חוקרים הראו שאפשר לחזות מתי יתפרצו הרי געש פעילים דווקא אם עוקבים אחרי התקופות הרגועות שלהם

היכולת לחזות מתי הר געש יתפרץ יכולה להציל חיים, ואכן כבר שנים רבות אפשר לחזות בדיוק רב יחסית התפרצויות של הרי געש רדומים. הסימנים לכך רבים: בדרך כלל לפני התפרצות מתגברת הפעילות הסיסמית ומתרחשות רעידות אדמה חלשות, גז יוצא מלוע ההר ולפעמים חלים שינויים בפני השטח (ההר "מתנפח"). אך הסימנים האלו אינם מועילים כלל לחיזוי התפרצות חוזרת בהרי געש פעילים, שבהם יש פעילות סיסמית בלתי פוסקת וגזים משתחררים כמעט כל הזמן. ממצאים חדשים מראים שבמקרים מסוימים אפשר לחזות התפרצויות בהרי געש כאלה באמצעות מעקב אחרי הפעילות הסיסמית, ושההתפרצות נוספת תבוא בדרך כלל דווקא אחרי תקופה שלווה של ההר.

המחקר נעשה בשנת 2011 בהר הגעש טליקה (Telica) שבמערב ניקרגואה. החוקרים הציבו גלאים של פעילות סיסמית ולחץ סביב ההר במשך כמה מספר חודשים. במהלך התקופה ההר התפרץ מספר פעמים, אך לאף אחת מההתפרצויות לא קדמו סימנים מוכרים כמו פעילות סיסמית מוגברת או פליטת גזים יוצאת דופן. ההסבר לכך הוא כנראה שההתפרצויות לא נבעו מהגעה של מַגְמָה טרייה מהעומק, אלא דווקא מסתימה של ארובות גז, שגרמה להצטברות לחץ. כשהלחץ שהצטבר היה חזק מספיק הגזים נפלטו החוצה בהתפוצצות.

המנגנון הזה איפשר לחוקרים לפתח מודל לחיזוי להתפרצויות, מכיוון שלפני כל התפרצות אמצעי המדידה הראו ירידה בפעילות, מעין תקופה שבה ההר היה שקט יחסית. בזמן שארובת גז נסתמת, הפעילות הסיסמית יורדת, ואפשר לעקוב אחרי זה.

התקופות השקטות הללו אפשרו לחזות לא רק את אירוע הפיצוץ עצמו, אלא אף את עוצמתו. הרעיון הוא שככל שסתימת הארובה ארוכה יותר, כך גזים ולחץ יצטברו, ועוצמת הפיצוץ שייגרם כשהלחץ יתפרק תהיה גדולה יותר. לכן משך התקופה השקטה יכול לעזור לחזות את עוצמת ההתפרצות.

"מה שבטוח הוא שמעקב מעמיק אחרי הר הגעש טליקה והרי געש דומים אחרים בזמן אמת יכול לאפשר חיזוי קצר-טווח של התפרצויות", אומרת דיאנה רומן (Roman), אחת החוקרות שהובילו את המחקר. "תצפיות דומות נצפו באופן נקודתי במקומות אחרים. העבודה הראתה כמותית שהתקופות השלוות יכולות לשמש לחיזוי התפרצויות ושתקופות שקטות ממושכות בהרי געש פעילים עשויות להעיד על סיכון גבוה להתפרצויות חזקות".

למרבה הצער הכלי הזה יעיל כאמור רק לטווח זמן קצר. עם זאת, גם זה שיפור חשוב, מכיוון שאין כיום אף כלי אחר לחיזוי התפרצויות הרי געש פעילים. הרי געש רבים נמצאים בלב אזורים מיושבים, ולכן כל התרעה נוספת שנוכל לתת לפני התפרצות תוכל להציל חיים ולצמצם את מידת הנזק שייגרם.

0 תגובות