מחקר שנעשה באריזונה מגלה עד כמה מסוכן להשאיר פעוט בן שנתיים ברכב חונה – אפילו אם החלונות נשארו פתוחים

הקיץ אמנם רק התחיל, אבל מאחורינו כבר לא מעט ימים חמים ולצערנו גם כמה אירועי מוות של ילדים שנשכחו בטעות במכונית סגורה. ימים לוהטים רבים עוד מצפים לנו וחשוב למנוע את האסונות הבאים. רצוי גם להבין מה קורה בתוך רכב חונה בקיץ ומתי הסכנה גוברת.

על-פי ארגון בטרם לבטיחות ילדים, בין שנת 2008 לאפריל 2018 דווחו בתקשורת בישראל 661 מקרים של ילדים שהושארו לבד ברכב או ננעלו בתוכו. שלושים מהם הסתיימו במות הילד. אפשר וצריך לאמץ הרגלים, התנהגויות ואפילו טכנולוגיות חדשות כדי למנוע השארת ילדים במכוניות חונות.

חוקרים מהפקולטה לרפואה באוניברסיטת סן דייגו בקליפורניה שיתפו פעולה עם מדענים מאוניברסיטת אריזונה במחקר שנועד להעריך את טמפרטורת הגוף של ילד בן שנתיים שהושאר במכונית בתנאי סביבה שונים. המחקר נעשה בימי קיץ אקראיים באריזונה, שם הטמפרטורה נעה בקיץ בין 35 ל-40 מעלות צלזיוס.

הם מצאו שהטמפרטורה בתוך המכונית הגיעה לאחר שעה ל-39.5 מעלות בממוצע אם כלי הרכב חנה בצל, ו-47.6 מעלות אם חנה בשמש. הם העריכו שלאחר שעה ברכב הסגור, טמפרטורת הגוף של ילד בן שנתיים תגיע ל-38.2 מעלות בצל או 39.1 מעלות בשמש.

לפי ההערכות האלה, כבר בתום שעה עלול להיגרם לתינוק או לילד שנשכח במכונית חונה נזק ממשי, עד כדי מוות. לאחר שעתיים טמפרטורות הגוף עשויות לטפס כבר ל-42-40 מעלות, עם סבירות גבוהה מאוד לנזק של ממש מעודף חום (היפרתרמיה).

אין מקום לספק

כדי להגיע להערכות האלה אספו החוקרים בשלב הראשון נתונים על הטמפרטורות של ההגה, המושבים, לוח המחוונים והאוויר במכונית מיני, ברכב משפחתי סטנדרטי ובמיני-ואן בתנאים שונים. כדי לדמות חניה קצרת מועד במהלך סיבוב קניות, כלי הרכב הוחנו בשמש או בצל, בשעות שונות של היום למשך שעה.

בשלב השני החוקרים פיתחו מודל שמאפשר להעריך את מאזן האנרגיה בגופו של ילד. הם לקחו בחשבון את צבירת החום או איבודו בעקבות תהליכי חילוף חומרים בגוף, בליעה של קרינת השמש, מעבר חום מחלקי הפנים של הרכב, אידוי וכן הלאה. הטמפרטורות שנמדדו בתוך המכוניות, יחד עם שטף הקרינה, הלחות והטמפרטורה ששררו בכל יום, שולבו במודל ואיפשרו לחוקרים להעריך את טמפרטורת הגוף של ילד בן שנתיים שהושאר ברכב החונה.

ההערכות של טמפרטורת הגוף מבוססות על מחקרים שהראו שילדים פגיעים יותר ממבוגרים לנזקים שקשורים בחום קיצוני. הפגיעות המוגברת של ילדים נובעת מיחס גדול יותר בין שטח הפנים של גופם למסה שלהם, שמאיץ את קצב עליית הטמפרטורה של הגוף ופוגם ביעילות הקירור של הגוף על ידי אידוי זיעה. היכולת של תינוקות להתמודד עם מצבי חום קיצוני פחותה עוד יותר מזו של ילד בן שנתיים.

החוקרים מציינים שאף על פי שהתוצאות מראות בבירור גם את מה שכולנו יודעים, למשל שהטמפרטורה במכונית שחנתה בצל נמוכה משמעותית מזו של רכב שחונה בשמש, יש גם ממצאים פחות אינטואיטיביים. למשל מתברר שלחות גבוהה מורידה משמעותית את היכולת של הגוף להיפטר מחום על ידי אידוי זיעה ולכן טמפרטורה נמוכה יחסית עם לחות גבוהה תהיה מסוכנת יותר ממצב שבו הטמפרטורה קצת יותר גבוהה אך האוויר יבש.

המחקר אמנם מבוסס על מודל וטמפרטורות הגוף שמצוינות בו הן הערכה ולא תוצאות ניסיוניות ישירות, אבל התוצאות שלו לא משאירות מקום לספק - אסור להשאיר ילדים ברכב חונה. זה נכון אפילו בפרקי זמן קצרים, עם חלונות פתוחים, וגם בימים שאינם חמים במיוחד. שיהיה לכולנו קיץ בטוח.

0 תגובות