במקסיקו מעתיקים עצי אשוח לאזור גבוה וקריר כדי לספק מקום קינון לפרפרים נודדים שבית הגידול שלהם נהיה חם מדי

הדנאית המלכותית (Danaus plexippus) הוא  מין של פרפר שנפוץ בעיקר באמריקה הצפונית, אך אפשר למצוא אותו גם בדרום אמריקה, באיים הקריביים, באוסטרליה ולאחרונה גם באירופה. המין הזה מפורסם ביכולת ההגירה המופלאה  שלו – מכיוון שהחורף באזורי המחיה שלו קר מדי ואינו מאפשר לפרפרים לשרוד, מדי שנה מיליונים מהם נודדים דרומה לקליפורניה ולמקסיקו.

הדנאית המלכותית הוא למעשה מין הפרפרים היחיד שמסוגל להגר למרחק כה רב, המגיע לכ-5,000 קילומטר. המסע של הפרפרים מתחיל לקראת החורף ונמשך ארבעה דורות. אורך החיים של הדורות הראשונים קצר, בין שבועיים לשישה שבועות, ואילו הדור הרביעי, שמשלים את רוב שלב הנדידה, חי כתשעה חודשים.  

בשנים האחרונות מדענים רבים מודאגים מהצטמצמות האוכלוסייה של הפרפרים הללו בצפון אמריקה, שנמצאת בקיץ בהרי הרוקי ובמהלך החורף נודדת למקסיקו. עקב שינויי האקלים, בתי הגידול של הפרפרים הולכים ונעלמים ומסלול הנדידה שלהם מתארך. השינויים האלה מובילים לכך שאוכלוסיית הפרפרים מצטמק והולכת, ובמהלך עשרים השנים האחרונות התכווצה ביותר מ-80 אחוז. אירועי מזג אוויר קיצוני במקסיקו בשנים האחרונות השמידו אלפי עצים באזורי הגידול של הפרפרים. לפי הערכות, העלייה בטמפרטורות תכווץ את האזור המתאים למחייתם במקסיקו ב-70 אחוז בשנים 2035-2025.

כדי לסייע לפרפרים נקטו חוקרים במקסיקו צעד שנוי במחלוקת של "סיוע להגירה": הם העבירו מאות עצי אשוח מהמין Abies religiosa, לאזור גבוה וקריר יותר, בנסיון לשמר את בית הגידול של הפרפרים באקלים המשתנה.

התחלה חדשה בבית גידול קריר יותר. פרפרי דנאית מלכותית על עץ אשוח במקסיקו | צילום: Science Photo Library
התחלה חדשה בבית גידול קריר יותר. פרפרי דנאית מלכותית על עץ אשוח במקסיקו | צילום: Science Photo Library

מחלוקת אקולוגית

שיטת הסיוע להגירה, כלומר ניסיונות להציל מינים משינויי האקלים באמצעות העברתם לבתי גידול חדשים, מעוררת מחלוקת בין אקולוגים. המתנגדים טוענים שהעברת מינים לאזורים חדשים עשויה להפוך אותם למינים פולשים, שגוזלים משאבים חיוניים מהמינים הקיימים באזור שאליו הם נכנסו.

אולם, במקרה של עצי האשוח המדענים סבורים שהסיכון מוצדק, שכן הניסיונות לשמר את היערות במקומם אינם מניבים את התוצאות הרצויות. לכן הוחלט להעביר את העצים לאזור גבוה יותר, שבו הטמפרטורה קרה יותר וכך לשמר את אזור מחיית החורף של הפרפרים.

בדיקה שנעשתה בשנת 2017 העלתה שיש צורך לנטוע את העצים מחדש בגובה של 350 מטרים נוספים במעלה ההרים. בהתאם לכך העתיקו יותר מ-750 שתילים 400 מטר במעלה ההר, והקפידו לטעת אותם באזורים שבהם שיחים סמוכים יספקו להם צל ויגנו עליהם מהשמש ומטמפרטורות קיצוניות. לדברי החוקרים, התוצאות מעודדות ומסתמן כי העצים מתאקלמים יפה במקומם החדש.

אולם הצעד הזה אינו מספיק עבור הפרפרים. יוזמות נוספות בארצות הברית קוראות לאזרחים לקחת חלק פעיל בשימור בית הגידול הקיצי של הפרפרים. בעקבות זאת אנשים בעלי כוונות טובות שתלו בגינת ביתם עצי אסקלפיאס, שאמורים לשמש בית גידול קיצי עבור הפרפרים. אולם התברר כי רובם שתלו דווקא את הזן הטרופי Asclepias curassavica, שעלולים לגדול בו טפילים שתוקפים את הפרפרים. לכן מדענים אומנם מעודדים את יוזמת שתילת העצים, אך מבקשים להקפיד להשתמש רק בזן המקומי המתאים לאזור.

0 תגובות