סרטן צוואר הרחם עומד להיעלם כמעט לגמרי מאוסטרליה, בזכות תוכנית חיסונים רחבה נגד נגיף הפפילומה

סרטן צוואר הרחם, שנגרם כמעט תמיד בעקבות חשיפה נגיף הפפילומה, צפוי לקבל מעמד של מחלה נדירה באוסטרליה. התחזית החדשה התפרסמה בכתב העת המדעי Lancet Public Health Journal, והיא צופה כי סוג הסרטן הזה עומד להיכחד לגמרי מהיבשת הדרומית בתוך כמה עשורים.

נגיף הפפילומה של האדם (Human Papilloma Virus, או HPV בקיצור), שמועבר במגע מיני, נחשב לגורם העיקרי לסרטן צוואר הרחם ולגורם משני של סוגי סרטן אחרים כגון סרטן פי הטבעת, סרטן הפין וסרטן הלוע. החיסון נגדו פותח באוסטרליה ואושר לשימוש על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) בשנת 2006. כיום קיימים שלושה חיסונים נגד נגיף הפפילומה. שניים מהם – גרדסיל (Gardasil) וסרווריקס (Cervarix)  ניתנים בישראל.

באוסטרליה תוכנית החיסון הלאומית נגד הנגיף החלה בשנת 2007, כשהוחלט לתת את החיסון לתלמידות בגיל 13-12. בהמשך התוכנית הורחבה גם לבנים. הודות לחיסונים, לצד השימוש בבדיקת פאפ (Pap smear) לאבחון מוקדם של סרטן צוואר הרחם, שכיחות המחלה באוסטרליה צנחה לשבעה מקרים לכל מאה אלף נשים בשנה, כמחצית מהממוצע העולמי.

החוקרים מאוניברסיטת ניו סאות' ויילס שבאוסטרליה פיתחו מודל דינמי ממוחשב להערכת השכיחות של סרטן צוואר הרחם באוסטרליה עד שנת 2100. המודל לוקח בחשבון את תוכנית החיסון הלאומית, את בדיקת הפאפ ואת ההיסטוריה הטבעית של הנגיף.

החוקרים בדקו שני תרחישים אפשריים עבור אנשים שחוסנו נגד הנגיף או שיחוסנו בעתיד: תרחיש אחד כולל בדיקה לגילוי נוכחות הנגיף שתינתן כל חמש שנים, והשני רק את החיסון עצמו ללא בדיקות האיתור. המודל מעריך כי עד שנת 2066 השכיחות השנתית של סרטן צוואר הרחם תגיע עד לפחות ממקרה אחד למאה אלף עם בדיקות תקופתיות לגילוי הנגיף. גם בהיעדר בדיקות כאלה לאיתור הנגיף המודל חוזה שהשכיחות תהיה פחות משלושה מקרים למאה אלף נשים בשנה – הכול הודות לחיסון.

בנוסף, המודל חוזה כי כבר בשנת 2020 שכיחות סרטן צוואר הרחם באוסטרליה תרד לשש מכל מאה אלף נשים בשנה, ופחות מארבעה מקרים בשנה עד שנת 2028. אם הנהלים הנוכחיים של מתן החיסון והשימוש בבדיקת פאפ יישארו על כנם, החוקרים מעריכים כי בשנת 2066 סרטן צוואר הרחם כבר ייחשב מחלה נדירה באוסטרליה.

החיסון הנוכחי מעניק הגנה מפני סוגים של נגיף הפפילומה שגורמים לכ-90 אחוז ממקרי סרטן צוואר הרחם ברחבי העולם. ההגנה מפניו מונעת גם יבלות באיברי המין, וכן מורידה את השכיחות של סוגי הסרטן האחרים הקשורים לנגיף.

נכון להיום כ-570 אלף חולות בסרטן צוואר הרחם מאובחנות מדי שנה בשנה ברחבי העולם, וכ-300 אלף מהן ימותו מהמחלה. ככל שמדינות נוספות בעולם יאמצו ויישמו תוכניות חיסונים דומות לזו שהונהגה באוסטרליה, בשילוב בדיקות לאיתור מוקדם של סרטן צוואר הרחם, המספרים הללו ילכו ויפחתו. אומנם יש סיבות נוספות להתפתחות סרטן צוואר הרחם, כגון עישון, הריונות ושימוש בגלולות למניעת היריון, אך החיסון נגד נגיף הפפילומה מקדם אותנו צעד גדול לעתיד שבו הסרטן הזה ייחשב נדיר במיוחד.

תגובה אחת

  • יואל משה

    יותר זול

    וגם יותר נכון יעיל וחסכוני. לשפר את החינוך המוסרי - איש אחד לאשה אחת.
    החיים הטובים -ומניעת הסרטן זה רק הבונוס.