חוקרים מישראל ומארצות הברית חשפו שנגיף הקורונה גורם להצטברות שומנים בריאה, והראו שתרופה קיימת עשויה לחסום אותו

מדענים ברחבי העולם חוקרים את נגיף הקורונה החדש מאז שהתגלה בסין בסוף השנה שעברה. חלק מהמחקרים מתמקדים בחקר המחלה עצמה או בדרכי ההתפשטות שלה. חוקרים אחרים החלו בנסיונות לפתח חיסון או בדיקות מהירות ומדוייקות, ובמעבדות נוספות בודקים את יעילותן של תרופות שונות. כעת, שיתוף פעולה בין מעבדות בישראל ובארצות הברית הוביל לחשיפת אחד המנגנונים שבעזרתם הנגיף מתרבה בתאי ריאה. הבנת המנגנון פתחה את הדרך לטיפול: החוקרים הראו כי תרופות שכבר אושרו לשימוש במחלות אחרות מדכאות את שכפול הנגיף בתאי ריאה במעבדה, ומקווים לבדוק בקרוב בניסויים קליניים אם הן עושות זאת גם אצל בני אדם.

פרופ' יעקב נחמיאס, ראש המרכז לביו-הנדסה באוניברסיטה העברית, הוביל את המחקר עם בנג'מין תנאובר (tenOever) מבית החולים הר סיני בניו-יורק. החוקרים בחנו תאי ריאה של אדם שהודבקו במעבדה בנגיף SARS-CoV-2, וכן דגימות תאים שנלקחו מריאות של חולים ב-COVID-19. הם מצאו כי הנגיף משנה את חילוף החומרים בתאים, וגורם בתוך כך להצטברות של שומנים ברקמת הריאה.

יעקב נחמיאס במעבדה | צילום: דניאל חנוך, האוניברסיטה העברית בירושלים
"תוצאות מעודדות מאוד". יעקב נחמיאס במעבדה | צילום: דניאל חנוך, האוניברסיטה העברית בירושלים

נגיפים הם טפילים מושלמים – הם מכילים אך ורק חומר גנטי וכמה חלבונים, עטופים במעטפת חלבונית, ואצל נגיפים מסוימים, כמו נגיף הקורונה, גם בקרום שומני. אין להם את המנגנונים הדרושים להפקת אנרגיה, או לבנייה של חלבונים חדשים ועותקים נוספים של החומר הגנטי. לכן הם חייבים לחדור לתא חי ולנצל את המנגנונים שלו בשביל להתרבות. נגיפים רבים משפיעים על חילוף החומרים בתא כדי לייצר את המולקולות הדרושות להם, וכך עושה גם נגיף Sars-CoV-2. אך המחקר החדש מראה שנגיף זה מנצל מסלולים שונים מרוב הנגיפים האחרים, ומסלולים אלו מובילים לייצור של שומנים.

החוקרים סבורים שהצטברות השומנים בריאה עשויה להיות חשובה מאוד להתפתחות המחלה: היא פוגעת ברקמה וגם גורמת לתגובה חזקה של המערכת החיסונית. הממצא הזה מסביר מדוע אנשים הסובלים מסוכר גבוה בדם ומכולסטרול גבוה נמצאים בקבוצת סיכון לחלות במחלה בצורה קשה. וחשוב עוד יותר, הוא מצביע על אפשרות לטיפול ב-COVID-19 על ידי מניעת הצטברות השומנים. "זה הוביל אותנו לבדוק אילו תרופות קיימות יכולות לפגום ביכולת של הנגיף לשכפל את עצמו ולרסן את חומרת המחלה", אמר נחמיאס בהודעה לעיתונות.

השומן (באדום ובירוק) המצטבר בתאי הריאות | צילום במיקרוסקופ: יעקב נחמיאס
 "ממצא חשוב מאוד". השומן (באדום ובירוק) המצטבר בתאי הריאות | צילום במיקרוסקופ: יעקב נחמיאס

מונעת שומן, חוסמת את הנגיף

החוקרים בדקו כמה וכמה תרופות, והתרופה שהשיגה את התוצאות הטובה ביותר הייתה פנופיברט (fenofibrate), שמינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) אישר כבר ב-1975 להורדת רמות הכולסטרול והטריגליצרידים בדם. כשהחוקרים טיפלו בתאים בפנופיברט, התרופה מנעה את הצטברות השומנים, החזירה את חילוף החומרים לפעילות רגילה וכך חסמה את שכפול הנגיפים. לאחר חמישה ימים של טיפול ייצור הנגיפים בתאים פחת עד כדי כך שכבר אי אפשר היה להבחין בו, מבלי שהתאים עצמם נפגעו.

התוצאות האלו בניסויי מעבדה מעודדות מאוד, ונחמיאס אף אמר כי "אם התוצאות שלנו יאוששו במחקר קליני, טיפול תרופתי יכול תוך חודשים ספורים להפוך את COVID-19 לסוג של הצטננות". עם זאת, חשוב לזכור כי בינתיים, המחקר נערך רק על תאים במעבדה, ולעתים קרובות תרופות שמראות הצלחה גדולה בשלב זה לא צולחות את הניסויים הקליניים, על בני אדם. המאמר גם נמצא עדיין בתהליך של ביקורת עמיתים, בו מדענים מהתחום עוברים עליו ובודקים את מסקנותיו, והוא מתפרסם כעת באתר הפרסום המוקדם של כתב העת המדעי Cell. בנוסף, המחקרים על COVID-19 מראים שהנגיף תוקף גם מערכות אחרות של הגוף ולא רק את הריאות, ועדיין איננו מבינים עד הסוף את דרכי פעולתו.

בנימה אופטימית יותר, העובדה כי התרופה שבה השתמשו החוקרים מאושרת לשימוש בבני אדם ואף הייתה בשימוש שנים רבות, מאפשרת להם להתקדם במהירות לשלבים הבאים. אנחנו יודעים שהתרופה בטוחה ומכירים את תופעות הלוואי שלה, לכן אין צורך במבחני בטיחות ארוכים. ואמנם, כבר בשבוע הבא, אמר נחמיאס לאתר מכון דוידסון, יחלו ניסויים בבעלי חיים, ומחקרים קליניים על חולים צפויים בעוד חודש-חודשיים בבתי חולים בישראל ובמדינות נוספות. "שיתוף הפעולה בין פרופ' נחמיאס ומעבדות תנאובר מדגים את הכוח של אימוץ גישה רב-תחומית לחקר SARS-CoV-2", סיכם תנאובר. "הממצאים שלנו באמת עשויים להפחית משמעותית את הנטל העולמי של COVID-19".

פרופ' יעקב נחמיאס מספר על המחקר החדש וממצאיו:

• DAVID FRIED

יש חדש?

• יצחק

סטטינים נגד קורונה

למעשה ניתן בצורה תיאורטית, ראשונית, ו/או חלקית, להוכיח או לשלול את המחקר הזה באופן מהיר! וזאת ע"י כך שרופאי משפחה יעיינו בתיקי הפציינטים שלהם שכבר נוטלים סטטינים ברמה המורידה את הכולסטלול שלהם אל רמת המינימום הדרושה ולבדוק סטטיסטית ביחס לאוכלוסיה הכללית כמה מאילו חלו בקורונה, ובמידה שחלו - לאיזה רמת חולי הם הגיעו. כמו כן בהיות והסטטינים מאושרים לטיפול בבני אדם ובד"כ ללא תופעות לוואי משמעותיות, בעיקר האטורבאסטאטין [ליפיטור] וודאי ביחס של תועלת/נזק אל מול הקורונה הרי שלא צריכה להיות מניעה לכאורה של טיפול בהם לתקופה קצרה של ימים ספורים תוך כדי מעקב, ובמינון גבוה מספיק כדי להוריד דראסטית את רמת השומן ובעקבותיו את הנגיף. אגב ידוע לי על כמה אנשים חולים ואפילו בצורה קשה שנטלו על דעת עצמם "ליפיטור" במינון של בין 40 - 60 מ"ג בעקבות הפרסום הרב של המחקר ותוך ימים בודדים נגמלו אפילו מטיפול עם חמצן ברמה של מעל 30% והחלימו במהירות מעוררת השתאות, אם כי מן היושר לציין כי אותם חולים טופלו גם באזיתרומיצין ו/או ב"רוקסיתרומיצין" ע"מ לסלק את הסביבה החיידקית המצטרפת לחגיגה, ולחלקם ניתנו גם נוגדי קרישה כגון "קלקסן" במינון נמוך יחסית. משום כך ייתכן שכדאי לשקול מתן תרופות אלו בתחילת המחלה, ולפני שהנזק בגוף הפך לממשי כבר גם ללא נגיף פעיל. צריך כמה רופאים אמיצים שמוכנים גם להקדיש מזמנם לבדוק רטרואקטיבית בין מטופליהם בסוג של מחקר לאחור, וכן כאלו המוכנים לנסות להציל אנשים עם תרופות אלו תוך כדי מעקב ובזהירות הדרושה. בברכה. יצחק. נ.ב. מצפה לתגובות כמו אוי ואבוי ! איך אתה מעיז לעקוף [כביכול] את הנוהל הרגיל! אבל גם לרופאים אמיצים המפעילים שיקול דעת ושכל ישר.

• ישעיהו בן שמואל

כבר יש מחקר אחד בנידון

עיין במחקר " Atorvastatin associated with decreased hazard for death in COVID-19 patients admitted to an ICU: a retrospective cohort study
    "
    ישנם מחקרים נוספים בעולם
    אני כבר כמעט הרמת ידיים מלשכנע אנשי רפואה לבדוק את טענתי

• בן פורת

למה לוקח כל כך הרבה זמן לחקור את הגישה הזו?

אם גישת פרופסור נחמיאס נכונה, כמה מסובך לתת את התרופה שכבר נמצאת בשימוש לחולי קורונה? למה לא בודקים אם יש קורולציה בין חומרת המחלה לבין רמת השומנים? חסר חולים? חסר נתונים?

• ישעיהו בן שמואל

לאלי אשר

תודה על תגובתך.
    רעיון הדומה לשלך הועלה בכמה מקומות ואיני יכול לשלול אותו אך כרגע לא המליצו עליו.
    ברוסיה וסין יש תרופה לכאורה יעודית לכך arbidol
    בנוגע לכולסטרול, כמובן ידוע כי כולסטרול הינו פרקורסור להרבה הורמונים חשובים ואין בהצעתי להוריד את הכולסטרול לרמות נמוכות כל כך אלא לטווח הנמוך של ההמלצות הנוכחיות.
    הצעתי מבוססת על מחקרים המראים כי כולסטרול נמוך מצמצם את יכולת האיחוי של הנגיף. וזאת בנוסף למחקרים המראים כי לסטטינים פעילות אנטיספטית. אגב גם פנופיברט מיועד להורדת כולסטרול, כך שטענותיך לכאורה תקפות לתרופה הזאת.

• אליי אשר

לישעיהו בן שמואל - כולסטרול הוא פרקורסר של אלדוסטרון

מנגנון התקיפה ACE2 של קוביד-19 ניתן לבלימה עם מעכבי ACE2 ובמקביל לספק אנגיטנסין2 באמצעות התרופה גיאפרזה. לעומת זה שימוש בטטינים לבלימת ייצור שומן עלול לגרום להפחתה מסוכנת של כמות הכולסטרול בגוף ובכך לפגוע במערכת ה-RAS שאחראית על ייצוב לחץ הדם וכמות הנתרן בגוף.

• הרצל

nמי קופץ בראש?

לי זה נראה שפוליטיקאי כלשהוא שיש טענות נגד תיפקודו יזם את הפירסום. כל מדען היה חושש מאד לפרסם בשלב כזה.

• יהודית

כתבה מעניינת

ממ...

התגובה שלך מעניינת מאוד. בעצם

התגובה שלך מעניינת מאוד. בעצם, לפי הלינקים שלך וגם ההגיון - כל סטטין יכול למלא את התפקיד של הקטנת השומנים ולא רק הפנופיברט. במאמרים שציינת נראה גם ש- ace2 blocker יכול לבלום את החיבור של הוירוס לתא. יש הרבה אנשים שלוקחים סטטינים ו-ARB אפילו ביחד. ניתן לבדוק האם הם נדבקו. בתחקירים האפידמיים אפשר לשאול את זה. למעשה ניתן תוך ימים ספורים להוכיח או להפריך את ההנחות האלה! אשמח אם תענה לי ב-jomaayan@outlook.com

• ישעיהו בן שמוא

כבר הערתי בנושא ולצערי לא נמצא אוזן קשבת

לעניות דעתי כבר הערתי לפני חודשים רבים על עניין הכולסטרול אך לא הצלחתי לפרסם את זה ברשומות המדעיות אך פרסמתי מאמרים מדעיים בעניין וכן סרטון יוטיוב.
    כאן אני מפרסם את זה כבר באפריל
    וכן כאן
    גם בסרטון יוטיוב אני קורא לאנושות להתייחס לנקודה הזאת
    אני פניתי לגורמים רבים כולל מכון וייצמן שדחה אותי בנימוס, וכולל למנחים שלי באוניברסיטה
    מסתבר שלחוקרים הנ"ל יש יותר כלים לחקור את העניין אך נורא מצער שלא בחנו את דברי במוקדם יותר ייתכן והייתה לזה השפעה נרחבת(נדרש ניסוי קליני).