איתור נוגדנים מאפשר זיהוי סרטן שנים לפני הופעת התסמינים הראשונים, אבל השיטה עדיין בחיתוליה ורמת הדיוק שלה נמוכה

חוקרים מאוניברסיטת נוטינגהם באנגליה פיתחו בדיקה חדשה לגילוי מוקדם של סרטן השד. מדובר בבדיקת דם פשוטה שאמורה לאתר נוכחות של נוגדנים שתפקידם לזהות חלבונים של הגידול הסרטני. אם היא תוכיח את יעילותה, הבדיקה תאפשר איתור מוקדם של המחלה עד חמש שנים לפני הופעתם של סימנים קליניים מורגשים אצל החולה. תוצאותיו של המחקר הראשוני בנושא הוצגו לאחרונה בכנס של ועידת הסרטן NCRI שהתקיים בסקוטלנד.

גידולים סרטניים מייצרים לעיתים חלבונים ייחודיים הקשורים לגידול. מדובר בחלבונים רגילים שעברו מוטציה או בחלבונים שמופיעים בכמות עודפת בתאים סרטניים. פעמים רבות מתפתחת בגוף תגובה חיסונית הכוללת ייצור של נוגדנים שתפקידם לזהות את החלבונים הסרטניים.

צוות המחקר הצליח לבודד קבוצה של חלבונים שמזוהים עם תאי סרטן השד ושאפשר להשתמש בהם כסמן יעיל להתפתחות המחלה. כדי לאתר את קיומם של החלבונים הללו אפשר לחפש בדמן של הנבדקות את הנוגדנים העצמיים שמערכת החיסון מייצרת נגדם.

במחקר ראשוני לקחו החוקרים דגימות דם מ-90 חולות בסרטן השָד קצת אחרי מועד אבחון המחלה, והשוו אותן לדגימות של 90 אנשים בריאים ששימשו קבוצת ביקורת. החוקרים חיפשו נוגדנים ל-67 חלבוני מטרה, שחלקם קשורים להתפתחות סרטן השד וחלקם לא. החוקרת דָנִיה אַלְפַטָאנִי (Alfattani) שהציגה את התוצאות בכנס, אמרה: "הממצאים שלנו מראים שסרטן השד מעורר ייצור של נוגדנים עצמיים נגד חלבונים הקשורים לגידול. זיהוי הנוגדנים בדם הנבדקים אִפשר לנו לאתר מקרי סרטן בדיוק סביר".

בדיקה של דגימות דם | צילום אילוסטרציה: Science Photo Library
מקווים לשפר את רמת הדיוק. בדיקה של דגימות דם | צילום אילוסטרציה: Science Photo Library

לשפר את הרגישות

נכון לעכשיו, עם קבוצת החלבונים הנוכחית, הבדיקה זיהתה את קיומו של סרטן אצל 35 אחוז מהחולות, והצביעה על היעדרו אצל 79 אחוז בלבד מהנבדקים הבריאים. שיעורי ההצלחה האלה אינם גבוהים מספיק לבדיקה אמינה, אך החוקרים בוחנים כעת דגימות של 800 חולים באותה שיטה, וחוזים שרמת הדיוק שלה תשתפר עם העלייה במספר הנבדקים. צוות המחקר מקווה שהבדיקה תוכל לזהות בעתיד את הסימנים הראשונים למחלה עד חמש שנים לפני הופעת הסימנים הקליניים הראשונים, אך לא ברור על מה מתבסס המספר הזה ואם יש ממצאים מדעיים שתומכים בקביעה הזאת זו.

בדיקה דומה לסרטן הריאות נבדקת כיום במחקר התחלתי על בני אדם בסקוטלנד, בהשתתפות 12 אלף מעשנים שנמצאים בסיכון גבוה לחלות במחלה. משתתפים שיימצאו בדמם נוגדנים עצמיים נגד חלבוני סרטן הריאה יעברו סריקות סי-טי כל שנתיים, כדי לאתר את המחלה כמה שיותר מוקדם.

למרות התועלת העצומה שבדיקות הסקר הללו יכולות להביא לאבחון מוקדם של סרטן, המחקרים בתחום נמצאים עדיין בחיתוליהם. אם בדיקת הדם לנוכחות נוגדנים עצמיים תהיה מספיק יעילה ורגישה, אפשר לצפות שבדיקות כאלה יגיעו לשוק בתוך חמש שנים ויוכלו להציל את חייהם של מיליוני אנשים ברחבי העולם.

 

0 תגובות