאון אחרי לידה ברמה גבוהה. בשני המחקרים, חלק מהמשתתפות קיבלו את התרופה באחד משני מינונים, וחלקן (קבוצת הביקורת) קיבלו פלצבו, כלומר תרופת-דמה.

החוקרים בדקו אם חל שיפור במצב הדיכאון של המשתתפות באמצעות שאלון המודד את רמת הדיכאון, ומאפשר לדרג אותה על סקאלה הנקראת סולם המילטון. בשני המחקרים נמצא שיפור משמעותי בקבוצת הטיפול לאחר העירוי. השיפור נמשך לאורך 30 ימי המחקר.

בעשרות השנים האחרונות לא אושרו תרופות חדשות לטיפול בדיכאון, ואילו בשבועות האחרונים אושרו שתי תרופות חדשות, אסקטמין וזולרסו, שתיהן חדשניות הן במנגנון הפעולה והן בצורת הנטילה שלהן. נוסף על כך, זולרסו היא התרופה הראשונה שניתנת בהתוויה לדיכאון אחרי לידה.

עם זאת, חסר עדיין מחקר נוסף בנוגע למנגנון הפעולה של התרופה ולתופעות לוואי נדירות וארוכות טווח. כמו כן חסר מידע על יעילות הטיפול לאורך זמן ובנטילה חוזרת.

בדו"ח המלא של ה-FDA אפשר לראות שגם לפלצבו (תרופת הדמה, כלומר "תרופה" ללא חומר פעיל) היה אפקט משמעותי מאוד. אך תופעה זו נפוצה מאוד בטיפולים מסוג זה, והחוקרים מצאו הבדל מובהק סטטיסטית בין השפעת הפלצבו לבין השפעת התרופה זולרסו, בשני המינונים שנבדקו.

0 תגובות