משימת ארטמיס 1 הסתיימה בהצלחה, חללית יפנית בדרכה לירח, סין נכשלה בשיגור טיל מונע במתאן, דליפה מחללית בתחנת החלל וצילום חדש של ג'יימס וב. סיכום השבוע ברחבי היקום

הבובות הישראליות חזרו מהירח

הצעד הראשון בדרך להנחתה מחודשת של בני אדם על הירח הושלם בהצלחה מלאה, עם סיומה של משימת ארטמיס 1, ונחיתתה של החללית אוריון אחרי מסע של 26 ימים בעומק החלל ומסביב לירח.

ביום ראשון, 11 בדצמבר, צנחה החללית באוקיינוס השקט לא הרחק מהאי גוואדלופ שמול חופי מקסיקו, ואחרי כמה שעות של מעקב אחר תפקודה על המים, אספה אותה אוניית צי ארצות הברית "פורטלנד". מגן החום של החללית עמד בהצלחה בחזרה לאטמוספרה, שנעשתה במהירות של כ-40 אלף קמ"ש, ובטמפרטורה של כ-2,800 מעלות. המצנחים פעלו כצפוי והחללית פגעה במים במהירות המתוכננת של כ-30 קמ"ש, בדיוק במקום שנקבע.

"לאחר שאוריון שבה בשלום לכדור הארץ, אנו יכולים להתחיל לראות את המשימה הבאה באופק – הטסת בני אדם לירח בפעם הראשונה במסגרת עידן חדש של מחקר", אמר ג'ים פרי (Free), סגן ראש נאס"א לפיתוח משימות. "זו תחילת המסע שלנו בדרך למשימות סדירות לירח, ולנוכחות ממושכת של בני אדם שם, למטרות מחקר מדעי ולהכנת משימות מאוישות למאדים".

בחללית אוריון היו גם שתי הבובות שהשתתפו בניסוי ההגנה על אסטרונאוטים מפני קרינה של חברת StemRad, ושל סוכנויות החלל של ישראל ושל גרמניה. אחת לבשה את האפוד שפיתחה החברה, המיועד להגן על הגוף מפני קרינה קוסמית, והאחרת שימשה ביקורת.

"הלגה וזהר חזרו בריאות ושלמות מסיבוב סביב הירח, ועימן אוצר של מידע שישפוך אור חדש על תעלומות הקרינה בחלל, ובו-בזמן יוכיח את היכולות של האפוד שלנו", אמר לאתר מכון דוידסון ד"ר אורן מילשטיין. מנכ"ל StemRad ומייסד שותף בחברה. "אנחנו נקבל לידינו את הבובות רק בעוד כשבוע וחצי, כשהן יחזרו למרכז החלל קנדי בפלורידה. כל בובה נושאת כ-5,000 חיישני קרינה. חלקם מודדים באופן רציף את הקרינה ואחרים מודדים את הקרינה המצטברת. נזדקק לכעשרה ימים לקצור כל החיישנים, ואז הם יועברו לניתוח הנתונים במרכז ג'ונסון של נאס"א ובמרכז של סוכנות החלל הגרמנית בקלן".

אוריון במי האוקיינוס השקט לפני האיסוף לספינת הצי
נחיתה לפי הספר. אוריון במי האוקיינוס השקט לפני האיסוף לספינת הצי | צילום: NASA/James M. Blair

יפן והאמירויות בדרך לירח

כמה שעות לפני שאוריון נחתה, שוגרה מפלורידה החללית היפנית HAKUTO-R בדרכה לנסות להיות החללית הפרטית הראשונה שתנחת בשלום על הירח. הנחתת, של החברה היפנית Ispace, שוגרה בטיל פלקון 9 של חברת ספייס-אקס. היא נושאת בתוכה כמה ניסויים מעניינים, ובהם רכב שטח גלגלי זעיר של איחוד האמירויות. החברה היפנית שולחת את הנחתת לירח במסלול ארוך במיוחד, שיאפשר לה להגיע לירח במהירות נמוכה יחסית ולכן לצרוך פחות דלק בכניסה למסלול סביבו. היא אמורה לנחות על הירח בחודש מרץ 2023.

גם אם תצליח בכך, לא בטוח שהיא תהיה הראשונה. עד אז צפויים שיגורים של שתי נחתות ירח אמריקאיות קטנות של חברות פרטיות, שיטוסו לירח במסלולים קצרים יותר ועשויות לנחות קודם. שתי המשימות האלה הן חלק מתוכנית CLPS של נאס"א, המעודדת טיסה של חלליות פרטיות לירח, ואף שולחת באמצעותן ניסויים ומטענים שלה – לקראת חזרת האדם אל הירח בשנים הקרובות והתוכנית להקים שם תחנת מחקר קבועה.

הנחתת Hakuto-R
האם זו תהיה הנחתת הפרטית הראשונה שמצליחה לבצע נחיתה רכה על הירח? הנחתת Hakuto-R | הדמיה: ispace

כישלון בסיום שנה מוצלחת

חברה סינית נכשלה השבוע בניסיון להיות הראשונה שמצליחה להציב מטענים במסלול סביב כדור הארץ בעזרת טיל המתודלק במתאן. הטיל ז'וקווה 2 (Zhuque-2) של חברת Landspace שוגר ביום רביעי בבוקר מאתר ג'יוקוואן (Jiuquan) במדבר גובי, ובו 14 לוויינים של חברות פרטיות להצבה במסלול סביב כדור הארץ. תחילה נראה כי השיגור עבר כמתוכנן, אך על פי דיווחים ברמה אתרים המשימה נכשלה והמטען אבד.

סין לא פרסמה שום הודעה על השיגור, כדרכה אחרי כישלונות. מצילומים שדלפו לרשת נראה כי השלב הראשון של הטיל פעל כשורה, אך כֶּשֶל בשלב השני שיבש את כניסתו למסלול סביב כדור הארץ. למרות הכישלון, סין מסכמת שנת 2022 מוצלחת מאוד בחלל, עם הצבתה והפעלתה של תחנת חלל מאוישת, וקרוב לשישים שיגורים מוצלחים של משימות חלל לאומיות ופרטיות.

כמה וכמה חברות מפתחות טילים מונעים במתאן (CH4) וחמצן. הטיל המפורסם ביותר בהקשר הזה הוא הסטארשיפ של חברת ספייס-אקס, שאמור לצאת בקרוב מאוד לטיסת בכורה במסלול סביב כדור הארץ. ספייס-אקס מתכננת להנחית איתו בעתיד בני אדם על מאדים, וגם לשגר משם טילים חזרה לכדור הארץ. זאת אחת הסיבות לבחירה במתאן כדלק, משום שאפשר להפיק גם אותו וגם את החמצן מהאטמוספרה של מאדים, העשירה מאוד בפחמן דו-חמצני. גם חברות אחרות, בהן בלוּ אוריג'ין של ג'ף בזוס, ULA ו-Rocket Lab עוסקות בפיתוח טילים מונעים במתאן.

הטיל ז'וקווה 2 מוצב על כן השיגור
שנה מוצלחת לסין, למרות הכישלון. הטיל ז'וקווה 2 מוצב על כן השיגור | צילום: Landspace

דליפה בחלל

צוותי הבקרה של תחנת החלל הבינלאומית בוחנים דליפה של נוזל קירור שאירעה בחללית סויוז רוסית העוגנת בתחנה. הדליפה התגלתה כשהקוסמונאטים סרגיי פרוקופייב (Prokopyev) ודמיטרי פטלין (Petelin) עמדו לצאת ל"הליכת חלל" לביצוע עבודות תחזוקה מחוץ לתחנה. הם כבר היו במנעל האוויר בדרכם החוצה, כשבקרת הקרקע החליטה לבטל את היציאה. קוסמונאוטית נוספת אנה קיקינה (Kikina) השתמשה בזרוע הרובוטית של התחנה כדי לצלם את הדליפה מקרוב, בתקווה שצוותי הקרקע יצליחו להבין מה מקורה ואיך לטפל בה.

בסוכנות החלל הרוסית רוסקוסמוס ובנאס"א מדגישים כי לפי שעה לא נשקפת שום סכנה לתחנת החלל או לצוותה. עם זאת, לא ברור מה מצבה של החללית, שעגנה בתחנה לפני כשלושה חודשים, ואם היא תהיה כשירה להטיס אנשי צוות בחזרה לכדור הארץ.

טיפות הנוזל סביב חללית סויוז העוגנת בתחנה הבינלאומית
עדיין מנסים לברר את חומרת הדליפה. טיפות הנוזל סביב חללית סויוז העוגנת בתחנה הבינלאומית | צילום מסך מתוך NASA TV

תמונה מהחלל הרחוק

טלסקופ החלל ג'יימס וב חוגג בימים אלה שנה בחלל וכחצי שנה של עבודה מדעית. הצוות המפעיל אותו פרסם השבוע צילום ראשון של שדה רחב בעומק בינוני המראה מספר רב של כוכבים וגלקסיות שצולמו בעידוש כבידתי – כלומר צילום של עצמים רחוקים מאוד בעזרת תופעת העיקול של האור על ידי גלקסיות כבדות שנמצאות בינינו לבינם. התמונה המרהיבה מורכבת מחיבור של כמה צילומים, בכמה אורכי גל, וחושפת בפירוט רב גלקסיות רחוקות מאוד, שחלקן לא נראו עד כה בצילומים קודמים של האזור הזה בשמיים, שעשו טלסקופ החלל האבל או טלסקופים קרקעיים.

זהו הצילום הראשון שנעשה במסגרת תוכנית PEARLS, המתמקדת בתצפית על גלקסיות רחוקות בשדה רחב באמצעות עידוש כבידתי. הוא מתפרסם במסגרת מאמר מדעי הסוקר את ממצאים העולים מהתמונות שהרכיבו אותו.

הצילומים של וב באמת מדהימים, מעבר לחלומותיי הפרועים ביותר", אמר רוז'ה וינדהורסט (Windhorst) מאוניברסיטת אריזונה, החבר בצוות PEARLS. "הם מאפשרים לנו למדוד את הצפיפות ואת פליטת האור של גלקסיות שנראות רק באור תת-אדום נמוך ביותר".

מבט חדש לעומק החלל