חשש מהתפשטות מחלה נגיפית קשה עקב שינוי באזור התפוצה של הקרציות המעבירות אותה. וגם: שפעת העופות מתפשטת ליונקים, והקורונה מסרבת להיפרד

באירופה מודאגים מהתפשטות הקרציות המעבירות את קדחת קרים-קונגו עקב עליית הטמפרטורות ביבשת. מזג האוויר הופך יותר ויותר מתאים לקרציות האלה, והמחלה שפעם הייתה אנדמית בעיקר באפריקה, באזורים בבלקן ובמזרח התיכון ובחלקים מאסיה, עלולה להתפשט גם למערב אירופה ואולי אף לאיים הבריטיים. המחלה נגרמת על ידי נגיף שכיום אין טיפול יעיל נגדו. הוא מועבר באמצעות קרציות העלולות להדביק בעלי חיים ובני אדם, שהן מוצצות את דמם. לא מדובר במין מסוים של קרציות. עד כה גילו חוקרים יותר מ-30 מינים הנושאים את הנגיף. 

המחלה היא מסוג קדחת דימומית, ועלולה לגרום לתסמינים קשים הכוללים חום, כאבים ודימום. שיעור התמותה מגיע לכ-30 אחוז מהחולים בממוצע עולמי. המחלה אמנם מועברת על ידי הקרציות, אך אדם חולה, או בעל חיים, יכולים להדביק את סביבתם במגע עם נוזלי גוף, בייחוד דם. לכן האנשים בסיכון הם בעיקר עובדי בבתי מטבחיים ובמשק חי בכלל העלולים לבוא במגע עם דם ורקמות אחרות של חיה חולה.

העתיד שמדאיג את אירופה, בהקשר זה, הוא ההווה של מדינות אחרות. באפגניסטן מדווחים על יותר מ-400 חולים מתחילת השנה. רק בשבוע האחרון של יוני דווח על 48 חולים חדשים, 15 מהם אומתו בבדיקות מעבדה, ושלושה מתים מהמחלה, מה שהביא את מספר המתים ל-35 השנה. גם בעיראק, הקרובה יותר אלינו, דווח השנה על מאות חולים, ובשנים האחרונות היו התפרצויות שלה במדינות רבות ברחבי אפריקה, אלינו בינתיים לא הגיעה המחלה, אבל האקלים כאן מתאים לקרציות ונראה שזו רק שאלה של זמן. 

שינויי האקלים עלולים לסייע לקרציות להפיץ את הנגיף לאזורים חדשים. קרציות מהסוג Hyalomma המעבירות את המחלה | צילום: PATRICK LANDMANN / SCIENCE PHOTO LIBRARY

יונקים עם שפעת עופות 

שפעת העופות היא מחלה של עופות הנגרמת על ידי זן של וירוס השפעת המוכר לנו, (H5N1(A. בדרך כלל היא מדאיגה בעלי לולים, אך בתקופה האחרונה נמתרבים הדיווחים על הדבקת יונקים. בחווה בלומברדיה שבצפון איטליה דווח על חמישה כלבים וחתול חיוביים לשפעת העופות. בפולין נדבקו מספר לא קטן של חתולים בנגיף. גם פה דיווחנו בעבר על אריות ים ויונקים ימיים נוספים בדרום אמריקה שמתו בהמוניהם לאחר שנדבקו בשפעת העופות.

המחלה כמובן הכי מסוכנת לעופות, שגם רגישים לה מאוד וגם מדביקים בקלות זה את זה. על פי ההערכות,  בבריטניה לבדה מתו ממנה כ-50 אלף אלף עופות בר בשנה האחרונה, ובעולם כולו מדובר על מיליוני עופות בר ועופות משק, מה שמשפיע גם על מחיר של ביצים ושל מוצרי בשר עוף.

שפעת העופות עלולה להדביק גם בני אדם. בסיכון מיוחד נמצאים אנשים העובדים במשקי עופות ומי ששוהים במחציתם. לפני כמה חודשים מתה ילדה בקמבודיה משפעת העופות, ובסין מתה לאחרונה אישה בת 56 מזן אחר של שפעת העופות, H3N8, והייתה לאדם הראשון בעולם שמת מזן זה, ככל הידוע. 

הנגיף מאיים כיום בעיקר על עולם החי, וכמעט אינו מדבק מאדם לאדם. אם יעבור מוטציה הוא עלול להפוך לסיכון  גדול לבני אדם, משום שנגיף מדבק כזה יכול לחולל מגפה עולמית.


מי שעובדים עם עופות משק נמצאים בסיכון להידבק בנגיף. וטרינר מחסן תרנגולות נגד שפעת העופות | צילום: PPK_studio, Shutterstock

הקורונה עוד כאן 

ואם מדברים על מגפות עולמיות, לפחות מבחינת הקורונה מצבה של ישראל טוב כיום. מספר החולים במצב קשה עמד אתמול על 24, מספר דומה לרוב התקופה האחרונה. מספר המתים המצטבר בישראל מאז פרוץ המגפה הגיע ל- 12,575, עליה קטנה בתקופה שבה הממוצע היומי עומד על פחות ממות של אדם אחד ביום.

בעולם כולו דווח בחודש שעבר על 4,900 מתים מקורונה. מספר מקרי המוות הרשמי מתקרב לשבעה מיליון אבל הוא כנמוך יחסית למציאות משום שיש מדינות שלא ניהלו מעקב מסודר אחרי התחלואה, שיקרו בדיווחים או לא דיווחו כלל. רוב המדינות מדווחות כעת על ירידה בתמותה מקורונה, אם כי כמה מדינות באפריקה דווקא מדווחות  על עלייה. 

המספרים הגדולים ביותר של חולים מדווחים כעת בקוריאה הדרומית, באוסטרליה, בברזיל, בסינגפור וברוסיה. בתמותה המדווחת מובילות ברזיל, רוסיה, איטליה, פרו ואוסטרליה. גם בכל המדינות האלה יש ירידה במספר המתים והחולים המדווחים יחסית לחודש שעבר. המחלה אמנם בדעיכה, ובארץ כבר לא מורגשת, אך היא עדיין איתנו.

 

0 תגובות