טיפול משולב באולטרסאונד ו-MRI מאפשר לפתוח את מחסום הדם-מוח באופן ממוקד בעומק המוח כדי לפתוח דלת לטיפולים תרופתיים

מחסום הדם-מוח הוא שכבה של תאים צפופים במוח שמונעים מחומרים שנמצאים בדם לחדור אל הנוזל החוץ-תאי העוטף את תאי המוח (CSF). הרכב הנוזל הזה חשוב מאוד לתפקודם של תאי העצב, ושינויים בו עלולים לחולל סיבוכים והפרעות. עם זאת, מכיוון שהמחסום מאפשר רק מעבר של מולקולות קטנות מאוד או מסיסות בשומן, הוא מקשה מאוד על השימוש בתרופות שנועדו לפעול במוח. כעת הדגימו חוקרים מארצות הברית ומישראל בשיתוף חברת ההזנק Insightec שאפשר לפתוח את מחסום הדם-מוח באזורי קשים לגישה בעומק המוח באמצעות שילוב של גלי אולטרסאונד ודימות בתהודה מגנטית (MRI).

כדי לחדור את מחסום הדם-מוח חובשים המטופלים קסדה על ראשם בזמן שהם נמצאים בתוך מכשיר ה-MRI. הקסדה מאפשרת לכוון גלי אולטרסאונד במדויק אל אזור נבחר במוח. כבר כיום הפלטפורמה הזאת משמשת לטיפול בתופעות של רעד באמצעות גלי אולטרסאונד ממוקדים חזקים. לעומת זאת, כדי לפתוח את מחסום הדם-מוח אפשר להשתמש דווקא בגלי אולטרסאונד ממוקדים חלשים.

הגלים החלשים גורמים לבועיות זעירות של אוויר, שהוחדרו קודם לכן לדם בהזרקה תוך ורידית להתנודד באזור הממוקד. התנודות האלה, בתורן, מביאות לפתיחה זמנית של מחסום הדם-מוח. מחקרים בבעלי חיים כבר הראו שהפתיחה הזאת בטוחה והפיכה, ושהיא מאפשרת להוביל חומרים לאזורים מסוימים במוח. ניסוי ראשוני בבני אדם הראה שאפשר להשתמש בטכנולוגיה הזאת על קליפת המוח של בני אדם חיים, כלומר על האזור החיצוני ביותר במוחם, באופן הפיך ובטוח.

בניסוי קליני שלב 2 בחנו החוקרים, בהם הנוירוכירורג ד"ר ציון זיבלי מבית החולים שיבא, גם אם הטיפול יעיל ומצליח לפתוח את מחסום הדם-מוח באזורים ממוקדים, אחרי שבשלב 1 רק בחנו אם הוא בטוח. הפעם גם הרחיבו את הטיפול לכמה מוקדים, בין השאר באזורים עמוקים של המוח - ההיפוקמפוס וקליפת המוח האנטורינית (Entorhinal cortex). מדובר בשני אזורים הנמצאים בעומק המוח ונחשבים קשים לגישה. הם שייכים למערכת הלימבית במוח, שחשובה לתפקוד הרגשי, לתהליכי זיכרון ולמידה ועוד.

השילוב עם אולטרסאונד הניב פתיחה יעילה, ממוקדת והפיכה של המחסום. סריקת MRI | צילום: LEWIS HOUGHTON / SCIENCE PHOTO LIBRARY

פתיחה יעילה

מחלות והפרעות נפשיות רבות, כגון מחלת אלצהיימר, מחלת הנפילה (אפילפסיה) ודיכאון, קשורות לשינויים בפעילות המערכת הלימבית, ובהיפוקמפוס בפרט. אחת המגבלות העיקריות בטיפול במחלות אלו היא הקושי להעביר לשם תרופות דרך מחסום הדם-מוח. בניסוי הזה שישה חולי אלצהיימר בשלב מוקדם של המחלה עברו את ההליך המשלב בין סריקת MRI לגלי אולטרסאונד. בסך הכול נעשו 17 טיפולים כאלה לכל המטופלים יחד. סריקת ה-MRI גילתה כי מחסום הדם-מוח אכן נפתח בעקבות הטיפול באולטרסאונד ושזה קרה רק באזור שאליו כיוונו את הגלים. בסריקה נוספת למחרת היום ראו שהפתיחה היא הפיכה, כלומר מחסום הדם-מוח נסגר.

המטופלים לא חוו תופעות לוואי או שינויים כלשהם בתפקוד המוחי ב-15 החודשים שלאחר הטיפול. מבחנים שעשו כחודש אחרי הטיפול הראו שיכולותיהם השכליות לא השתנו בעקבותיו. החוקרים מסכמים כי הניסוי הדגים שהשיטה בטוחה לשימוש והפיכה ושהיא יעילה בכך שהיא אכן פותחת את מחסום הדם-מוח רק באזור הרצוי, ושאפשר לחזור על הטיפול כמה פעמים. ייתכן שבעתיד הקרוב נראה כבר שימושים בשיטת הטיפול הזאת כדי לסייע לחולים במחלות הקשורות לאזורים עמוקים במוח האדם.

• אדווה

לקשב וריכוז

האם זה יכול להוות פיתרון לקשב וריכוז?

• אורלי

אלצהיימר

לא הבנתי , נכתב שלמחרת הטיפול ב MRI מחסום הדם במוח נסגר . מה זאת אומרת ? שלמחרת הטיפול החסימה חזרה לקדמותה , שהפתיעה של המחסום נשארה רק ליום ? האם אפשר לטפל בחולי אלצהיימר שיכולת הדיבור שלהם נפגע קשות ?