אילן היוחסין של כל בעלי החיים מסתעף מגזע אחד, אבל לא ברור מי היה הראשון שעזב את הגזע הזה – הספוג או המסרקנית. מחקר חדש מצא ראיות לטובת המסרקנית

לפני מיליארדי שנים חיו בכדור הארץ רק יצורים חד תאיים. לפני כמה מאות מיליוני שנים התחברו כמה תאים זה לזה, חילקו ביניהם את תפקידי האכילה, הרבייה ועוד, והפכו לבעל החיים הראשון. איננו יודעים איך נראה בעל החיים הזה, אבל אפשר לנסות להבין איך בעלי החיים שהתפצלו ממנו קשורים זה לזה.

עץ פילוגנטי הוא אילן יוחסין אבולוציוני, שמציג את הקִרבה בין מינים שונים של יצורים חיים. כל נקודה על העץ מסמלת אב קדמון משותף, וכל הסתעפות בין שני ענפים מייצגת התפצלות לשתי קבוצות ביולוגיות. כשאנחנו משרטטים את העץ הפילוגנטי של בעלי החיים, לא ברור איזה קבוצה התפצלה ראשונה מהשאר. בעבר רווחה הסברה שהספוגים התפצלו ראשונים, כי הם פחות מפותחים מבעלי חיים אחרים: אין להם שרירים או מערכת עצבים כמו אצל חיות אחרות. כשהתפתחו שיטות מתקדמות להשוואות גנטיות, חוקרים העריכו שהמסרקניות הקדימו אותם והתפצלו ראשונות. זאת למרות שהן כן מכילות מערכת עצבים פשוטה. אחרים פקפקו בהשוואות הגנטיות, שכן הן מתבססות בין היתר על מוטציות נקודתיות בגֵנים שמורים, שהם גֵנים שהשתנו מעט מאוד במהלך האבולוציה. מוטציות נקודתיות יכולות לקרות כמה פעמים במהלך מיליוני שנים, ולכן קשה לחזות איזו מהן מצביעה על קִרבה ואיזו התפתחה במקרה בשני בעלי חיים שונים.

מי התפצל ראשון מאילן היוחסין של בעלי החיים, ולכן שונה מכולם ומתפקד כקבוצת אחות - הספוגים, כפי שמציע העץ מימין, או המסרקניות, לפי העץ משמאל? | מתוך המאמר Schultz,et al., Nature 618, 110–117 2023, תרגום שירה הולנד

החתיכה שלא עברה

במחקר שהתפרסם לאחרונה, חוקרים מיפן, אוסטריה וקליפורניה בהובלת דארין שולץ (Schultz) מווינה מצאו ראיות לכך שלמסרקניות (ctenophora) וליתר בעלי החיים יש אב קדמון משותף קדום יותר מזה של בעלי חיים אחרים – קדום יותר אפילו מזה של הספוגים הפשוטים. פירושו של דבר הוא שקבוצת המסרקניות התפצלה ראשונה מהגזע של העץ האבולוציוני, והיא קבוצת אחות לקבוצה המכילה את כל שאר בעלי החיים.

החוקרים הסתכלו על הגֵנים בקנה מידה גדול יותר משנעשה במחקרים קודמים. במקום להשוות מוטציות נקודתיות, הם התמקדו בשינויים גדולים במבנה הכרומוזומים, המולקולות הארוכות המכילות את הגנים - מוטציות שבהן מקטעים שלמים של DNA עברו מכרומוזום אחד לאחר.

החוקרים התמקדו גדולים במבנה הכרומוזומים, בהם מקטעים שלמים של DNA עברו מכרומוזום אחד לאחר. אילוסטרציה של מוטציה כרומוזומלית בה כרומוזומים מחליפים ביניהם מקטעים | Shutterstock, Ali DM

החוקרים השוו את הגנומים של ספוגים, מסרקניות, מדוזות ובעלי חוליות, ומצאו כמה מוטציות בהן רצפים ארוכים של DNA  שינו את מקומם ועברו מכרומוזום אחד לאחר אצל בעלי חיים מכל הקבוצות הללו – מלבד המסרקניות. לא סביר שמקטע  גדול של DNA שינה את מיקומו פעמיים באות צורה, והגיע פעמיים בדיוק לאותו מקום בכרומוזום, אצל בעלי חיים שונים. החוקרים הסיקו מכך שהמעברים האלה קרו אחרי שהמסרקניות התפצלו מבעלי החיים האחרים.

אנטוניס רוקאס (Rokas), שלא היה שותף למחקר אך חוקר את אותה הסוגייה, אמר לניו יורק טיימס: "למדתי לא להגיד אף פעם שהדיון הזה נגמר, אבל הממצא הזה מטה את הכף לכיוון המסרקניות". המחקר החדש מחזק את הסברה שהמסרקניות התפצלו ראשונות ולכן הן "האחיות הגדולות" של כל בעלי החיים. החוקרים יצטרכו להשוות את הDNA של ספוגים, מדוזות ובעלי חוליות נוספים כדי לקבוע בוודאות שאכן המסרקניות התפצלו ראשונות מאילן היוחסין של בעלי החיים.

למה חייב להיות אב קדמון אחד

ייתכן והיו מספר ייצורים
    אם כל הייצורים נוצרו מייצור אחד אז כנראה החיים זה משהו נדיר יותר ממה שחושבים.

• אודי

אני רק שאלה

אם האבולוציה היתה כורח המציאות איך נשאר עדיין מינים פרימיטיביים קדמוניים הרי הם לא היו שורדים
    כי הרי ההתפתחות שלהם היא תוצאה של שרידות....

• סקרן

מעניין

אבל הנקודה הכי בעייתית כרגע בתורת האהולוציה היא המעבר מ'דומם' בהגדרתו הפופולרית לחי, מצחיק לכתוב כתבה שלמה בלי להזכיר את הבעיה הזו ולדלג מעליה בקלילות... יש תיאוריות ונסיונות הסבר ואפשר להזכיר אותן במילה. למשל זו של דוקינס וחבריו

• נתן

המעבר מדומם לחי קרה קודם,

המעבר מדומם לחי קרה קודם, אולי מילארד שנים קודם. ורק פעם אחת - כל התאים כיום ממירים גנים לחלבונים לפי אותו קוד. ואחים הם. בחינת תורת האבולוציה העולם נברא עם חד תא ראשוני שממנו הכל התפצל.
    שאלת הווצרות החיים אחרת לגמרי ותאורטית בהרבה כי בניגוד לאבולוציה שנמשכת וניתן להדגימה במעבדה בחיידקים, בבחינה פילוגנטית של בעלי חיים, ובמאובנים, את הווצרות החיים קשה בהרבה לחקור, ולדעתי בגלל שהאירוע חד פעמי, פחות מעניין.

• סקרן

אתה צודק לגמרי בזמנים, אבל לא

אתה צודק לגמרי בזמנים, אבל לא סותר לדעתי שדווקא השאלה הזו היא אחת המעניינות בכל הנוגע לאבולוציה. אולי היא לא חלק אימננטי לתיאוריה, אבל היא לחלוטין מתנה אותה. כלומר אי אפשר לדבר רק על אבולוציה מבלי להסביר את המעבר מדומם לחי בהגדרתם העממית.. העובדה שאכן קשה בהרבה לחקור את התהליך הזה לטעמי רק מגבירה את העניין והצורך בהסבר מעמיק. אבל זו כמובן רק דעתי האישית

• עודד

מרחיב אופקים

תודה רבה על עוד כתבה מעניינת ומלמדת. מצפה בקוצר רוח לעוד תוכן מהכותב.

• נדב הטוקבקיסט

כתבה מופלאה

מאוד אהבתי את תוכן העתבה, כול הכבוד

• משה

משתמע מהממצא שמערכת עצבים

משתמע מהממצא שמערכת עצבים התפתחה פעמיים. היתכן?! כמה שונה מערכות העצבים של המסרקניות משל השאר?

• אורי ברמן

חוקרים חודשים שכן. מערכת העצבים שלהם בנויה באופן שונה משל בעלי חיים אחרים שנחקרו עד כה ויש סברה שהיא התפתחה באופן עצמאי, ראה כתבה מצורפת:

• מיכאל

תתבונן באמת לאמתה

תהליכים של סדר תכנון ותכלית לא קורים מעצמם
    קח את עצמך לתוך מדבר שומם לרגע, לירח או אפילו לקרחונים של אנארטיקה, ופתאום אתה מבחין בסתם מחט, הרי מיד תאמר היה כאן מישהו לפני לבטח,זה דבר שיש בו סדר תיכנון ותכלית, לא יתכן שמעצמו זה ככה סתם נקרץ...

• איתן

יש עשרות תופעות של סדר ללא

יש עשרות תופעות של סדר ללא מסדר.
    מורכבות לא שווה לתכנון.
    אתה בוט ואכן יש לך מתכנן.
    לחיים אורגניים, כנראה שלא..