חוקרים גילו כי ללמור יוצא הדופן ממדגסקר יש אגודל מדומה בשורש כף היד, שעוזר לו להיאחז בענפים

האיי-איי הוא הוא יצור משונה, בעל כישורים ייחודיים ואנטומיה יוצאת דופן - כל זה ידוע כבר מזמן. אולם רק כעת הבינו חוקרים שמרוב התמקדות בתכונות הבולטות שלו, הם התעלמו מהאופן שבו האבולוציה פיצתה על ההתמחות של אצבעותיו במטלות אחרות, ויצרה עבורו מעין אצבע שישית נסתרת, שתקל עליו לאחוז.

למור האיי-איי (Daubentonia madagascariensis), החי במדגסקר, שייך למשפחת הפרימטים אליה שייכים גם הקופים ובני האדם. לאיי-איי יש כמה מאפיינים גופניים יוצאי דופן שמייחדים אותו מקרובי משפחתו, כמו שיניים חותכות שגדלות כל חייו, ואוזניים גדולות מאוד שמאפשרות לו להתמצא במרחב באמצעות תהודה, בדומה לעטלפים – תכונה שאינה קיימת אצל אף פרימט אחר.

אך הדבר המשונה ביותר בגופו של האיי-איי הוא כנראה כף היד שלו: האצבע האמצעית (האמה) שלו דקיקה, ארוכה ושברירית-למראה, ומסתובבת בציר על מפרק כדורי. באמצעותה הוא יכול לתופף על גזעי עצים ולפענח על פי התהודה החוזרת אם יש בהם חרקים. אם הוא מגלה שכן, הוא קורע את קליפת העץ ושולף אותם החוצה באצבעו הארוכה.

כעת גילו חוקרים מארצות הברית מאפיין משונה אף יותר של האיי איי – "אגודל מדומה" בכף ידו, נוסף על ארבע אצבעות רגילות ואגודל נגדי. החוקרים, בהובלת אדם הרטסטון-רוז (Hartstone-Rose), גילו את ה"אגודל" כשבחנו עצם קטנה בשורש כף היד של האיי-איי. "כל כך הרבה זמן חקרנו את תפקידן של האצבעות האמצעיות המוזרות והדקיקות האלה, עד ששכחנו להסתכל על המבנה הפשוט הזה בשורש כף היד שלהם", אמר הרטסטון-רוז בריאיון לניו יורק טיימס.

איי איי בוחן גזע עץ באצבעותיו | Shutterstock
החוקרים גילו את ה"אגודל" כשבחנו עצם קטנה בשורש כף היד של הלמור. איי איי בוחן גזע עץ באצבעותיו | Shutterstock

מיומנות חדשה 

האיי-איי אינו היונק העילאי היחיד שיש לו עצם כזאת, אך בדרך כלל היא קטנה מאוד וחסרת יכולת תנועה עצמאית.הרטסטון-רוז ועמיתיו בחנו את ידיהם של שבעה למורי איי-איי וסרקו בדימות תהודה מגנטית (MRI) את כל העצמות הקשורות לכף היד, וכן את השרירים והגידים. מהאופן שבו הם משולבים יחד הסיקו החוקרים כי האגודל המדומה של הלמורים מסוגל לנוע ומסייע להם באחיזה. במהלך האבולוציה אצבעותיו של האיי-איי התמחו בתיפוף על העץ ובפליית החרקים ממנו, וכך איבדו חלק ניכר מיכולת התפיסה שלהן. החוקרים סבורים שהאגודל המדומה התפתח כדי לאפשר לאיי-איי לאחוז טוב יותר בעצמים קטנים, למרות מבנה האצבעות הבעייתי שלו.

בטבע ידועים מקרים נוספים שבהם בעל חיים פיתח מיומנות חדשה בעקבות יכולת אחרת שבעל החיים איבד. דובים, למשל, איבדו את הצורך באגודל נגדי והוא נעלם לגמרי, כפי שקרה גם לטורפים נוספים. עם זאת, אצל קרוב משפחתם דוב הפנדה, שניזון בעיקר מצמחים, התפתח אגודל מדומה, דומה מאוד לזה של האיי-איי, שמאפשר לו לאחוז טוב יותר את קני הבמבוק שמהם הוא ניזון.

עם זאת, הבוהן החדשה של האיי-איי היא המקרה המתועד הראשון שבו התפתחה מיומנות חדשה דווקא בגלל מיומנות יתר של שאר האצבעות, ולא כדי לחפות על יכולת מהותית שאבדה. החוקרים משערים שאולי גם חיות אחרות בעלות מבנה אצבעות דומה לזה של האיי-איי, כמו הפוסום המפוספס מאוסטרליה, פיתחו אגודל מדומה שמשפר את יכולתם לתפוס ולהחזיק.

0 תגובות