תושבים בקליפורניה יקבלו מעתה התרעה מוקדמת מפני רעידות אדמה. אומנם מדובר רק בכמה שניות של הכנה מראש, אך זה יכול להיות ההבדל בין חיים ומוות

מיליוני אנשים ברחבי קליפורניה יקבלו מעתה התרעות מפני רעידת אדמה צפויה, היישר לטלפון הסלולרי. המערכת החדשה תזהיר תושבים שניות ספורות לפני שהוא שהרעש יכה בפועל, באמצעות מערכת חירום אלחוטית קיימת ששימשה עד כה לדיווח על שיטפונות ולהבדיל - על חטיפת  ילדים. בנוסף, ההתרעות יהיו זמינות באמצעות אפליקציה ייעודית בשם MyShake, שתוכל להזהיר אנשים שנמצאים במקומות שאין בהם קליטה סלולרית אך יש חיבור לאינטרנט.

מערכת המעקב אחרי רעידות אדמה, ShakeAlert, החלה את דרכה בשנת 2012 כשיתוף פעולה בין סיסמולוגים מהמכון הגיאולוגי האמריקאי ומכמה אוניברסיטאות, והופצה בהדרגה בגופים ציבוריים רגישים כמו בתי חולים, בתי ספר ומערכות תחבורה. הגופים האלה שימשו גם קבוצת מיקוד שסייעה לייעל את המערכת, עד שהגיעה לרמת אמינות גבוהה מספיק שתצדיק את הפצתה לכל תושבי המדינה למודת אסונות הטבע. 


שניות אחדות של התרעה, העשויות להציל חיים. צילומי מסך מהאפליקציה החדשה | מקור: myshake.berkeley.edu

המערכת מתבססת על התכונות של גלי האנרגיה שנוצרים במהלך רעידת אדמה. בזמן הרעש משתחררים שני סוגים עיקריים של גלים, המכונים גלים ראשוניים וגלים שניוניים. הגלים הראשוניים (גלי P) מהירים יותר ב-60 אחוז מהשניוניים וכמעט אינם מורגשים. הגלים השניוניים (גלי S), לעומת זאת, מתנהגים כגלי גזירה שמפעילים על הקרקע כוחות משני כיוונים מנוגדים וכך פוגעים במבנה שלה, ולכן הם אלה שגורמים לנזק.

לאורך החוף המערבי של ארצות הברית מוצבים מאות חיישנים שמסוגלים לחוש את הגלים הראשוניים, שבשל מהירותם מורגשים לפני הגלים השניוניים. החיישנים שולחים את המדידות לשלושה מרכזי עיבוד נתונים, שם יש מחשבים שמפענחים באופן אוטומטי היכן בדיוק מתחיל הרעש ומה תהיה עוצמתו.

מדובר בזמן התרעה קצר, השונה לכל אדם בהתאם למרחק שלו ממוקד הרעש, ועשוי להגיע לכעשרים שניות לכל היותר. מקימי המערכת מקווים שהשניות האלה יספיקו כדי לאפשר לאנשים לתפוס מחסה בטוח יותר בתוך מבנים, לעצור רכבות, לכבות ציוד כבד ולהשהות הליכים רפואיים עדינים. מעריכים שכמחצית מתוך אלפי הפצועים ברעידת האדמה הקשה לוֹמָה פְּרִייֶטָה, שפקדה את מרכז קליפורניה בשנת 1989, נפגעו מנפילה של חפצים כבדים. התקווה היא שמערכת ההתרעה החדשה תצמצם מאוד את היקף הפציעות האלה.

הרעש ההרסני ביותר בתולדות ארצות הברית. נזק מרעידת האדמה בסן פרנסיסקו ב-1906 | צילום: Shutterstock
הרעש ההרסני ביותר בתולדות ארצות הברית. נזק מרעידת האדמה בסן פרנסיסקו ב-1906 | צילום: Shutterstock

קו השבר

קליפורניה, שהיא המדינה המאוכלסת ביותר בארצות הברית, נחצית בידי קו ההעתק הגיאולוגי (שבר) סן אנדריאס. זהו העתק פעיל, שתנועתם המנוגדת של הלוחות הטקטוניים משני עבריו כבר חוללה לא מעט רעידות אדמה עזות במשך השנים. מאז שנת 1857, פגעו במדינה שבע רעידות אדמה בעוצמה שעולה על 7.3 בסולם מגניטודה לפי מומנט (המדד שהחליף את סולם ריכטר). הרעש בסן פרנסיסקו בשנת 1906, שהגיע לעוצמה של 7.8, החריב ארבע חמישיות מהמבנים בעיר ונחשב עד היום לרעידת האדמה הקשה ביותר שהתרחשה בארצות הברית. על פי ההערכות קיימת סבירות גבוהה שרעידה בעוצמה גבוהה מ-6.7 תפגע בקליפורניה במהלך שלושים השנים הקרובות.

מערכות התרעה מרעידות אדמה פועלות כבר בכמה מדינות בעולם, ואף נוסו בהצלחה. ברעידת האדמה הקשה שפגעה ביפן בשנת 2011, ושגרמה בין השאר לצונאמי ובעקבותיו לתקלה קשה בתחנת הכוח הגרעינית בפוקושימה, הזיהוי המוקדם תרם לכך שאף רכבת לא ירדה מהפסים. גם סין, טייוואן, טורקיה, מקסיקו ורומניה מפעילות מערכות התרעה דומות, שהוקמו בעקבות רעידות אדמה קשות שהתרחשו בשטחן.

גם כיום עדיין איננו יודעים לחזות מתי תתרחש רעידת האדמה הבאה. עם זאת, היכולת לזהות את תחילתה בזמן אמת עשויה להציל חיים ולסייע מעט להתמודדות עם אסון הטבע הבלתי נמנע.

 

0 תגובות