מדינת קליפורניה מתכננת לאסור על מכירת מכוניות מונעות בבנזין ובסולר החל משנת 2035, וכך לתרום להפחתה בפליטת גזי חממה

המועצה לניהול משאבי האוויר במדינת קליפורניה (CARB), גוף רגולטורי שמייעץ למושל, הגישה הצעה לתקנה חדשה שתאסור על מכירת מכוניות חדשות שפולטות גזי חממה אחרי שנת 2035. התקנה תחול על מכוניות פרטיות ועל משאיות קלות, ותדרוש מיצרני הרכב לעבור בהקדם למכירת מכוניות "נקיות", שכמעט אינן פולטות גזי חממה, כמו מכוניות חשמליות או מכוניות המונעות במימן, במקום מכוניות מזהמות המונעות בתזקיקי נפט או בגז. מכוניות היברידיות המסוגלות לנסוע על דלק בנוסף לחשמל, גם הן נחשבות נקיות על פי החוק החדש, אבל רק בתנאי שניתן לטעון את הסוללה הגדולה שלהן בעזרת כבל, כך שעיקר האנרגיה שהן יצרכו תגיע מחשמל. 

הצעת החוק החדשה קובעת שכבר משנת 2026 יחויבו כל יצרני הרכב למכור לפחות 35 אחוז מכוניות נקיות מתוך סך המכוניות החדשות שיימכרו בקליפורניה. כיום כ-16 אחוז מהמכוניות החדשות הנמכרות בקליפורניה הן חשמליות, ושיעורן נמצא בעלייה מתמדת. משנת 2026 ואילך, שיעור המכוניות הנקיות מתוך כלל המכוניות החדשות יעלה בהדרגה, ומשנת 2035 והלאה תיאסר מכירה של מכוניות מזהמות חדשות.

לתקנה החדשה המוצעת יהיו השלכות מרחיקות לכת. כלי תחבורה אחראים לפליטה של כמחצית מגזי החממה בקליפורניה, ולמרבית זיהום האוויר. 16 מדינות נוספות בארצות הברית צפויות להצטרף לאיסור המכירה של קליפורניה, כך שהאיסור יחול על כ-40 אחוז מכלי הרכב החדשים שנמכרים בארצות הברית. התקנות המוצעות צפויות להפחית באופן חד את פליטת גזי החממה והמזהמים במדינה, לתרום לבלימת משבר האקלים, ולשמור על בריאות הציבור. מדינת ניו יורק חוקקה חוק דומה כבר ב-2021.

"תוספת מהירה של כלי רכב נקיים תניב הפחתה משמעותית בפליטות ובזיהום האוויר, שתיטיב עם כל תושבי קליפורניה, ובמיוחד עם אלו שגרים ליד כבישים ראשיים וסובלים מזיהום אוויר קבוע", קובעת ראשת CARB ליאן רנדולף (Randolph). בנוסף, רנדולף מתייחסת לכך שכיום ייצור רכבים חשמליים הוא יקר יותר, מה שמקשה על השכבות המוחלשות להנות מהם: "החוק כולל אסטרטגיות פורצות דרך שיסייעו להביא כלי רכב נקיים לקהילות חדשות, ובהן צרכנים בעלי הכנסה נמוכה ובינונית".

מכוניות חשמליות בעמדות טעינה | מקור: helloabc, Shutterstock
משנת 2035 בקליפורניה יצרני הרכב יחויבו למכור רק מכוניות "נקיות". מכוניות חשמליות בעמדות טעינה | מקור: helloabc, Shutterstock

מרוץ עולמי

מדינות רבות בעולם כבר הציבו יעדים דומים לצמצום מכירתם של כלי רכב המונעים בדלקי מחצבים ולצמצום השימוש בהם. מדובר בעיקר בסין ובמדינות המפותחות באירופה ובמזרח אסיה. נורבגיה, שניצבת בראש הרשימה, מתכננת להתיר משנת 2025 והלאה מכירה של מכוניות חשמליות חדשות בלבד. כבר כיום, יותר מ-90 אחוז מהמכוניות הנמכרות בה הן חשמליות. בסין כ-15 אחוז מהמכוניות שנרכשות הן חשמליות – כמחצית מ-6.6 מיליון המכוניות החשמליות שנמכרו בעולם בשנת 2021.

לפי דוח הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה, מדינות העולם מבקשות להמיר כרבע משוק המכוניות הקלות בעולם (במשקל של עד 3.5 טון) למכוניות נקיות עד שנת 2035. עם זאת, השוק העולמי כולו צריך לעבור למכוניות קלות נקיות עד שנה זו כדי לעמוד ביעדי הסכם פריז להגבלת התחממות האקלים ל-1.5 מעלות צלזיוס עד סוף המאה. נוסף על המעבר לכלי רכב חשמליים, יעדי האקלים מחייבים להרחיב במהירות את השימוש בתחבורה ציבורית ולצמצם את פליטות המזהמים על ידי התחבורה הכבדה. מעבר למערכת חשמל דלת פחמן שמטעינה את המכוניות, גם הוא הכרחי לשם עמידה ביעדי האקלים. 

בישראל החליטה הממשלה לאסור מכירה של מכוניות חדשות מזהמות החל משנת 2030, אך משרד האנרגיה קבע לו ליעד להמיר רק רבע מכלי הרכב הקלים בחלופות נקיות עד שנת 2030, ושואף למעבר מלא רק בשנת 2050. מכירת המכוניות החשמליות החדשות עלתה באופן ניכר בשנת 2021, אך עדיין מדובר ב-7 אחוזים בלבד מכלל מכירות הרכב החדש בישראל. תשתית ההטענה בישראל וחוקים לתעדוף ולסבסוד כלי רכב המונעים באנרגיה נקייה מפגרים גם הם באופן ניכר אחרי מדינות מפותחות אחרות. העיכוב הזה צורם במיוחד אם לוקחים בחשבון שהיקף השימוש בכלי רכב פרטיים בארץ הוא נרחב בהשוואה למדינות ה-OECD האחרות. בנוסף, ממדיה הקטנים של ישראל היו אמורים להקל על המעבר למכוניות חשמליות, שטווח הנסיעה שלהן מוגבל כיום לעומת מכוניות שמונעות בבנזין או בסולר.

שתי מכוניות חשמליות נטענות בעמדת טעינה | מקור: Alexander Turovsky, Shutterstock
תשתית ההטענה בישראל והחוקים לסבסוד כלי רכב "נקיים" מפגרים באופן ניכר אחרי מדינות אחרות. שתי מכוניות חשמליות נטענות בעמדת טעינה | מקור: Alexander Turovsky, Shutterstock

נפרדים מהאגזוז?

יצרניות רכב רבות הציבו לעצמן יעדי מעבר לייצור מכוניות נקיות, בדומה ליעדי קליפורניה, וכיום נמכרים כ-450 דגמים שונים של מכוניות חשמליות ברחבי העולם. אחת מכל עשר מכוניות הנמכרות כיום בעולם היא מכונית נקייה, וסך המכירות השנתיות של המכוניות הללו בעולם הוכפל בשנת 2021 לעומת השנה שקדמה לה. עם זאת, העמידה ביעדי המעבר לתחבורה נקיה תהיה אתגר משמעותי. אחד החששות הוא מפני מחסור עולמי בחומרי הגלם שמהם מייצרים את סוללות כלי הרכב, שיוביל להאטה בקצב הייצור, לפגיעה סביבתית, ולהתייקרות המכוניות. חשש נוסף הוא הקושי להגדיל את הספק רשתות החשמל מהר דיו כדי לאפשר את המעבר המהיר.

החוק החדש מצטרף לחקיקה שקידם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לצמצום פליטות גזי החממה במדינתו, ולדעת מספר מומחים, החוקים הללו חשובים במיוחד להתמודדותנו עם משבר האקלים. התקווה, כדברי מושל קליפורניה גאווין ניוסום (Newsom), היא ש"ילדינו יתייחסו למכונית עם אגזוז כמו שמתייחסים כיום לטלפון חוגה מיושן או לזפזופ בין ערוצים בטלוויזיה". 

 

3 תגובות

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןיובל רוזנברג

    מזהם פחות עד הרבה פחות

    תודה על השאלה!
    כמות הפחמן דו חמצני שנפלט בעת ייצור החשמל תלויה בדרך בה ייצרו את החשמל. תחנת כח פחמית פולטת הרבה פחמן דו חמצני לכל יחידת חשמל, תחנת גז יעילה גורמת לפחות, וחשמל סולרי, גרעיני או ממקור של רוח כמעט ולא פולט פחמן דו חמצני בכלל. כדי לצמצם לאפס את פליטות גזי החממה של הרכבים חשוב להעביר אותם למקור אנרגיה דל פחמן (שכמעט ולא פולט פחמן דו חמצני) - הדרך העיקרית בה אנחנו יודעים לעשות את זה היום היא להניע את האוטו בעזרת חשמל, ולהפיק את החשמל בעזרת רוח, שמש או אנרגיה גרעינית. אבל גם אם אנחנו מייצרים את החשמל בעזרת מערכות החשמל הקיימות, שיש לנו היום, מסתבר שהדבר מקטין את כמות הפליטות ביחס למכונית עם מנוע חשמלי (אך לא מאפס אותן). תחנות החשמל עובדות ביעילות רבה יותר מאשר מכוניות המונעות בדלק (ולכן פולטות פחות פחמן ליחידת אנרגיה), והמנוע החשמלי של המכוניות גם הוא יעיל יותר. ככל שמערכת החשמל שלנו משתמשת ביותר אנרגיה מתחדשת וגרעין, ובפחות פחם, כך המכונית החשמלית מגדילה את היתרון בפליטות הפחמן הדו חמצני.

  • משה

    יצור חשמל למכוניות לא מזהם

    יצור חשמל למכוניות לא מזהם אויר?!
    סתם דוחפים מוצר נחות בטווח ומהירות תדלוק.
    הציבור ישלם בנוחות שימוש עבור הפופוליזם.

  • זקן בן 90

    ראשית , כשבעיר נוסעים מאות

    ראשית , כשבעיר נוסעים מאות אלפי מכוניות, יש הבדל משמעותי ברמה המקומית בין חשמל לבנזין, כלומר לא יהיה זיהום בעיר בחשמלי לעומת הרעל שפולט האגזוז בתוך מרחבי העיר שמאכלסת מיליוני בני אדם. נכון שיתכן שייצור החשמל גם מזהם , אבל הוא מזהם פחות, ואפשר להרחיק אותו מהאיזור האורבני. וכמובן לכוון כמה שאפשר לאנרגיה נקייה. נוחות היא פקטור חשוב, אבל לא יחידי, לדוגמא נוח לי לנסוע במכונית, למרות שאני פוקק את הכביש ויוצר גודש, ערים גדולות בעולם עוברות למס גודש, כדי שתיסע בצורה פחות נעימה בתחבורה ציבורית, אבל לא תסתום את הכביש. ואם כן ..תשלם.
    למעט נושא טווח וטעינה, מכונית חשמלית עולה בכל הפרמטרים על מכונית בנזין, ברגע שיפוזרו מספיק נקודות טעינה (כמו בסין) , חרדת הטווח תצטמצם.
    בנוסף יש חברות שמציעות סוללות מתחלפות (NIO), והטכנולוגיה משתפרת.