מתי החלה העלייה המדאיגה בגובה פני הים? לפי מחקר חדש, כבר בזמן המהפכה התעשייתית – בסביבות שנת 1863

שינויי האקלים גורמים לעלייה מהירה יותר ויותר במפלס מי הים, המדאיגה רבים ובפרט ערים ומדינות השוכנות לחופי ימים. אך השינויים במפלס פני הים הם גם הזדמנות מדעית ללמוד על שינויים רחבי היקף באקלים כדור הארץ. כדי להבין טוב יותר את מערכות האקלים ואת שינויי האקלים שאנו חווים, מדענים בחנו מתי פני הים החלו לעלות בקצב מואץ, מעבר לעליות ולירידות הטבעיות במפלס במשך אלפי השנים האחרונות. הם מצאו כי המפלס החל לעלות בקצב חריג כבר בסביבות שנת 1863, בעיצומה של המהפכה התעשייתית. החוקרים מקווים שבעזרת הידע החדש נוכל להיערך טוב יותר לשינויי המפלס בעתיד. 

קצב העלייה המהיר ביותר באלפיים השנים האחרונות

כיום מודדים את מפלס פני הים באופן ישיר, בעזרת לוויינים ומדי גאות. אך כדי להסיק מה היו פני הים בתקופות רחוקות בעבר, מדענים נאלצים להיעזר בשיטות עקיפות. מגוון השיטות האלה רחב, החל מחקר סלעים ימיים ומאובנים של יצורים ימיים קטנטנים, כמו חוריריות או צורניות, ועד מאובנים של שוניות אלמוגים ייחודיות וממצאים ארכיאולוגיים.

קבוצת חוקרים מארצות הברית ומסינגפור בחנה לאחרונה כ-2,300 מדידות עקיפות של גובה פני הים בעבר שנעשו ב-36 אזורים ברחבי העולם, ושילבה אותן עם מדידות עדכניות שנעשו בעזרת מדי גאות. החוקרים בנו מודל סטטיסטי המשחזר את קצב שינוי פני הים ברחבי העולם במשך אלפיים שנים (2000-0 לספירה). לבסוף, הם מצאו עבור כל אזור ואזור מתי פני הים החלו לעלות בקצב מואץ, מעבר לתנודות הטבעיות במפלס פני הים באזור.

מפלס פני הים עולה בקצב חריג מאז תקופת המהפכה התעשייתית | מקור: מתוך המאמר. תרגום: ד"ר יובל רוזנברג
מפלס פני הים עולה בקצב חריג מאז תקופת המהפכה התעשייתית | מקור: מתוך המאמר. תרגום: ד"ר יובל רוזנברג

הקבוצה מצאה שגובה פני הים בעולם החל לעלות בקצב מואץ כבר בתקופת המהפכה התעשייתית, בסביבות השנה 1863, ומאז קצב עליית המפלס רק הולך וגובר. עדויות מתקופה זו מצביעות על תחילת תהליכי ההתכה של קרחונים יבשתיים והתחממות הים. עם זאת, השוואה בין אזורים שונים הנמצאים בחופים הצפוניים של האוקיינוס האטלנטי הצביעה על הבדלים ביניהם: בחופי ארצות הברית, המפלס החל לעלות בקצב חריג כבר בסוף המאה ה-19, ואילו בצפון אירופה ובקנדה – רק בסביבות אמצע המאה ה-20. זאת כנראה משום שפני הים אינם עולים באופן אחיד בכל העולם – ייתכן ששינויי רוחות וזרמים ימיים באוקיינוס האטלנטי, וכן שקיעה של הקרקע באזורים מסוימים, מסבירים את ההבדלים האלה.

״אנחנו בטוחים למדי שקצב עליית מפלס פני הים בעולם היה מהיר יותר בשנים 2000-1940 מאשר בכל תקופה מקבילה באלפיים השנים האחרונות", אמרה ג'ניפר ווקר (Walker), מובילת המחקר ובתר-דוקטורנטית באוניברסיטת ראטגרס בניו-ג׳רזי שבארצות הברית. "הבנה מעמיקה של השינויים במפלס פני הים לאורך מאות ואלפי שנים במקומות שונים בעולם תאפשר לנו להיערך טוב יותר לעתיד ולשפר את התכנון ברמה המקומית והאזורית".

בעשרות השנים הקרובות העלייה תסכן ערים ומדינות | איור: m.malinika, Shutterstock
מפלס פני הים עולה בקצב חריג מאז תקופת המהפכה התעשייתית. בעשרות השנים הקרובות העלייה תסכן ערים ומדינות | איור: m.malinika, Shutterstock

לדברי ווקר, המודל שבו השתמשו החוקרים יכול לסייע בהבנת התהליכים המניעים את השינוי במפלס פני הים ברמה העולמית והמקומית. ווקר מוסיפה כי עד אמצע המאה ה-20 קצב עליית פני הים נעשה חריג באופן מקומי בכל אחד מהאתרים שבחנה קבוצת המחקר ברחבי העולם, ממצא הממחיש את גודל הסכנה שאנו מתמודדים עמה ושנמשיך להתמודד עמה בעשרות השנים הבאות.

 

7 תגובות

  • משה

    כבר בתחילת המהפכה התעשיתית

    כבר בתחילת המהפכה התעשיתית המיים התחילו לעלות. עוד לפני הצטברות משמעותית של גזי חממה. מסקנה לא הסיבה לעליה.
    למה אין גרף של מי הים ב50 מליון השנים האחרונות?! כי אז נגלה ששום דבר לא חדש ויש עליות וירידות כאלו כל הזמן

  • Barak810

    אין בעיה

    תשאלו את ג'וזף וילפורד. הוא יסביר הכל ויבנה לנו רכבת.

  • חגי

    מה הנזק מהתחממות גלובלית

    שאלה כללית - האם יש הוכחות שהתחממות גלובלית או אפקט החממה בכלל גורמים לשינויי אקלים ולאירועי מזג אויר חריגים (מעבר לעובדה שנצפית עליה בשיעורי האירועים החריגים בתקופתנו)?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןיובל רוזנברג

    נזקים נרחבים

    כמובן. יש מגוון רחב של ראיות, גם בתצפית, גם בתיאוריה וגם במודלים ממוחשבים, שמראים את הקשר בין אפקט החממה לבין ההתחממות הגלובלית ולשינויי אקלים נוספים. כשאנחנו מדברים על עליית פני הים למשל, אפשר לנתח ולראות כמה מהם נובעים מעליית הטמפרטורה העולמית, וכמה מהתכת הקרחונים (אשר מושפעים מאוד מהטמפרטורה גם כן). אירועי קיצון כמו גלי חום או סופות הוריקן מושפעים מהרבה מאוד גורמים, ולכן לא תמיד אפשר לקשר אירוע מסויים עם ההתחממות הגלובלית. עם זאת, המגמות הכלליות קושרו עם התחממות העולם, גם על ידי זיהוי מגוון מנגנונים המגובים בתיאוריה ובתצפית, וגם באופן סטטיסטי. הדוח השישי של ה-IPCC לגבי הבסיס המדעי מספק דיון מעמיק בנושא.

  • י.ד.

    תשובה כוללנית מידי

    נזקים נרחבים - יהיה אפשר ליישב את האזורים הקפואים בקנדה ובסיביר. אנטרטיקה תפתח לפעילות אנושית. מה רע?

  • זקן בן 90

    קצת אופטימיות לגבי ההתחממות

    אני מבין את הקושי של האנושות בליישם פיתרון פרקטי להתחממות הגלובלית , אבל החדשות הטובות הם , שיש לאדם ניסיון פרקטי איך ליישם פיתרון לעידן קרח

  • אורי שמש

    ואיזו מהפכה תעשייתית גרמה לים

    ואיזו מהפכה תעשייתית גרמה לים המלח לעלות ואחר כך להתיבש?