מדענים: רכיב בארס של היונקים המשונים מאוסטרליה יכול לסייע בפיתוח תרופות לוויסות רמת הסוכר בדם

מדענים אוסטרלים מצאו חלבון שיכול לשמש בסיס לפיתוח תרופה עתידית לחולי סוכרת. החומר זוהה דווקא באחד המקומות הכי לא צפויים – בארס של היונק המשונה בעל המקור, הברווזן.

הברווזן האוסטרלי (Ornithorhynchus anatinus) קיבל את שמו בגלל דמיונו החיצוני לברווז, אף שאין לו כל קשר משפחתי אליו. הברווזן הוא אחד מחמשת החברים היחידים בסדרת יונקי הביב, והוא ייחודי עד כדי כך שיצרו בשבילו סיווג משפחתי בלעדי: משפחת הברווזניים, שהוא החבר היחיד בה. הוא נבדל משאר היונקים גם בכך שהוא מטיל ביצים ודוגר עליהן, בדומה לעופות, זוחלים ודו-חיים.

במחקר החדש הם מצאו שהברווזנים גם מייצרים הורמון ייחודי שיכול לעזור בוויסות רמות הסוכר בדם. חלבונים דומים קיימים אצל בעלי חוליות אחרים, אך זה של הברווזן עמיד יותר ואיננו מתפרק תוך דקות ספורות כפי שמתרחש אצל בעלי חיים אחרים. גם מנגנון הפירוק של ההורמון שונה לעומת יונקים אחרים, והוא אינו מגיב למערכת הפירוק הרגילה שיש לבני אדם.

אותו חלבון מופיע אצל הברווזן גם במערכת העיכול שלו וגם ברעל שהוא מפריש. מדובר בתופעה ייחודית שכנראה אחראית לעמידותו הגבוהה, שכן רעלנים אינם יעילים אם הם מתפרקים מהר מדי. הברווזן הזכר מפריש את הרעל במהלך עונת הייחום כדי ליידע זכרים אחרים על כך שהם נכנסו לטריטוריה שלו וכדי לתקשר איתם.

הרעלן של הברווזן יכול להרוג יצורים קטנים ולגרום כאב עז לבני אדם וליצורים גדולים אחרים. בה בעת הוא מסוגל גם לעודד הפעלה של אינסולין. היות שהאינסולין הוא הורמון שמסייע לקליטת סוכר ולהורדת ריכוזו בדם, שיבוש בבקרה עליו ובהפרשתו עלול להוביל לסוכרת סוג 2 ולעודפי סוכר בדם. הצורה היציבה של ההורמון יכולה אם כן לסייע לחולים להתגבר על הסוכרת ולווסת את הפרשת האינסולין לאורך זמן, וכך לווסת גם את רמות הסוכר בדם.

העניין הנוסף שיש במחקר הוא מדעי טהור. מבחינה אבולוציונית, כאשר יש לאותו חלבון כמה תפקידים שונים, הגן בדרך כלל מוכפל וכל עותק של הגן יוצר חלבון המותאם מבחינה אבולוציונית לתפקידו. לאותו חלבון יכול להיות למשל תפקיד אחד בעובר ותפקיד אחר אצל יצור בוגר, ושינויים בו יכולים להתאים אותו לתפקוד הרצוי. דוגמה לכך היא ההמוגלובין בדם. בעוד הצורה שיש בעובר קושרת חזק חמצן, זו של הבוגר קושרת חמצן פחות טוב ולכן העברת החמצן מהשליה לעובר יעילה במיוחד. אצל הברווזן, לעומת זאת, לאותו חלבון יש תפקידים שונים מאוד, ומה שהשתנה היה מערכת הפירוק שלו והבקרה עליו.

גם אם ההורמון אכן יכול לשמש לטיפול בסוכרת, יידרשו עוד שנים רבות של מחקר עד שנוכל להגיע לפיתוח תרופה מסחרית על הבסיס הזה. לפני הוצאת תרופה לשוק צריך לבדוק את היעילות שלה, לוודא שהיא לא גורמת לבעיות אחרות. הבדיקות האלה אורכות שנים רבות, אך גם רומא לא נבנתה ביום אחד, ויש חשיבות רבה כבר לעצם מציאת החלבון.

• מיכל פרל

שלב אבולוציני של הברווזן

היי,
    רציתי לשאול איזו חוליה בשרשרת האבולוציונית הברווזן מייצג?
    מצד אחד מדובר על יצור שהוא בעל מקור המזוהה עם משפחת הברווזים והוא מטיל ביצים בדומה לעופות ומנגד הוא בעל פרווה ובעל יכולת ייצור של חלב - תכונות המזוהות ליונקים ומה גם שהוא מכיל בלוטות ארס המשוייוכת לנחשים.
    מדובר פה ביצור המייצג ערבוביה של תכונות המשוייכות לעופות,זוחלים ויונקים ולכן אני תוהה מהו השלב האבולוציוני של הברווזן?
    מה גם שמאובנים של ברווזנים נמצאו לפני מיליוני שנים וישנם עדיין ברווזנים בימנו ללא שינויים אבולוציונים מה שסותר את היותם יצורי ביניים.
    אשמח לתגובתך

• מומחה מצוות מכון דוידסוןנעם לויתן

הברווזן בן ימינו

שלום,
    הברווזן לא מייצג חוליה בשרשרת ואינו יצור ביניים. על פי תורת האבולוציה עולם החי הוא עץ מסועף וכל היצורים בני זמננו - הברווזן, הכינה, הכלנית, האדם או הנחש - ממוקמים בקצה הענפים שלו. כולם באותו מיקום ובאותה רמה. הרעיון של שרשרת מקורו באריסטו ובאומנות דתיות והוא שגוי.

הברווזן בן ימינו קיים רק כ-100,000 שנים. הוא שונה מהברווזנים הקדומים שנכחדו, למשל - אין לו שיניים. נוסף לברווזן קיימים היום עוד ארבעה מינים של יונקים מטילי ביצים, הקיפודניים (אכידנה).

ה"מקור" של הברווזן רק מזכיר בצורה שלו לזה של הברווז. אין קשר בין השניים, הם התפתחו בנפרד באבולוציה (כמו כנף עטלף וכנף ציפור). המקור של הברווזן רך ומלא בחיישנים.

האב הקדמון של כל היונקים והעופות היה זוחל שהטיל ביצים. יונקי הכיס ויונקי השיליה איבדו את היכולת הזאת, יונקי הביב (הברווזן והקיפודנים) שמרו עליה. בניגוד לכל היונקים האחרים לקיפודנים ולברווזן אין שליה, כלומר הם התפצלו מענף היונקים לפני התפתחות השליה.

הברווזן הוא לא היונק הארסי היחיד, אם כי תכונה זו נדירה יחסית ביונקים. סולנודונים (יונקים שמזכירים חדף), מינים מסוימים של חדפים והחפרפרת האירופית גם כן ארסיים.

להרחבה