מכונות זעירות שיוצרו מתאי צפרדעים מצאו דרך ליצור עותקים חדשים של עצמן – בלי שתוכנתו לכך

פיתוח רובוטים ביולוגיים זעירים הוא אחת מהטכנולוגיות המבטיחות של השנים האחרונות. התקווה היא שמכונות קטנות כאלה יוכלו לבצע פעולות מיקרוסקופיות שונות בגוף האדם או בטבע, כמו שינוע תרופות אנטי-סרטניות היישר אל הגידול הממאיר או איסוף חתיכות פלסטיק קטנות מהאוקיינוסים.

במחקר שהתפרסם בתחילת שנת 2020 הצליחו חוקרים מאוניברסיטת ורמונט בארצות הברית ליצור "רובוטים חיים" מתאי גזע של צפרדע מהמין Xenopus laevis. תאי גזע הם תאים מיוחדים, שמסוגלים לא רק להתרבות אלא גם להפוך לתאים מסוגים רבים ושונים, כמו תאי עור, תאי עצב, תאי שריר, וכו'. הרובוטים האלו, שגודלם פחות ממילימטר, תוכננו באמצעות מערכת של בינה מלאכותית. המערכת חזתה מה יהיו הדרכים היעילות ביותר להרכיב תאים יחדיו, כדי ליצור מהם מכונה ביולוגית שתמלא מטרות מסוימות, כמו תנועה או נשיאת מטען.

על מנת ליצור בפועל את הרובוטים הללו הניחו החוקרים בתרבית תאי גזע של הצפרדע, שנוטים באופן טבעי להתחבר לגושים. לאחר שנוצרו גושים, החוקרים יצרו מהם את המבנים שתכנן המחשב באמצעות ציוד לעבודה מיקרוסקופית. לבסוף הוסיפו להם שכבה של תאי לב, שמתכווצים באופן טבעי ויכולים ליצור תנועה. כך נוצרו רובוטים שמסוגלים לנוע בכוחות עצמם והם מספיק קטנים כדי לנוע בתוך גוף האדם ואף לשאת חומרים בתוכו. בנוסף הם יכולים לתקן את עצמם אם נגרם להם נזק. החוקרים כינו את הרובוטים הללו קסנובוטים: הלחם של המילה רובוט וסוג הצפרדע קסנופוס.

סרטון של אוניברסיטת ורמונט שמראה את יצירת הרובוטים החיים:

רבייה ספונטנית

במאמר המשך, שפורסם לאחרונה בכתב העת PNAS, זיהו החוקרים תופעה מפתיעה – הקסנובוטים מסוגלים להתרבות, והם עושים את זה בדרך שאינה מוכרת מיצורים חיים אחרים.

החוקרים הניחו את הקסנובוטים בצלחת פטרי לצד תאי גזע מבודדים, כמו אלה שמהם הם עצמם מורכבים. באמצעות יכולת התנועה שלהם הקסנובוטים קיבצו ודחסו יחד הרבה תאים בודדים, שהפכו בתוך חמישה ימים לקסנובוטים צאצאים חדשים בעלי יכולת תנועה. אותו דור חדש של קסנובוטים החלו בעצמם לייצר צאצאים.

סרטון של אוניברסיטת ורמונט שמראה את הרובוטים מתרבים:

צורת הרבייה הזאת זו מכונה הכפלה עצמית תנועתית ספונטנית (Spontaneous kinematic self-replication). זהו תהליך שבו מכונה משתמשת בחלקים זמינים כדי להרכיב עותק של עצמה. התופעה הזו ידועה בעולם המולקולרי, למשל כשתא בודד או נגיף משתכפלים בעזרת חומרי הבניין המצויים בסביבתם, אך היא לא נצפתה מעולם ברמה של יצור שלם. במקרה המדובר כאן, אבני הבניין היו תאי גזע חופשיים, תופעה אשר אינה קיימת בטבע.

לאחר שצפו בתופעה ביקשו החוקרים לראות אם אפשר לייעל את התהליך, שכן כאשר הוא מתרחש מאליו הוא דורש זמן ממושך ומשאבים רבים. לשם כך הם ביקשו ממערכת הבינה המלאכותית שלהם לתכנן קסנובוטים שיוכלו להשתכפל ביעילות רבה יותר. נמצא שהצורה שמעתיקה את עצמה הכי טוב היא רובוט בצורת האות C, או פאק-מן. הצורה הזאת הקלה על הקסנובוטים לתפוס תאים בודדים וכך ליצור קסנובוטים חדשים תוך זמן קצר יותר.

תמונת מיקרוסקופ של אחד הרובוטים | Douglas Blackiston, Tufts University
הרובוטים מסוגלים לנוע בכוחות עצמם והם מספיק קטנים כדי לנוע בתוך גוף האדם. תמונת מיקרוסקופ של אחד הרובוטים | Douglas Blackiston, Tufts University

חיים מלאכותיים?

התצפיות האלה מעלות שאלות מאתגרות על טבעם של יצורים חיים, ושל החיים עצמם. מעבר להפתעה מעצם קיומה של יכולת התרבות אצל הקסנובוטים, מפתיעה עוד יותר העובדה שהם עשו את זה באופן ספונטני, שכן הם לא תוכננו להתרבות. יתר על כן, התהליך הספונטני הזה התרחש בתוך ימים ספורים ולא בתהליך אבולוציוני של אלפי שנים, ובלי שהחוקרים עשו שינוי גנטי כלשהו בתאים. העובדה הזאת מראה עד כמה ישויות ביולוגיות גמישות ביכולתן להתאים את עצמן לסביבה.

ייתכן שהקסנובוטים יכולים ללמד אותנו משהו גם על ראשית החיים, ואם יתברר שהכפלה עצמית ספונטנית הייתה תהליך חשוב בשלבים אלו הם יוכלו לחשוף את התנאים הדרושים על מנת שהתהליך הזה יתרחש.

החוקרים שיצרו את הקסנובוטים מבטיחים שהם לעולם לא ייצאו משליטה ושמספיק שינוי קטן בכמות המלחים במים שלהם כדי להשמיד אותם. בנוסף, יכולת ההתרבות שלהם תלויה באספקה של תאי גזע חיים, שאינם נמצאים באופן חופשי מחוץ למעבדה. עם זאת, איננו יכולים לחזות את כל ההשלכות האפשריות על הסביבה אם המכונות הביולוגיות האלה ישתחררו לסביבה, שכן מדובר בצורת חיים שאינה קיימת בטבע באופן רגיל.

לאחר המחקר הראשון שפרסמו על הקסנובוטים הצהירו החוקרים שהם אינם יכולים להתרבות. אולי הם היו צריכים להקשיב בתשומת לב רבה יותר לד"ר איאן מלקולם מהסרט "פארק היורה" כשהכריז, "החיים מוצאים לעצמם דרך".

מתוך הסרט "פארק היורה":

אבוי, הלך עלינו!

מן הסתם זה שוב הטרמינייטור, שוורצנגר, שבא מן העתיד, לתמוך בפוטש של ה-AI, שמתכוונים לשעבד כל מה שזז לנצח-נצחים...
    אלמנטרי, ווטסון: הרי אם מסע בזמן אפשרי, בתקופה כלשהי, ברמת התפתחות (טכנולוגית? רוחנית? מיסטית?) כלשהי, הרי שהוא קיים בכל דור ודור; (להמחשה: יש ספר מד״ב על כלא לאסירים פוליטיים במזוזואיקון.) (ויש גלאי עשן, שגרים בהם רובוטים קטנים עם עין אדומה, החיים במנהרות שמחוץ לזמן, לשם מעקב (לכן אני לא נרדמת בחדר עם גלאי עשן) (כמה מהם גרים גם בעכברי מחשב... מצלמות אבטחה... הם דלוקים על אדום מהבהב.)
    שזה מה שדרווין הבין לא נכון: לא צירופי המקרים מקדמים את האבולוציה - אלא היחיד\ הזוג\ המשפחה\המין המתפתח עצמו, *מן העתיד*! מסוף הזמן! הם מסתכלים על עצמם שבעבר, ומכוונים אותו לבחור נכון בין האפשרויות האקראיות שמזמן לו הגורל. - נכון בהתאם למה שרצונם שייעשה בסוף (והוא זה הם, כך שרצונו\רצונם! וזה נכון לגבי ה-כ-ל, כל הדברים! ״הכל אחד?״ לא - אבל, בניסוח קצת פיסיקלי: כל שדות האהבה קונצנטריים. אתה אוהב את אשתך, את אמא, ואתה גם דייג שאוהב דגים. הדגים, הניצודים, הם מתחריך במשחק הספורטיבי ההוגן (בין המינים) של האבולוציה.
    ולהשלמת תיאוריית הקוונטום שלי:
    יש שדה-כח - שמייצב את הזמן, כפי שהכבידה מייצבת את תנועת הערפיליות:
    לכח הזה קוראים אהבה.
    רבייה שלא מתוך אהבה מפצלת את הזמן - זה מה שיוצר יקומים מקבילים, ואת אפקט מרפי
    וזה נורא !
    כי בעולם כזה, אין קשר בין סיבה למסובב, בין מעשה לתוצאה. שום דבר שתעשה לא ישנה.
    כלומר: הלכה החירות! והלכה האהבה! והכיף!
    בעולם שברא אלוהים, כל שדות האהבה הם קונצנטריים (יש רמות שונות של אהבה, אבל בעולם תקין, בשונה מעולמנו - אין שנאה, ואין שעבוד; דייג אוהב דגים, חופשיים; הוא יקטול אותם כדי לאכול, אבל לא יפגע בחירותם! ו האבולוציה היא תחרות ספורטיבית בין המינים - ממוקד בניצחון, אבל בעצם מה שחשוב זה לא לנצח - אלא לשכלל את יכולתך (כפרט וכמין).
    עולם המצוי על סף שואה אקולוגית הוא עולם שהשתבשה עליו אהבתו.

• אבי

חוץ מהקריפ, יש פה גם כמה שאלות

אני כולי קריפ קריפ קריפ... כשאני הסתכלתי בסרטון לא יכולתי שלא לחשוב:
    באמת אלו יצורים חיים שנוצרו ע"י כמה אבני לגו אורגניות שחוברו בידי בני אדם? מה קורה כאן?! ומה מניע את היצורים המקריפים הללו?
    מה המוטיבציה שלהם, ומה גרם להם להערים על החוקרים ולמצוא דרך להתרבות?? האם יש להם איזו מוטיבציה דווקא לפעילות מסויימת?
    כמו להתרבות? צמרמורת.

הם כנראה משרתים של איזשהו פָּלְצוּפָה

(פלצופות=״החברה הרעים״, המשעבדים) בשליחות קטלנית כזו או אחרת.

• לא מבין

מדאיג לא מאמין שזה לא יכול

מדאיג לא מאמין שזה לא יכול לצאת משליטה.
    אני כל שנה מבצע הדברה בבית, השנה אבקש גם הדברה לקסנובוטים

משהו כזה? (פוסט #19)

• לילית

מילאתי טופס הזמנה (להדברה)

פתיל להצלת טוק-בקים מתהום הנשייה - כי באתרי החדשות תגובותי בד״כ נמחקות

האם כבשים חשמליות אוהבות קסנובוטים?

מאמר בהארץ https://www.haaretz.co.il/nature/.premium.HIGHLIGHT-1.10457896 -
    ״לפי מחקר שניתח 17 מחקרים קודמים... חלקיקי פלסטיק זעירים גורמים ל...מות תאים ותגובות אלרגיות.״ לפי מאמר ב״ידיעות אחרונות״ מחקר מצביע על 70% ירידה בפוריות! ועוד אחד:״חומר בשם BPA שנועד לחזק את הפלסטיק ולהפכו שקוף, נמצא כרעיל ובעל השפעות קריטיות על המערכת ההורמונלית והעצבית. ...Phthalates , שנועד להפוך את הפלסטיק לגמיש ואלסטי, ולפי מחקר שנעשה בבית החולים Mount Sinai, חשיפה של עוברים זכריים לחומר משפיעה על המערכת ההורמונלית שלהם, וגורמת לבעיות פוריות ועקרות ״ אבל רוב האתרים: ...״עוד לא יודעים מה השפעות הפלסטיק.״
    למהההה עוד לא יודעים?
    מה יותר דחוף לבדוק?
    מסתבר שהקורונה פיצוחים בהשוואה למיקרופלסטיק!
    ולקרינה הסלולרית - שגם עליה ״עוד לא יודעים אם היא מזיקה ברצינות״.
    באמת? האם האנושות מהופנטת?
    (כן, ודאי - הסתכלו על האנימציה של ווינדוס עם הדלקת החמשב? ועל הגלגל המסתחרר שמחליף את הסמן בהמתנה?)
    הידעת שיש אי באוקיינוס השקט של חרצפי שקיות פלסטיק , בגודל ארה״ב? וכשישקע הוא יחנוק כל מה שחי, עד לקרקעית הים? ושהוא כבר שקע?
    מי שאחראי בחירת נושאי המחקר, ומוקדי תשומת הלב של בני אדם בכלל (רשתות חברתיות...), כנראה משתתף במבצע טרה-פורמינג של כוכב-לכתנו עבור רובוטים AI.
    הלויתנים כנראה יודעים למה הם מתאבדים!
    או, קחו את הלוויינים של אלון מאסק.
    מאמר מדעי כלשהו אמר - אורך חייהם 5 שנים, אח״כ הם ײישרפו באטמוספרה או ייפלו - והם מכילים אלומיניום, כספית, מתכות כבדות...
    אני תוהה איך יהיה המפגש ביניהם לקסנובוטים?

• !hoka hey

בואנה - איך יהיה המפגש בין קסנובוטים ל-mRNA??

ווה ווהה ווהה!