צבעים מעוררים רגשות שונים באנשים עם רקע תרבותי שונה

הקשר בין צבעים לרגשות הוא מסובך ומשתנה מאדם לאדם – אך הוא מושפע גם מהתרבות שבה גדל האדם, כפי שמראה מחקר חדש. במחקר השתתפו 711 נבדקים מבריטניה, מיוון, מסין ומגרמניה, וענו על שאלון מקוון שבו הוצג להם צבע והם התבקשו לציין עם אלו רגשות הם מקשרים את הצבע הזה, מתוך רשימה של 20 רגשות, ואת העוצמה של כל רגש. אצל כ-80 אחוז מהנשאלים החוקרים הצליחו לנחש נכון את מדינת המוצא שלהם, לפי הרגשות שעוררו אצלם הצבעים. רוצים לנסות? הנה דוגמה קצרה בסגנון השאלון ששימש במחקר: 

 

 

האם צדקנו, והתשובה שקיבלתם משקפת את המוצא שלכם? סביר להניח שלא, ולא רק מפני שרוב הקוראים שלנו כנראה לא גדלו בסין או בגרמניה וגם לא בבריטניה או ביוון. החוקרים השתמשו בשיטות קצת יותר מתוחכמות מחמש שאלות אמריקאיות בעלות ארבע תשובות פשוטות כל אחת. אצלם הנבדקים יכלו לציין שצבע ורוד קשור בעיניהם לאהבה חזקה, וגם לרגש של בושה – אך בעוצמה פחותה. בסך הכל כל נבדקו כך 12 צבעים.

לא כל הצבעים עוררו בנבדקים רגשות באותה עוצמה: אדום ושחור במיוחד נקשרו לרגשות חזקים, ואילו חום וסגול זכו לתגובות קרירות יותר. אך בעוד הרגשות הקשורים לצבע שחור היו כמעט תמיד שליליים – עצב, אכזבה, פחד, שנאה – אדום זוהה גם עם כעס וגם עם אהבה ושמחה. 

הממצאים האלו היו משותפים לכל הנבדקים, אך היו גם הבדלים בין אזרחי המדינות השונות. היוונים, למשל, היו היחידים שעבורם סגול סימל עצב, והיחידים שקשרו רגשות שליליים חזקים לצבע הצהוב. לבן, לעומת זאת, נתפס כחיובי בכל המדינות פרט לסין. בעזרת הבדלים אלו, והבדלים נוספים וקטנים יותר, הצליח האלגוריתם שפיתחו החוקרים לקבוע מי הגיע מאיזו מדינה על סמך הרגשות שעוררו בו הצבעים השונים: לא בהצלחה מלאה, אבל טוב הרבה יותר מניחוש אקראי (ומן הסתם גם טוב בהרבה מהסקר שלנו). 

 

0 תגובות