הקורונה עדיין כאן, מחקר חדש מצביע שוב על יעילות המסכות, השפעת מתפשטת וחיידק הגורם לדלקת קרום המוח התפרץ בקנדה

קדחת דנגי היא מחלה נגיפית המופצת באמצעות עקיצות יתושים. תסמיניה יכולים לכלול חום, הקאות, כאב ראש, כאבים, פריחה ודימום. בשונה ממחלות אחרות דמויות שפעת, בפעם הראשונה שנדבקים בה מופע מחלה קל יחסית, אולם אם נדבקים בפעם השנייה מערכת החיסון שלנו מגיבה בעוצמה רבה מדי נגד הנגיף והתוצאה היא מחלה קשה שעלולה להוביל לאשפוז ואף למוות.

המחלה לא קיימת כיום בישראל, אך כמעט מחצית מאוכלוסיית העולם חיה באזורי סיכון למחלה. במדינות מסוימות המחלה מהווה בעיה בריאותית ציבורית של ממש. למשל, בבנגלדש חלו בדנגי יותר מ-60 אלף בני אדם רק ב-2022 לבדה, ולפחות 266 מתו מהמחלה. בקמבודיה נספרו כבר מעל 10,000 חולים, וכך גם בוויאטנם. הדנגי קיימת גם בפיליפינים, סינגפור, מלזיה, ניקרגואה, ברזיל, ואפילו בארה"ב ומדינות רבות נוספות. גם באירופה מאתרים מקרי דנגי – שם מדובר במקרים שמיובאים למדינות על ידי אנשים שנדבקו בה בחו"ל.

במשך שנים לא היה למחלה חיסון. בשנים האחרונות נכנס לשימוש חיסון שיש לו חיסרון משמעותי. אם החיסון ניתן לאנשים שטרם נחשפו לנגיף, הוא עלול לחקות את המופע הראשון והקל של המחלה, וכך חשיפה לנגיף עלולה לגרום לאפקט של חשיפה שנייה ומסוכנת. לכן החיסון מאושר אך ורק לשימוש באנשים שכבר חלו פעם אחת. בפיליפינים החלו לחסן לפני ההגבלה הקשוחה הזו, ונתנו אותו לשכבת ילדים שלמה והתוצאה הייתה גרועה. במקום למנוע מחלה קשה, בשימוש לא נכון החיסון גרם לה.

ההגבלה על חיסון רק למי שכבר חלה בעייתית במיוחד במדינות העולם השלישי, שם לא תמיד יש בדיקות זמינות, והן גם סובלות מעיקר העומס התחלואתי. לכן החיסון החדש של חברת טקדה היפנית נגד קדחת דנגי הוא בשורה טובה, שכן הוא מונע את המחלה גם אצל מי שלא נדבקו בעבר. באינדונזיה מוכת הדנגי אישרו את החיסון החדש באוגוסט האחרון, וכעת קיבל החיסון אישור גם באיחוד האירופי. בחברה מקווים שהחיסון יאושר גם במדינות רבות נוספות ויהווה פתרון לאוכלוסייה המקומית ולתיירים המבקרים במדינות האנדמיות. כאמור, בישראל המחלה לא קיימת כיום. עם זאת, היתוש העיקרי המעביר את הנגיפים מאדם לאדם, Aedes aegypti, הוא קרוב משפחה של יתוש הטיגריס האסיאתי (Aedes albopictus), שכבר הפך נפוץ מאוד בארץ. התרחיש כי אדם שיידבק בחו"ל ישוב לארץ חולה, ייעקץ ויפיץ את המחלה אינו בלתי אפשרי. החיסון החדש, אם יאושר לישראלים, יוכל לעזור להפחית את הסיכון.

התפרצות מפתיעה במערב

התפרצות חריגה חיידק הגורם לדלקת קרום המוח התגלתה באי ונקובר שבקנדה, בעיקר בקרב חסרי בית. ההתפרצות של החיידק HIB (המופילוס אינפלואנזה B) חריגה גם בגיל הנדבקים וגם במספרם. המחלה פוגעת בדרך כלל בילדים קטנים, אך בהתפרצות הזו אובחנו עד כה שמונה חולים בוגרים, בעיקר מאוכלוסיות מוחלשות, רובם אותרו בחודשיים האחרונים. נגד החיידק יש חיסון מצוין,   הכלול בחיסוני השגרה לתינוקות כחלק מהזריקה המחומשת. החיסון שנכנס לשימוש לפני כשלושים שנה הפך את המחלה לנדירה במיוחד, וההתפרצות במערב קנדה היא עלייה חדה מהממוצע, שעומד לרוב על חולה אחד בשנה.

מחלות החורף כאן

מקדם ההדבקה בקורונה בישראל ירד בימים האחרונים בחזרה מתחת ל-1 ועמד הבוקר על 0.99, אך מדד התחלואה הקשה ממשיך לעלות והבוקר דווח כי בבתי החולים מאושפזים 178 חולים במצב קשה. 63 מהם במצב אנוש ו-59 מונשמים. מספר המתים מקורונה בישראל עלה בסוף השבוע ל-11,906 מפרוץ המגפה. מספר המתים ליממה עולה בשבועות האחרונים: באוקטובר עמד הממוצע השבועי על 2-1 מתים מקורונה ליממה. בנובמבר הוא עלה ל-3-2 ליממה, ובתחילת החודש זינק לסביבות חמישה מתים ליממה.

על פי נתוני משרד הבריאות, עד כה התחסנו בישראל 316,500 מתושבי ישראל קיבלו את החיסון המותאם לאומיקרון. המשרד קורא למבוגרים ולאוכלוסיות הסיכון להתחסן כדי להקטין את הסיכון למחלה קשה ולעטות מסכות במקומות סגורים וצפופים. כעת, כשרבים מהחולים כלל אינם נבדקים ולא מקפידים על בידוד, נשאים מדבקים רבים המסתובבים בציבור.

הקורונה אינה האיום היחיד על האוכלוסיות בסיכון. גם מגפת השפעת ממשיכה להתפשט, כש-202 איש אושפזו בשבוע האחרון בגלל המחלה. הנגיפים המזוהים בישראל נכללים בחיסון הזמין בקופות החולים. עוד לא מאוחר להתחסן.

מחקר מעניין באזור בוסטון בארצות הברית מצא כי בבתי ספר שבהם ויתרו על החובה לעטות מסכות חלה עלייה משמעותית בתחלואה בקורונה, לעומת בתי ספר שבהם המשיכו להקפיד על עטיית מסכות. החוקרים גם מצאו כי בתי הספר שבהם בחרו להמשיך עם חובת המסכות התאפיינו במבנים ישנים יותר, בכיתות צפופות יותר ובאוכלוסייה חלשה יותר. לדבריהם, התוצאות מצביעות על יעילות המסכות בהפחתת העומס התחלואתי מקורונה.

0 תגובות