תוכי שקרוי על שם דמות מסרטי מלחמת הכוכבים מעופף בין קרני לייזר כדי ללמד את החוקרים על מערבולות האוויר שיוצרות הכנפיים

חוקרים מאוניברסיטת סטנפורד בארצות הברית נעזרו במעוף של תוכי חי כדי לחקור את היווצרות מערבולות האוויר בעת תנועת הכנפיים. החוקרים השוו בין מודלים מקובלים ליצירת כוח העילוי בתעופת ציפורים, לבין מדידות בפועל של תנועת האוויר סביב הכנף.

עד היום, השיטה המקובלת הייתה להשתמש בסימולציות מחשב, או בדגמים רובוטיים המדמים את תנועת הכנף, אבל החוקרים מסטנפורד בחנו תוכי בשר ודם, שקיבל את השם "אובי וואן קנובי", על שם הדמות המפורסמת מסרטי "מלחמת הכוכבים". הם אילפו את התוכי לעופף בין שתי נקודות שביניהן מסך מקרני לייזר, וריססו באוויר רוססו טיפות מים ליצירת "ערפל", כך שאפשר יהיה לראות – ולצלם – את תנועת האוויר ואת היווצרות המערבולות. כפי שרואים בסרטון, כדי שהלייזר לא יפגע בראייתו של התוכי הותקנו בעבורו משקפי מגן מיוחדים.

מתוצאות המחקר התברר שמערבולות האוויר הנוצרות על ידי תנועת הכנפיים דועכות ונעלמות מהר הרבה יותר ממה שהניחו המודלים, ולכן יש צורך לעדכן אותם. להסבר כיצד תנועת הכנף יוצרת את כוח העילוי במהירויות שונות יש חשיבות רבה הבנת הפיזיקה של התעופה, והיא יכולה לשמש גם לתכנון כלי טיס יעילים במיוחד, שיוכלו להניע את כנפיהם כפי שעושות הציפורים.