חוקרים מדווחים כי עדיין לא הצליחו לספק הוכחה לקיומו של חומר אפל. החיפושים ממשיכים

חומר אפל הוא אחת התעלומות המעסיקות את עולם המדע בשנים האחרונות. האם החומר המסתורי הזה קיים בכלל? ואם כן, מה טיבו? לשאלות אלה עדיין לא נמצאה תשובה המקובלת על כולם.

ההיסטוריה של החומר האפל החלה בשנות ה-30 של המאה העשרים, כאשר אסטרונומים שחקרו את תנועת הגלקסיות נתקלו בחוסר התאמה בין חישוביהם התאורטיים לבין ממצאי התצפיות בפועל. על פי חוקי הפיזיקה המוכרים לנו, מהירות התנועה של גלקסיה בתוך צביר גלקסיות תלויה בכמות החומר (מסה) של שאר הגלקסיות בצביר. באמצעות מדידות אסטרונומיות, מדענים יודעים להעריך את כמות החומר הנראה ממנו הגלקסיה מורכבת: כוכבים ועננים בין-כוכביים של גז ואבק. אולם, כאשר חישובי מהירות הגלקסיות מתבססים על כמות החומר הנראה, הם אינם מתיישבים עם תנועת הגלקסיות בפועל. המסה הנדרשת לצורך נכונות החישוב גדולה יותר מהמסה של החומר הנראה.

בשנת 1933 האסטרונום השוויצרי פריץ צוויקי (Zwicky) הציע הסבר אפשרי לסתירה זו. צוויקי טען כי בנוסף לחומר הנראה, קיים גם חומר שאנו לא מסוגלים לראות, ויש להתחשב גם במסה שלו בביצוע החישובים. החומר שאינו נראה קיבל את השם "חומר אפל". בשנות ה-70 החוקרים קנת' פרימן (Freeman), ורה רובין (Rubin) וקנט פורד (Ford) מצאו תופעות אסטרונומיות נוספות שתמכו בקיומו של חומר אפל.

מנסים להאיר את החומר האפל

כיום המדענים מעריכים כי היקום מורכב ברובו הגדול מחומר אפל. חוקרים בכל רחבי העולם מנסים להוכיח את קיומו. מדוע הוכחה זו כה חשובה? אם יתברר בסופו של דבר שחומר אפל אינו קיים, פירושו של דבר הוא שחוקי הפיזיקה המוכרים לנו הם שגויים, או לפחות לא שלמים.

על פי ההשערה המקובלת כיום, החומר האפל מורכב מחלקיקים הנקראים WIMP, עבור Weakly Interacting Massive Particles: חלקיקים בעלי מסה שמקיימים אינטראקציה חלשה מאוד עם חומר אחר. מכיוון שהחלקיקים אלה אינם פולטים או בולעים קרינה אלקטרומגנטית, קשה מאוד לגלות אותם: השיטות הרגילות בהן הפיזיקאים משתמשים מבוססות ברובן על תגובה לקרינה אלקטרומגנטית.

לצורך הגילוי נבנו, בהשקעה של משאבים רבים, גלאים רגישים במיוחד לאיתור החלקיקים באמצעות התנגשותם בגרעיני אטומים של חומר אחר.

בשנת 2016 שני צוותי מחקר דיווחו על כישלון באיתור WIMPs: בניסוי שנערך בארצות הברית ובניסוי שנערך במאיץ החלקיקים של CERN בשווייץ.

הניסוי הגדול ביותר עד כה, שנקרא XENON1T, נערך בשנה האחרונה במעבדה תת-קרקעית באיטליה. בניסוי השתתפו חוקרים מרחבי העולם, ביניהם גם מדענים ממכון ויצמן. החוקרים השתמשו במיכל תת קרקעי המכיל 1300 ק"ג של קסנון (Xe) במצב צבירה נוזלי שקורר לטמפרטורה של ℃95-. מכיוון שהאינטראקציה של ה-WIMPs עם כל חומר אחר היא חלשה מאוד, תדירות ההתנגשויות הצפויה שלהם עם גרעיני אטומי הקסנון היא נמוכה בהתאם. החוקרים ציפו להתנגשויות בודדות בשנה ולכן תכננו שהניסוי יימשך לאורך שנה שלמה. למרות התקוות שעורר הניסוי הארוך, במאי 2018 דיווחו החוקרים שהחיפושים לאיתור WIMPs הסתיימו ללא הצלחה. החוקרים טוענים שאין להסיק מכך שה-WIMPs אינם קיימים, אלא שתוצאות הניסוי מאפשרות להם להגדיר גבולות חדשים לתחום הרגישות הנדרש לגלאי.

 תמונות מהניסוי XENON1T | תמונה: xenon1t.org
הניסוי הגדול ביותר עד כה לגילוי חלקיקי WIMP. מיכל הקסנון הנוזלי והגלאים של ניסוי XENON1T | תמונה: xenon1t.org

רצף הכישלונות עד כה אינו מרתיע את החוקרים במרדף אחר החלקיקים החמקמקים. צוות המחקר של פרויקט XENON ממשיך להאמין שהם בדרך הנכונה להוכחה, מיישם את מסקנות הניסוי האחרון וכבר מתכנן את הניסוי הבא: XENONnT, שצפוי להתחיל ב-2019. במקביל, חוקרים אחרים בעולם מפתחים השערות חלופיות לטיבו של חומר האפל.

 

3 תגובות

  • הרצל

    בינתיים יש הוכחות לאי קיומו של חומר אפל

    במחקר שפורסם לאחרונה, מדדו את תנועת הכוכבים בגלקסיות בעזרת טלסקופיה באינפרא אדום, אור שחודר דרך ענני אבק וגז בגלקסיות. נצפתה תנועת כוכבים שמתאימה בדיוק לחוקי ניטון. המאמר המקורי:
    http://iopscience.iop.org/article/10.3847/1538-4357/836/2/152
    במיוחד שרטוט 3.
    אם המאמר הזה יגובה בעוד מחקרים דומים, הרי שאין חומר אפל, וכל המהומה סביב האפשרות לחומר אפל נוצרה מטעות מדידה. באור נראה פשוט אי אפשר לראות את כל הכוכבים בגלקסיה, ולכן נראה כאיו חסר חומר.
    מי שיביט בשרטוט 3 של המאמר, יראה שהגרפים לא ממשיכים עד למרכז הגלקסיות. בטיוטות של המאמר נראה כי באזור המרכזי עדיין חסר חומר. את החומר הזה צריך עדיין לחפש, וכנראה חורים שחורים במסה בינונית באזור מרכז הגלקסיה באלפיהם הם אכן החומר האפל הזה. והערה למגיב הראשון: מי שאומר ש"הכוכבים נעים כיוון שזה טבעם" פטר באמירה זו את כל הפיזיקה. כל חוק פיזיקלי שאנו מכירים זה פשוט טבע החומר, לא צריך לחשוב עליו יותר מדי. זה בדיוק אותו דבר כמו להגיד שהכוכבים נעים במסילותיהם כי מלאכים דוחפים אותם. לדעתי צריך לזרוק לפח כאלו תגובות.

  • א.עצבר

    מהי צורת המסלול של הכוכבים ?

    האם הם נעים בקו ישר ? לא
    האם הם נעים בקו עגול , או אליפטי מישורי ? לא
    צורת המסלול היחידה האפשרית היא במסלול בורגי מרחבי.
    כל צופה נע תמיד, וממצב דינמי זה הוא לא מבחין בצורת מסלול מרחבית, ונדמה לו שמדובר בתנועה במישור. כוח משיכה לא מסוגל להסביר את תנועת הכוכבים, וגם אין צורך בו עבור הסברים.
    אין ברירה אלא לקבל את רעיון התנועה הטבעית של כוכבים, שהיא בעלת שני נתונים ( קוטר מסלוול וזווית התקדמות)
    כל כוכבי היקום מהוים מערכת תנועה טבעית יחידה, הנעה לנצח במרחב אין סופי.
    נסה לתאר מערכת כזו, ותגיע בהכרח אל צורת המסלול שהצגתי.
    המרחב האינסופי אינו ריק, והוא מלא בזמן פסיבי.
    החומר נוצר מצירוף כמויות של זמן פסיבי ואנרגיה.
    החומר אינו כמותי, והוא בגדר של צורה פיזיקלית.
    אין ברירה אלא לנטוש רעיונות ניוטוניים כמו מסה, וכוח משיכה.
    מושג הכוח הניוטוני, יהפוך להיות מושג האנרגיה.
    יש גם לנטוש את מושג החומר האפל, ואת התיאוריה של החלקיקים.
    החומר רציף, והוא נוצר מצירוף כמויות של זמן פסיבי ואנרגיה. היקום מופלא, ואי אפשר לבאר אותו באופן מכני.
    אפשר בהחלט להשתמש ברעיונות שמתגשמים, כמו שאיפה אל מצב של רגישות סימטרית עליונה.
    אפשר בהחלט להשתמש ברעיון של מערכת תנועה טבעית, הנוצרת מעצמה.
    כל הסבר מכני על היקום, נדון מראש לכישלון.
    היקום מופלא, ורק הסבר פלאי מתאים לו. א.עצבר

  • א.עצבר

    חקר היקום תקוע, עקב קיומם של

    חקר היקום תקוע, עקב קיומם של מושגי יסוד שגויים.
    אין צורך בכוח משיכה, כדי שהכוכבים ינועו.
    הכוכבים נעים, כיוון שזה טבעם.
    כל כוכב תמיד נע, וכוכב נח לא קיים במציאות.
    צורת המסלול הטבעית של כוכבים, היא במסלול בורגי בעל שני נתונים.
    קוטר המסלול וזווית התקדמות ( ממש כמו נתוני בורג)
    צורת המסלול הבורגית, היא שיוצרת מערכת תנועה טבעית, של כל הכוכבים. ולבעיית החומר:
    החומר אינו מושג כמותי, והוא בגדר של צורה פיזיקלית
    הנוסחאות הכוללת מסה לא מובנות
    החומר בנוי מצירוף כמויות של זמן פסיבי ואנרגיה.
    זמן פסיבי ממלא את המרחב האינסופי, והוא קר מוחלט ונח מוחלט.
    זמן פסיבי הוא התווך שבו נעים גלים (הידועים בשם אלקטרו מגנטיים)
    כפי שאמרתי, חקר היקום תקוע,עקב קיומם של מושגי יסוד שגויים. גם חקר הגיאומטריה תקוע, עקב קיומם של אמונות מתמטיות שגויות.
    הקלידו aetzbar proves והגיעו אל סרטון בנושא. א.עצבר