עלייה גדולה בתחלואה עלולה לבשר את שובן של המסכות. וגם: MERS קטלני בסעודיה ומתים מכלבת בדרום אפריקה

ערב הסעודית מדווחת על שלושה חולי MERS מאומתים בשנה החולפת, שניים מהם מתו מהמחלה. שלושתם צרכו חלב נאקות לא מפוסטר בשבועיים שלפני הופעת התסמינים, ושניים מהחולים היו במגע ישיר עם גמלים מבויתים. הנגיף, MERS-CoV, השייך למשפחת הקורונה, התגלה בשנת 2012 ומאז התקבלו דיווחים לגביו מ-27 מדינות, רובם מערב הסעודית. הנגיף תוקף בעיקר גמלים, שנחשבים למאכסניו הטבעיים והם ערוץ ההדבקה העיקרי לבני אדם. נכון להיום הוא אמנם לא מאוד מדבק בין בני אדם, אך קטלני יחסית: 937 מתים ממחלת MERS, מתוך 2,605 חולים שאותרו – כ-36 אחוזי תמותה. עם זאת, ייתכן שמדובר בהערכת יתר, בגלל העדר אבחון של מקרים קלים. שיא ההתפרצות היה ב-2014, אז אובחנו מעל 600 חולים, ומאז התחלואה בירידה. אין כיום חיסון או טיפול מאושרים, וכמו אצל קרוב המשפחה הצעיר, נגיף SARS-CoV-2 הגורם למחלת COVID-19, המחלה מסוכנת יותר לגילאים המבוגרים.

ארגון הבריאות העולמי ממשיך לעקוב אחרי המחלה כפי שעשה בעשור האחרון, וקורא לציבור לא לאכול מוצרי בשר נא ומוצרי חלב לא מפוסטר.


מדבק בעיקר במגע עם גמלים, אבל מסכן חיים. נגיף ה-MERS עדיין גובה קורבנות | איור: elenabsl, שאטרסטוק

הקורונה מרימה ראש

קרוב משפחתו הטרי והמפורסם יותר עדיין איתנו ועדיין נפוץ בהרבה. בחודש האחרון התקבלו בארגון הבריאות העולמי דיווחים על יותר מ-1.4 מיליון חולים בקורונה, ומעל 1,800 מתים מהמחלה. המספרים אינם משקפים את היקף התחלואה האמיתי בגלל הירידה החדה בהיקף הבדיקות יחסית לשיא המגפה. בחלקים מהעולם יש עליה בדיווחים על תמותה, בין השאר במזרח התיכון. לאור העלייה הכללית בתחלואה יש חברות בארצות הברית הדורשות מעובדיהן לחזור ולעטות מסכות. יועץ הבריאות הקודם של הבית הלבן, אנתוני פאוצ'י (Fauci), הביע חשש מתרחיש שבו הציבור העייף לא יציית לדרישה לעטות שוב מסכות.

גם בישראל נמשכת העלייה בתחלואה, ובינתיים נשמרת יציבות במספר החולים במצב קשה, בסביבות 50. מספר המתים מקורונה מאז פרוץ המגפה עודכן ל- 12,645. במהלך החודש האחרון היו יומיים שבהם מתו ארבעה חולי קורונה כל יום, מספרים שלא ראינו ביממה יחידה מאז חודש מאי.

העלייה בתחלואה מיוחסת לווריאנטים החדשים המסתובבים בעולם, שיודעים להתחמק ממערכת החיסון. חיסון מעודכן לווריאנטים הקודמים של 2023 צפוי להגיע במהלך הסתיו, אך עדיין לא פורסמו תאריכים. בינתיים מומלץ לאנשים שהם בקבוצות הסיכון לנגיף לנקוט משנה זהירות.


חיסון נגד כלבת מציל חיים | צילום: Katy Pack, שאטרסטוק

המחיר הכבד של חוסר מודעות

בדרום אפריקה מדווחים על עוד שני בני אדם שחלו בכלבת, ובסך הכול שמונה חולים מתחילת  2023. הסיבה העיקרית להתפרצות היא חוסר מודעות, המתבטא בשיעור נמוך יחסית של חיסוני כלבים וחוסר פניה לקבלת חיסון מציל חיים כשבני אדם ננשכים.

גם משרד הבריאות שלנו מפרסם מדי פעם הודעות על חיות חולות בכלבת, ושכל אדם שננשך על ידי חיה לא מוכרת חייב לפנות ללשכת הבריאות הקרובה לייעוץ מקצועי. המחלה קטלנית כמעט במאה אחוז מהמקרים, אך טיפול מהיר לאחר החשיפה יכול למנוע אותה. עד היום שרדו את המחלה בעולם פחות מ-30 איש, אף אחד מהם לא בישראל. גם עבור השורדים הנדירים המחלה כרוכה בסבל רב ובנזקים לטווח ארוך, כך שממש לא כדאי לקחת את הסיכון, בטח לא כשיש חיסון יעיל ובטוח.

בפולין מדווחים על תחילת דעיכתו של גל הליגיונלה שתוקף אותה בשבועיים האחרונים. בבתי החולים עדיין מאושפזים חולים במצב קשה, אך מספרם יורד. עד כה מתו מהחיידק 14 בני אדם בפולין, ועדיין לא ברור מה מקור ההתפרצות.

תגובה אחת

  • יוסף ארודי

    מעניין ומלמד ומזהיר לעתיד.

    מעניין ומלמד ומזהיר לעתיד.