וריאנט מידבק במיוחד מתפשט מהודו, טטנוס באוסטרליה, מרבורג וכולרה באפריקה

בימים האחרונים הכריזו כותרות העיתונים על וריאנט קורונה חדש שהגיח מהודו ומתפשט בעולם. וריאנט XBB.1.16, צאצא של שני וריאנטים קודמים שבעצמם צאצאים של BA.2 שתקף את העולם בערך לפני שנה, התגלה לראשונה בינואר, ותפס תאוצה בימים האחרונים. הוא נחשב לווריאנט אומיקרון, אך שונה מקודמיו בכך שבנוסף לתסמיני הקורונה הרגילים של הווריאנט הזה, הוא גורם גם לדלקת עיניים, בייחוד אצל ילדים. הווריאנט מתפשט כרגע בעיקר בהודו, אך נמצא כבר ביותר מ-20 מדינות, וארגון הבריאות העולמי עוקב אחר התפשטותו. בתקשורת ההודית הוא קיבל את הכינוי "ארקטורוס", שם שנתנו לו גולשים באינטרנט. כמו הווריאנטים הקודמים של אומיקרון, הוא נושא מוטציות על חלבון הספייק ומתפשט במהירות בזכות יכולת התחמקות מחסינות שהושגה מתחלואה בווריאנטים אחרים או מחיסונים נגדם.

עד כה הווריאנט החדש זוהה בניו יורק, בבריטניה, בנפאל ומדינות נוספות כולל בישראל. לפי שעה לא נראה שהוא גורם לתחלואה חמורה יותר מווריאנטים קודמים של אומיקרון. עם זאת, הוא מדבק אפילו יותר מהם, ועלול להגיע גם לאנשים שעד כה הצליחו להישמר מהידבקות. בהודו ממליצים לעטות מסכות תלת שכבתיות, להקפיד על רחיצת ידיים ולשמור מרחק פיזי מאחרים, כדי להימנע מהדבקה.

מבחינת נתוני הקורונה בארץ, מספר החולים במצב קשה שוב במגמת עליה וחזר לבין 90 ל-100. מספר הנפטרים הכולל מהמגפה שעמד לפני פסח על 12,416 טרם עודכן מאז.

טטנוס באוסטרליה

שלוש נשים באוסטרליה, במדינת ניו סאות'וויילס, בשנות השבעים והשמונים לחייהן חלו בתקופה האחרונה בטטנוס. שתיים מהן לא היו מחוסנות כלל והשלישית חוסנה לאחרונה לפני כשלושים שנה. אחת החולות, בשנות השמונים לחייה, מתה מהמחלה בתחילת חודש אפריל.

מחלת הטטנוס, הנקראת בעברית צפדת או פלצת, נגרמת מחיידקים הנשמרים באדמה במשך עשרות שנים בצורה של נבג עמיד. אם הם חודרים לגוף עקב פציעה, הם מתרבים ומפרישים רעלן הפוגע בתפקוד השרירים, מה שגורם לסבל רב ואפילו למוות, גם עם הטיפול המסור ביותר. רוב התחלואה והתמותה מטטנוס מתרחשות במדינות מתפתחות עניות שאין בהן גישה טובה לחיסונים.

במדינות מערביות שבהן כל אחד יכול לקבל חיסון נגד טטנוס אם הוא רק רוצה, התופעה נדירה יותר. החיסון ניתן בשגרה בישראל לנשים הרות, ביחד עם חיסון השעלת וכך מגן גם על האם וגם על העובר. לאחר מכן תינוקות מקבלים אותו בגילאי 2, 4, 6 ו-12 חודשים, בכיתה ב' ושוב בכיתה ח' ובלשכת הגיוס. לאחר מכן זו אחריותו של הפרט לחדש את החיסון בקופת חולים אחת לעשר שנים. זו הדרך הטובה ביותר למניעת המחלה. שלפעמים, במקרה של פציעה חמורה, יחליט הצוות הרפואי המטפל לתת מנת דחף גם אם חלפו רק חמש שנים מהחיסון האחרון.

חשוב לזכור שחיסון הילדות נגד טטנוס כולל גם חיסון נגד דיפתריה, המחלה שמתפשטת כעת בניגריה, ולאחרונה דווח עליה גם בפיליפינים, שם נספרו עשרים מקרי תחלואה – עליה של 567  אחוזים בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, אז התגלו שם רק שלושה מקרים. שיעורי התמותה מההתפרצות הנוכחית בפיליפינים עומדים כעת על 30 אחוזים.

מגפות באפריקה

לפי ארגון הבריאות העולמי, התגלה מקרה נוסף של קדחת מרבורג בגינאה המשוונית שבמערב אפריקה. מניין החולים עומד כעת על 15 מאומתים ועוד 23 חשודים כמרבורג שלא נבדקו. 11 מהמאומתים מתו מהמחלה, וכן כל המקרים החשודים. שיעור המוות עומד על כ-80 אחוז.

בדרום מזרח היבשת, מלאווי קיבלה לאחרונה 1.4 מיליון חיסונים נגד כולרה בניסיון להתמודד עם ההתפרצות החמורה בתולדותיה של המחלה. מאז מרץ 2022 חלו לפחות 57 אלף איש ומתוכם מתו מעל 1,700. החשש להתפשטות נוספת גדל לאחר ש-15 מחוזות במדינה נפגעו מציקלון בחודש מרץ האחרון. כולרה היא מחלה חיידקית שנדבקים בה דרך מים ומזון מזוהמים. המחלה כמעט שאינה קיימת במדינות עם תשתיות מים וביוב מסודרות, אך היא איום מתמיד במדינות מתפתחות או כאלה שהתשתיות שלהן ניזוקו באסונות טבע.

 

3 תגובות

  • מגן אדום

    חחחחחחחחחח

    די עם החרטות שלכם, מיצינו

  • א

    חולי רע.

    חולירע.

  • חיים

    להחליף את "עם זאת" ל "בנוסף"

    לפי שעה לא נראה שהוא גורם לתחלואה חמורה יותר מווריאנטים קודמים של אומיקרון. עם זאת, הוא מדבק אפילו יותר מהם, ועלול להגיע גם לאנשים שעד כה הצליחו להישמר מהידבקות. במקום עם זאת לדעתי צריך בנוסף