מאמץ משותף של עשרות מעבדות הניב רשימה ארוכה של תרופות שעשויות לפגוע בנגיף, 27 מהן כבר מצויות בשימוש נגד מחלות אחרות, ואינן דורשות בדיקות בטיחות

המירוץ למציאת טיפול לחולי מגיפת הקורונה החדשה נמשך בהתמדה, ועתה עלה שלב. כאשר הנגיף תוקף את תאי הגוף, הוא מחדיר את החומר הגנטי שלו לתאים. לנגיף הקורונה החדש, SARS-CoV-2, יש 29 גֵנים שמכילים הוראות ליצירת חלבונים. 29 החלבונים הללו פועלים בתוך התאים שלנו ועוזרים לייצר אלפי נגיפים חדשים שייצאו מהתא וידביקו אלפי תאים אחרים. כדי לעשות זאת, חלבוני הנגיף מגייסים לעזרתם חלבונים מהתאים שלנו. אחת האסטרטגיות בפיתוח תרופות נגד הנגיף היא למצוא חומרים שפוגעים בחלבונים שלו – עניין מסובך שדורש זמן רב, אך קבוצות מחקר ברחבי העולם שוקדות על כך. אפשרות אחרת היא לפגוע בחלבונים של תאי האדם שעוזרים לחלבוני הנגיף.

נבאן קרוגן (Krogan) מאוניברסיטת קליפורניה בסן פרנסיסקו (UCSF) הוא מומחה באינטראקציות בין חלבונים, ובייחוד בהסתכלות רחבה על כלל החלבונים בתא במצבים שונים. קרוגן יצר שיתוף פעולה עם עשרות מעבדות נוספות מ-UCSF ומאוניברסיטאות נוספות בארצות הברית ובאירופה. הצוות המורחב בדק אילו חלבונים בתאי האדם עוזרים לחלבונים של נגיף הקורונה. החוקרים הנדסו גנטית תאי אדם בתרבית, כך שכל אחד מהם ייצר חלבון מסוים של הנגיף, וכך הצליחו להפיק 26 מתוך 29 החלבונים של הנגיף. לאחר שבודדו את החלבון הנגיפי מהתאים, בדקו בשיטות ביוכימיות אילו חלבונים של אדם נשארו קשורים לכל אחד מן החלבונים הנגיפיים. המחקר פורסם בשרת טרום פרסום biorxiv

מִסרטן ועד קרחת

החוקרים מצאו 332 חלבונים שמגיבים עם 26 חלבוני הנגיף. הממצאים הללו מלמדים אותנו רבות על הביולוגיה של הנגיף – אילו מנגנונים בתא הוא מפעיל לצורך שכפולו, ואילו מנגנוני הגנה הוא מונע מהתא מלהפעיל. עם זאת, כרגע עדיין לא ידוע מה חשיבותה של כל אחת מהאינטראקציות האלה לשכפול הנגיף – יידרשו מחקרים רבים נוספים לבדוק את החשיבות של כל אחד מ-332 החלבונים הללו. אולם כשהחלבונים הללו ידועים, אפשר למצוא תרופות שיפגעו בהם, וכך – בתקווה – יפגעו ביכולת של הנגיף לשכפל עצמו בתוך התא. החוקרים הצליבו את רשימת החלבונים עם רשימת התרופות הקיימות בשוק ועם רשימת התרופות שנמצאות כרגע בניסויים קליניים או טרום-קליניים, ומצאו 69 תרופות אפשריות נגד 66 מהחלבונים שברשימה. מתוך התרופות האלה, 27  כבר משמשות לטיפול במחלות אחרות, כך שאין צורך בבדיקות בטיחות לתרופה – אלא רק בניסויים קליניים שיבדקו את יעילותן נגד נגיף הקורונה.

אחת התרופות הללו היא כלורוקווין – תרופה נגד מלריה שעלתה לכותרות בימים האחרונים. התרופה מעכבת פעילות של חלבון בשם SIGMAR1, הנקשר לחלבון של הנגיף שתפקידו ככל הנראה למנוע מתאי הגוף לפרק את חלבוני הנגיף (על פי השוואה לנגיף הסארס מ-2003). ייתכן שכך כלורוקווין פוגעת ביכולת הנגיף להשתכפל.

בין התרופות האחרות שעלו במחקר יש תרופות לטיפול בזיהומים חיידקיים, לטיפול בסרטן, ללחץ דם, לאלרגיה, לסוכרת, למניעת דחיית אברים לאחר השתלה, לסכיזופרניה ואפילו תרופה נגד התקרחות. 

אריזת גרסה גנרית של אחת התרופות על בסיס כלורוקווין | צילום: JOSH SHER / SCIENCE PHOTO LIBRARY
פוטנציאל גם נגד נגיף קורונה? אריזת גרסה גנרית של אחת התרופות על בסיס כלורוקווין | צילום: JOSH SHER / SCIENCE PHOTO LIBRARY

מקווים לתוצאות מהירות

על פי דיווח בעיתון ניו יורק טיימס, חלק מהשותפות למחקר כבר החלו בניסויים בתרביות תאים לבדוק 22 תרכובות מתוך הרשימה. בימים הקרובים צפויות תוצאות ראשונות של ניסוים שבודקים אם התרופות מסוגלות לעצור את שכפול הנגיף בתאים בתרביות. אם יתברר שחלק מהתרופות המאושרות לשימוש מעכבות את התרבות הנגיף בתרביות, אפשר יהיה להתקדם איתן ישירות לניסויים קליניים. כך, ייתכן שתימצא תרופה תוך חודשים ספורים.

לאחר פרסום המחקר כבר פורסם ב-biorxiv מאמר של חוקרים קוריאנים שבדקו השפעה של תרופות על שכפול נגיף הקורונה בתרביות תאים. אחת התרופות שהם בדקו - Camostat - היא בין 69 התרופות שהוצעו במחקר של UCSF. לפי תוצאות המחקר הקוריאני, התרופה לא מנעה את שכפול הנגיף. לעומת זאת, שתי תרופות שאינן כלולות ברשימה נמצאו יעילות נגד הנגיף בתרבית תאים במחקר הקוריאני, ואינן רעילות לתאים. אחת התרופות היא ציקלזוניד (ciclesonide, מוכרת בשם אלבסקו) המשמשת תרופה לאסתמה. האחרת היא ניקלוזמיד (niclosamide), המשמשת לטיפול בשרשורים - תולעי מעיים.

סטיבן פלור (Floor), אחד השותפים למחקר, כתב בטוויטר: "מעולם לא הרגשתי כך בעבר כשהסתכלתי על רשימת אינטראקציות בין הגנים, בעוד אני מתבודד ותוהה אם משפחתי תדביק אותי. חומרת המגפה העולמית הזו עמדה לנגד עיניי בעודי קורא על האינטראקציות הללו ועל הדרכים לשבש אותן".

היכולת של עשרות מעבדות לשלב כוחות ולשתף פעולה במיזם הזה הובילה לתוצאות שהגיעו במהירות הבזק – רשימה של כ-70 תרופות אפשריות תוך חודשים ספורים מהתפרצות המגפה – ומראה, שוב, מה כוחו של המדע.

12 תגובות

  • דודו

    הסתקרנתי מאוד על ארס הנחשים ונגיף הקורונה

    כידוע ארס הנחשים כשחולבים אותו, הוא מתגבש והוא עדיין במדד LD50, ונוירוטקסינים המשפיעים על השרירים והלב, ובכלל כל תכונות הארס ורעלני הפוליפפטיידים שאפשר חלחק לציטוטוקסינים הפוגעים בעיקר בקרום התא, ולקרדיוטוקסיסים הפוגעים ברקמת הלב והשרירים, והמוטוקסינים הפוגעים בתאי הדם ובדפנות כל הדם ופוגעים בשינוע החמצן בגוף ויכול להוביל לכשל רב מערכתי, בדומה לארס הנחשים הערפדים נשאר צעד 1 לפני הנוגדנים. ארס שנחלב ומגובש הוא נדבק בקלות לעצמים שונים, והרעלנים שבתוכו נותרים פעילים זמן ממושך. ארס הנחשים גורם לכאבי שרירים ולעוד תופעות והכלאה של ארס מגובש עם וירוסי שפעת ווירוסי קורונה שהם פחות קטלניים, יוצרים מסה די רצינית שמכלאים אותם יחד.

  • מיכאל

    קורונה

    אנחנו כבר יודעים שמה שהורג אותנו זה לא בדיוק הנגיף אלה הסערה החיסונית שהוא גורם
    את הנגיף הגוף שלנו ילמד לרסן ואנחנו אמורים לרסן את ד
    תגובת היתר של מערכת החיסון שלנו שמשמידה הרבה תאים בריאות שלנו ועד שהיא גורמת לקריסה של הריאה ופגיעה קשה בתאים שמעברים חמצן לשאר אזורי הגוף....כחולה ב F.M.F קדחת ים תיכונית אנחנו מכרים את הבעיה הזאת באזורים מסוימים בגוף זוהי דלקת סטרילית, ללא חיידקים, וירוסים או מחוללים אחרים, והיא נובעת מתגובה תוקפנית של הגוף לגירוי כלשהו באתר ההתקף. מהות הגירוי שגורם להתקף לא פוענחה עד היום. התגובה המקומית מתבטאת בהצטברות מהירה של תאי דם לבנים (לויקוציטים, בעיקר מסוג נויטרופילים), המפרישים מתווכי דלקת ואנזימים, הגורמים לכאב רב, לתופעות מקומיות של דלקת, להרגשת מחלה ולעליית חום. ואנחנו מטופלים בקולכצין עד 2 מליגרם ביום שגורם למערכת החיסון משום מה ליכנס לפרופרציות הנכונות.(הקולכיצין הוא חומר רעיל, ולכן ניתן במינונים קטנים. הוא יעיל בהפגת כאבים, בדלקות מפרקים ובמקרים חריפים של שיגדון. התרופה מביאה לתוצאות אופטימליות כאשר נוטלים אותה מיד עם הופעת התסמינים הראשונים של המחלה. השימוש בצמח כמרפא לשיגדון תואר כבר במאה הראשונה לספירה על ידי הרופא היווני פדניוס דיוסקורידס במדריך לצמחי מרפא שכתב (De Materia Medica). הקולכיצין עצמו בודד ב-1820 על ידי שני כימאים צרפתים. התכונות האנטי דלקתיות ושיכוך כאבים המאפיינות אותו, נובעות מיכולתו להתרכב עם החלבון טובולין.) התרופה לדעתי ואני לא מומחה גדול לא נגד הוירוס אבל טובה לרסן את מערכת החיסון

  • gi

    אבן אמבר בלטי

    מישהו יודע לגבי חומצה סוקסינית?
    ומה אתם אומרים על זה👇🏻
    Pure, unprocessed Natural Baltic Amber for best resulComes to you direct from Poland on the Baltic SeaHigh succinic acid content allows use several timesFine grind to make the best amber tinctures with no wasteLarge pack 100 grams of Natural Baltic Amber chipsAuthentic, centuries old amber tincture recipes andinstructions included These are raw, Natural Baltic Amber chips that at 5 to 8 mm or so in maximum diameter.See the definition of Natural Baltic Amber here. These chips the same as thosr that are normally sold all over Poland in small bottles that contain 10 grams of chips and which are sold at the same price that you pay for 100 grams here.You save money here by not paying for a bottle.You buy bagged bulk lots here since the bottles only add to the expense. Amber chips are used to make a natural medicine that has been used in Europe for centuries. Actually, amber chips are use for many things.In this listing we discuss at length their use in tinctures.But do take note that they can be used for aromatherapy, making amber trees, decorative crafts, amber pictures and anywhere else you would use a craft bead or chip.(Polish women use them to decorate handbags and blouses.) But as far as health goes: After many hundreds of years of experience with them, the use of amber tinctures for health continues to be popular in Europe with many people using amber tinctures, made from amber chips, as part of their health maintenance routines.The history of the use of amber tinctures records that during the medieval days of the black plague, amber workers did not die of the black plague.And it records it as one of the most effective medicines of its times. Albert The Great (1193 – 1280), a Dominican and a philosopher, identified Amber as the first among the six most effective medicines of the time.In order of effectiveness he listed them as succinium (natural baltic amber), ocastoreum, mors, camphor, tartarus and aurum..Tinctures made from succinium (amber) were prescribed as effective cures for stomach and rheumatic aches as well as for the reduction of the symptoms of a cold and flue, hay fever, high temperature, headache, aches and pains in muscles and joints. Amber chips are used at home to make an amber tincture by seeping the chips in a clear alcohol such as vodka 3 to 5 drops of tincture are added to a glass of water. As a rather interesting side note, a commercial manufacturer found that succinic acid helps cure a hangover.(That was known in Europe centuries ago.) This commercial manufacturer uses succinic acid as the base for a commercially available hangover cure. Europeans continue to use the homemade tincture mentioned above for hangovers. You get chips and a copy of a traditional amber tincture recipe and information about how it is used.

  • גל חיימוביץ

    אין שום מידע לגבי סוקצינאט כטיפול

    ברשותך אתעלם מסיפורי סבתא על ענבר קסום שמרפא הכל.

  • זך בעז

    מה כוחה של האחדות במדע

    ההוכחה שכולם מתאגדים כל העולם כולו .החיים יהיו ארוכים יותר בריאים יותר.צא ולמד מה הקורונה תרמה לאנושות

  • עופרה

    האם ידוע על כך שתרופות להורדת

    האם ידוע על כך שתרופות להורדת לחץ דם מסוג ACE inhibitor גורמים לעליה בחלבון 2 ACE על מעטפת התא שדרכו חודר הוירוס ולמחלה קשה יותר ?

  • גל חיימוביץ

    ההמלצה כרגע היא לא לשנות טיפול בתרופות להורדת לחץ דם

    מאמר מלפני שבוע ב-JAMA:
    https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2763803
    בקצרה - למרות מעט עדויות בחיות שהתרופה מעלה את רמות ACE2 ברקמות מסוימות - לא ברקמת ריאות או בדם. הקשר בין המחלה ללחץ דם גבוה אינו ברור דיו והחשש כרגע הוא שבשל דיס-אינפורמציה אנשים יפסיקו את הטיפול התרופתי הרגיל שלהם וייגרם להם נזק.
    לכן ההמלצה היא להמשיך את הטיפול הרגיל ללחץ דם.

  • משה

    לא בטוח שאתה צודק, ב LANCET חושבים אחרת

    https://www.thelancet.com/action/showPdf?pii=S2213-2600%2820%2930116-8

  • בני

    חלבון ייחודי לנגיף

    לנגיף זה ישנו חלבון ייחודי שמשכפל רנ"א מרנ"א. מדוע שהוא לא יהיה יעד לתרופה? זהו יעד ספציפי לוירוס

  • גל חיימוביץ

    מי אמר שלא?

    הוא בהחלט יעד לפיתוח תרופות. יותר מכך, אחת התרופות שמנסים כעת, רמדסיביר remdesivir היא תרופה אנטי ויראלית שפותחה נגד אבולה שאמורה לעכב את האנזים הזה. למיטב הבנתי יש לה הצלחה חלקית, ותופעות לוואי קשות.

  • יוסי

    שתי שאלות

    אם אתה יכול להרחיב בשתי שאלות. אחת, מסתובב מחקר על הנגיף ואיבוברופן, אקמול ואם יש משהו גם על דיפירון. ושתיים, על פגיעות יתר של קבוצת דם A.

  • גל חיימוביץ

    לגבי איבופרופן - אין שום מניעה כרגע לקחת זאת

    עוד פרטים כאן: https://noamsark.org/2020/03/16/debunking-ibuprofen-and-risk-of-covid-19/
    לגבי השאלה השניה, אני מניח שהכוונה לזה: https://healthy.walla.co.il/item/3347574
    יש על המחקר הזה הרבה ביקורת, ההבדלים די קטנים וחסרים הרבה נתונים נוספים כדי לקבוע קביעה כלשהי לגבי זה.