אלפים נדבקים בנגיף המסוכן, בין השאר עקב ירידה בשיעור המתחסנים. קדחת מרבורג במערב אפריקה מראה סימני בלימה, ושפעת העופות בדרום אמריקה מדביקה גם יונקי בר

מספר המתים בהתפרצות של קדחת מרבורג בגינאה המשוונית עדיין עומד על תשעה. אין כרגע ראיות להתפשטות המחלה מעבר למחוזות שכבר בהסגר, אבל המדינות השכנות, כמו ניגריה, שזוכרות היטב את מגפת האבולה הגדולה בשנת 2014, שומרות על כוננות. בספרד פרצה בהלה קטנה כאשר אדם שחזר מגינאה המשוונית פיתח תסמיני מחלה, אך לאחר בדיקה נשלל בינתיים החשד שנדבק. האיש ייבדק שנית בימים הקרובים ליתר ביטחון.

חצבת ברחבי העולם

לאחר סיומה הרשמי של התפרצות החצבת באוהיו שבארצות הברית, שם נדבקו יותר מ-80 ילדים, התגלה כעת מקרה חצבת במדינת קנטקי. תושב המדינה שאינו מחוסן נגד המחלה אובחן עם חצבת לאחר ששהה באירוע דתי רב משתתפים באוניברסיטה בעיר וילמור. במשך שלושת השבועות  של האירוע השתתפו בו בין 50 אלף ל-70 אלף איש, שהגיעו מכל רחבי ארצות הברית. מי ששהו באולם ב- 18 בפברואר, אולי נחשפו לחצבת, מחלה שנגיפיה שורדים באוויר עד שעתיים לאחר שהחולה עזב את המקום. כעת מאוחר מכדי לחסן את מי שכבר נחשף לנגיף ואינו מחוסן, והם התבקשו להיכנס לבידוד עד שיעברו 21 יום מתאריך החשיפה.

זה המקרה השלישי של חצבת בקנטקי בחודשים האחרונים. אחד האחרים נדבק בההתפרצות באוהיו, ולא ברור מה מקור ההדבקה של השני, כך שיתכן בהחלט שיש בארצות הברית חולים לא מאובחנים שממשיכים להפיץ את המחלה.

בהתפרצות החצבת בדרום אפריקה עלה מספר החולים המאומתים ל-586 כששיעור החיוביים עומד בערך על 20 אחוז. המחלה התפשטה שם גם לעיר קייפטאון.

באינדונזיה ממשיכה התפרצות החצבת שהתגברה מאוד במהלך 2022 עקב ירידה בהתחסנות ילדים. שני מקרים של כשל כלייתי בילדים אף חשודים כסיבוך של חצבת, למרות שעדיין אין לכך  אישור רשמי. בימים האחרונים נדבק באינדונזיה אזרח אוסטרליה שבעודו חולה עלה על טיסה חזרה לארצו. הטיסה נחתה בסידני, שממנה טס החולה לקנברה, ואולי חשף אנשים גם שם, בעוד המטוס שהוא הגיע בו המשיך לניו זילנד, עם נוסעים שאולי נדבקו כבר. בשתי המדינות מנסים כעת לאתר את כל מי שהחולה אולי בא איתו במגע, כדי לבדוק אם הם מחוסנים. הדאגה רבה, בעיקר מפני שגם בניו זילנד חלה ירידה במספר הילדים המתחסנים נגד חצבת.

לא בכל המדינות מוכות החצבת הירידה ברמות ההתחסנות היא תוצאה של בחירה. בגאנה למשל, דווח לאחרונה על 120 מקרי חצבת עד סוף 2022, על רקע מחסור בחיסונים שפוגע בכיסוי החיסוני של האוכלוסיה הכללית.


במדינות רבות המחלה מתפרצת עקב ירידה בשיעורי החיסון של ילדים. חיסוני חצבת | צילום: DIGICOMPHOTO / SCIENCE PHOTO LIBRARY

שפעת עופות: לא רק לבעלי כנף

בדרום אמריקה משתוללת מגפה של שפעת העופות, שהרגה עשרות אלפי ציפורים, בעיקר שקנאים, אך גם לא פחות מ-716 אריות ים בשמורות טבע בפרו ובמדינות שכנות. גם צ'ילה איתרה אריה ים חולה בשפעת העופות ופרסמה התרעה להימנע מכל מגע עם עופות בר או יונקים ימיים או עם פגריהם. שפעת העופות מדבקת מאוד בין עופות, והמעבר שלה ליונקים, גם אם ימיים, בדרום אמריקה מדאיג מאוד את הרשויות. שפעת עופות שתעבור מוטציה ותהיה מדבקת מאדם לאדם עלולה להיות המקור למגפה עולמית חדשה.

ולגבי שפעת אנושית, משרד הבריאות בישראל מדווח על ירידה במספר המאושפזים עם שפעת יחסית לחודש ינואר. בשבוע האחרון אושפזו 264 חולים שנדבקו בשפעת, ולמרות שמספרם נמוך השנה, אפשר למנוע חלק ניכר מהתחלואה ומסיבוכיה באמצעות חיסוני שפעת. המשרד שב וקורא לקבל חיסוני שפעת, בעיקר מבוגרים ואוכלוסיות בסיכון.

0 תגובות