נחתת לא מאוישת של סוכנות החלל היפנית נחתה כנראה על צדה, וקולטי השמש שלה אינם מייצרים די אנרגיה

החללית הלא-מאוישת SLIM של סוכנות החלל היפנית נחתה על הירח, לאחר שביצעה בהצלחה תמרון נחיתה מורכב. עם זאת היא ככל הנראה התהפכה בנחיתה, כך שקולטי השמש שלה אינם פונים לשמש ואינם מייצרים חשמל. על פי נתוני הטלמטריה הראשונים מהחללית, הנחיתה המורכבת עברה בהצלחה, אבל זמן קצר לאחר מכן הודיעה הסוכנות היפנית, JAXA, כי היא בודקת את מצב החללית. במסיבת עיתונאים שכונסה כשעתיים לאחר מכן הודיעו אנשי הסוכנות כי הנחתת משדרת מידע ומגיבה לפקודות מכדור הארץ, אך קולטי השמש שלה אינם מייצרים חשמל, והיא נשענת כעת על הסוללות שלה. 

נחתת חכמה

נחתת הירח SLIM, ראשי תיבות באנגלית של "נחתת חכמה לחקר הירח" (Smart Lander for Investigating Moon) שוגרה לחלל בספטמבר 2023 כמטען משני בשיגור של טלסקופ החלל XRISM, ואחרי מסע של כמעט ארבעה חודשים במסלול חסכוני בדלק, נכנסה למסלול סביב הירח בסוף דצמבר. ייחודה העיקרי הוא מהלך של נחיתה מדויקת במיוחד, על בסיס טכנולוגיות ניווט חדישות שמבוססות על ניתוח ממוחשב בזמן אמת של צילומי הקרקע. הטכנולוגיות האלה מתבססות על מערכות ממוחשבות לזיהוי פנים והפעם הן אמורות לזהות את המכתשים שהחללית חולפת או מרחפת מעליהם, ולקבוע את מיקומה המדויק. 

החללית היפנית, שגודלה כמכונית, ניסתה לנחות באתר מוגדר במיוחד, אליפסה שאורכה כמאה מטרים בלבד, בשוליים החיצוניים של מכתש שיאולי (Shioli), מכתש פגיעה שקוטרו כ-300 מטרים. המכתש הזה נמצא בתוך מכתש גדול יותר, בצד הקרוב של הירח, כ-13 מעלות מדרום לקו המשווה שלו. הנחיתה עצמה נעשתה במתכונת שונה מהמקובל גם בכך שהחללית הייתה אמורה לנחות על קרקע משופעת, וגם כי היא הייתה אמורה להתייצב על צידה, כך שמנוע הנחיתה אינו פונה כלפי הקרקע, אלא הצידה. ליתר דיוק, לאחר שרגל הנחיתה הראשונה פוגעת בקרקע, החללית אמורה ליפול על צדה, וארבע רגלי נחיתה מתוחכמות שהודפסו במדפסת תלת-ממד, אמורות לבלום את הזעזוע ולייצב את הנחתת על פני הירח. ייתכן ששלב מסוים בתמרון הזה נכשל, והחללית התהפכה בנחיתה או התגלגלה הצידה באופן שונה מהמתוכנן. 

נחתת הירח אמורה לפעול במהלך יום ירחי אחד, כשבועיים שלנו, ולבצע מדידות במכשיריה וצילומים שיספקו מידע על הרכב הקרקע באזור. אנשי סוכנות החלל היפנית הדגישו במסיבת העיתונאים כי רוב מכשירי החללית פועלים, אבל לא ברור כמה זמן היא תוכל לפעול על בסיס הסוללות שלה, בלי אנרגיה סולרית. 

הנחתת גם היתה אמורה לשחרר שני כלי רכב זעירים – אחד שמתוכנן להתקדם בניתורים על פני הירח, והאחר רובוט כדורי גדול מעט מכדור טניס. גם הם אמורים לצלם מקרוב את פני השטח. בהודעת סוכנות החלל היפנית נאמר כי שני כלי הרכב שוחררו בהצלחה, וכעת מנסים לאסוף את המידע שהם משדרים.

נחיתה מדויקת במיוחד, ועוד על הצד. הדמיה של משימת SLIM היפנית:

צפוף על הירח

ההצלחה של הנחיתה עצמה הופכת את יפן למדינה החמישית שמנחיתה חללית על הירח, אחרי ברית המועצות, ארצות הברית, סין והודו, שעשתה זאת רק בקיץ האחרון. באפריל בשנה שעברה התרסקה החללית Hakuto-R של החברה היפנית iSpace בניסיון הנחיתה על הירח, וכך החמיצה יפן הזדמנות גם להקדים את הודו וגם לבצע את הנחיתה הראשונה של חללית פרטית. 

לפני פחות משבועיים נכשלה חברה נוספת, אסטרובוטיק, בניסיון להיות הראשונה שתנחית חללית פרטית על הירח, לאחר שדליפת דלק בחללית שלה מנעה מהנחתת שלה, פרגרין, אפילו להגיע אל הירח. היא התרסקה אתמול (חמישי) בתמרון מכוון ונשרפה באטמוספרה של כדור הארץ, אחרי כעשרה ימים בחלל. בחודש הבא אמורה חברה אמריקאית אחרת, Intuitive Machines, לשגר נחתת משלה אל הירח, ובמאי מתכננת סין משימה שאפתנית במיוחד: הבאת דגימות קרקע ראשונות מהצד הרחוק של הירח.

השידור החי של ניסיון הנחיתה: 

 

תגובה אחת

  • אנונימי

    החייזרים מתו מצחוק

    החייזרים על הירח מתו... מצחוק. מה זה הגנרטור המעפן שנפל כמו ג'וק על הגב ולא יכול להתתהפך??? מה זה הזבל ששולחים לשם. רובבוט מקפץ וכדור טניס מרחרח.... *** אם זה באמת על הירח