במשך שנים חשבו שמוטציות שלא גורמות לשינוי במבנה החלבון הן ניטרליות וחסרות השפעה. מחקר חדש מלמד כי רובן דווקא מזיקות מאוד

החומר התורשתי שלנו, ה-DNA, משול לספר הוראות ההרכבה של הגוף. הספר הזה מורכב מטקסט ארוך הכולל ארבע אותיות, בדמות מולקולות של בסיסים חנקניים הקרויים ציטוזין (C), תימין (T), אדנין (A) וגואנין (G). כל מילה בנויה משלוש אותיות שנקראות "קודון", ורצף של כמה קודונים יוצר משפט שלם, שנקרא גֵן.

הגֵן הוא למעשה סדרה של הוראות שמלמדת את התא איך לייצר חלבון מסוים. חלבונים, בתורם, הם אלה שבונים את כל התאים והאיברים בגוף ומבצעים את כל הפעולות הדרושות לתפקודו של היצור החי. כדי לייצר חלבון מרצף הבסיסים ב-DNA, פועל בתוך התא תהליך שבו כל קודון בגֵן מוחלף במולקולה שנקראת חומצה אמינית. כשכל החומצות האמיניות הללו מתחברות זו לזו בסדר הנכון, מתקבל חלבון תקין ומתפקד.

אצל רוב בעלי החיים קיימים 64 קודונים. מכיוון שיש רק 20 חומצות אמינו, ומספר הקודונים האפשריים גדול יותר, יש בפועל כמה צירופים שונים של קודונים שמייצרים את אותה חומצה אמינית. אפשר לקרוא להם "צירופים נרדפים", כי הם לא משנים את רצף החלבון, בדומה למילים נרדפות שלא משנות את משמעות המשפט כולו.

מקטע DNA עם מוטציה | Phonlamai Photo, Shutterstock
הגן מכיל רצף של הוראות שאומרות לתא מאילו חומצות אמינו צריך לבנות את החלבון. מקטע DNA עם מוטציה | Phonlamai Photo, Shutterstock

טעויות בשכפול

במהלך שכפול החומר התורשתי מתרחשות מדי פעם שגיאות כתיב של אות בודדת בקוד הגנטי, כלומר בסיס (אות) אחד מוחלף בטעות בבסיס אחר. לשגיאה כזאת קוראים מוטציה ועלולות להיות לה השלכות דרמטיות על מבנה החלבון שייווצר ועל תפקודו. אך אם המוטציה שינתה את הקודון המקורי בקודון נרדף לו, שיוצר אותה חומצה אמינית, לא תהיה לזה כל השפעה על רצף החלבון שייווצר.

בין רבע לשליש מהמוטציות הנמצאות על גֵנים שמכילים הוראות בנייה לחלבונים הן מוטציות נרדפות, שנקראות גם מוטציות ניטרליות או מוטציות שקטות. השם נובע מכך שמקובל לחשוב כי אם המוטציה לא גורמת לשינוי ברצף החלבון, אזי היא לא תשפיע על תפקודו, או שלפחות השפעתה תהיה שולית מאוד.

אך במשך השנים הצטברו יותר ויותר ראיות משכנעות לכך שההנחה הזאת שגויה לפעמים. מחקרים הראו כי לעיתים מוטציות שקטות אינן ניטרליות לחלוטין ויש להן השפעה על תהליכים רבים הקשורים לשלבי הייצור של החלבונים ולקיפולם במרחב. למרות זאת, התפיסה הרווחת הייתה ונותרה שהמוטציות הללו, ברובן המכריע, אינן מזיקות ואין להן השפעה משמעותית על התפקוד.

מוטציה שקטה לא גורמת לשינוי ברצף החלבון, אך מתברר שלעיתים יש לה השפעה על תפקוד החלבון או התא. קודוני DNA וחומצות האמינו שהם מקודדים | מקור: Bass stock, Shutterstock

נזקים "שקטים"

במחקר שפורסם בכתב העת Nature העלו חוקרים מאוניברסיטת מישיגן את הסוגיה הזאת לבדיקה. לשם כך הם הנדסו למעלה מ-8,000 זני שמרים שכל אחד מהם נושא מוטציה אחרת באחד מ-21 גֵנים. חלק מהמוטציות היו שקטות ואחרות יצרו חומצה אמינית אחרת לגמרי בחלבון שהגֵן מייצר. לאחר מכן מדדו את מידת ההתאמה של כל זן מוטנטי לסביבתו ואת קצב התרבותו לעומת הזן המקורי חסר המוטציה.

למרבה ההפתעה התברר כי כשלושה רבעים (75.9 אחוז) מהמוטציות השקטות גרמו נזק משמעותי שפגע בכושר ההישרדות של השמרים, לעומת 1.3 אחוז שתרמו להישרדותם. השאר, פחות מרבע, אכן היו ניטרליות – הרבה מתחת להערכות שהיו מקובלות עד כה. "נדהמנו מכמות המוטציות השקטות שגורמות נזק", ציינו מחברי המאמר.

החוקרים המשיכו וחקרו את המנגנונים שבאמצעותם המוטציות משפיעות על כושר ההסתגלות של השמרים. הם מצאו שאף על פי שמוטציות שקטות לא משנות את מבנה החלבונים, הן עלולות להשפיע על כמות החלבונים שהגֵן ייצר בתא, בדומה למה שעושות חלק מהמוטציות רגילות. אף על פי שאין כל סיבה להניח שהממצאים האלה יהיו מוגבלים רק לשמרים, עדיין נחוץ מחקר נוסף כדי לאמת את תקפותם גם באורגניזמים אחרים.

המחקר הנוכחי מסב את תשומת הלב למוטציות השקטות, ומעיד שגם להן יש השפעה ניכרת על תפקודם של יצורים חיים. לממצאים יש חשיבות רבה להבנת המקום שממלאות מוטציות כאלה במחלות תורשתיות. עד כה התרכז חקר המחלות הללו במוטציות הרגילות, שמשנות את מבנה החלבון, והתעלם משינויים אחרים שנחשבו לא משמעותיים. כעת החוקרים קוראים למדענים להשקיע יותר מאמצים בזיהוי מוטציות שקטות ובפענוח ההשלכות המזיקות שעלולות להיות להן.

• ישורון

שקרים

שקרי הרפואה חצו קווים אדומים.
    ומי שקבע מחקר זה עושה זאת כדי להגן על חיסוני החיסולי של פייזר

• מני

????

עוד אוויל.

• אבי בן-משה

אותיות? לא ממש

ובכן... הטבע לא באמת קורא אותיות, הטבע משתמש במבנים מרחביים בכדי לנהל מידע, ישנם 4 מבנים מרחביים מסודרים בשלשות כך שהם מייצרים 64 וארבע קומבינציות, אבל 64 הקומבינציות האילו מסוגלות לייצר רק 20 ומשהו מבנים מרחביים חדשים. או שלא?
    תחשבו על זה, מה הסיכוי שאם נחליף מבנה מרחבי בשלישיה נקבל בדיוק את אותו מבנה מרחבי בסופו של התהליך אפילו אם הקיפולים שלהם נראים זהים.
    שורה תחתונה, ישנם הבדלים זעירים בין חלבונים "זהים" שיוצרו מ"אותיות" שונות, והטבע יודע להבחין ביניהם.

• רתוש

לפי מה שקראתי במקומות שונים,

לפי מה שקראתי במקומות שונים, הד.נ.א אינו ספר הוראות, אלא יותר תוכנת זיכרון גמישה הנתונה לשליטה של חחבונים. שהרי אותו גן יכול ליצור חלבונים שונים ושני גנים שונים יכולים לייצר אותו חלבון. כמו כן, לפני יצור החלבון הר.נ.א שליח יכול לעבור רקומבינציה. הכל בהתאם לתנאי הסביבה המשתנים. הסביבה היא למעשה "ספר ההוראות" של החיים - היא לא רק יצרה אותם, אלא גם מעצבת אותם וגורמת להישתנותם.

• חיסוני קורונה

חיסוני הקורונה גורמים אף הם

חיסוני הקורונה גורמים אף הם לשינוי מוטציה

תראה לי מחקר אחד שמגבה את מה

תראה לי מחקר אחד שמגבה את מה שאמרת כאן

הצלחת לעשות לפחות 3 טעויות

הצלחת לעשות לפחות 3 טעויות במשפט בן 7 מילים. וזה אם אני מתעלם מהתחביר. מרשים

• עומר צור

בקשה להבהרה

לא ברור לי עדיין למה, הרי בתהליך בניית החלבון כל קודון מקושר לחומצה אמינית שהרצף שלהן מרכיב חלבון בריבוזום (תודה לעדה יונת על המידע :) ), והקודונים עצמם עד כמה שידוע לי לא מהווים חלק ממבנה החלבון, אז למה שהם ישפיעו על המבנה הנ"ל והתכונות שלו (כמו קיפול, קוטביות וכו')?

• גנטיקה

הן לא משפיעות על מבנה החלבון.

הן לא משפיעות על מבנה החלבון. משפיעות על הביטוי (שיעתוק ותירגום)

• רוני

MRNA

אם כך יכול להיות שהגילוי mrna יכול גם הוא לשנות ולהזיק לגוף

האם המוטציות המושרות שנבדקו

האם המוטציות המושרות שנבדקו בשמרים היו רק בחלקים המבניים של הגן או גם ברצפי בקרה?

איזורי בקרה לא מקודדים לחלבון

ידוע לי, שאלתי את זה כי בכתבה

ידוע לי, שאלתי את זה כי בכתבה כתוב שהמוטציות האלה השפיעו על רמת ביטוי הגן, בדומה לחלק מהמוטציות באיזורי בקרה, אז חשבתי שהחוקרים השרו מוטציות גם באזורי בקרה של הגנים.

• אילת זאוברמן

המוטציות לא היו באיזורי הבקרה

המוטציות לא היו באיזורי הבקרה, אלא באזורים המקודדים לחלבון

תודה. אז מה בדיוק ההסבר

תודה. אז מה בדיוק ההסבר לשינוי בכמות החלבונים הנוצרים מרצפים בהם היתה מוטציה שקטה? הרי רצף החומצות האמיניות זהה בדיוק לחלבון המקורי. והחלבון הזה "אינו יודע" שהוא תוצר של רצף מוטנט.

• אילת

החוקרים מראים שמוטציות שקטות

החוקרים מראים שמוטציות שקטות בדומה לרגילות משנות את רמות הביטוי של הגן, גם אם הן באיזור שמקודד לחלבון

לא מצליח להבין את זה. הרי רנ

לא מצליח להבין את זה. הרי רנ"א פולימראז נקשר לאתרים ספציפיים בתחילת הגן. אם באיזור זה הגן תקין, תהיה קשירה טובה של הפולימראז ויהיה ביטוי תקין, הרי הפולימראז אינו יודע שבעוד נניח 5000 קודונים יש מוטציה שקטה.

• דוד גורביץ