חיסון נגד מחלת המין הנפוצה נבדק בניסוי על בני אדם ונמצא בטוח לשימוש. אם יוכיח את יעילותו הוא יוכל למנוע מיליוני הדבקות בעולם מדי שנה

ניסוי קליני על בני אדם הראה כי החיסון הראשון מסוגו בעולם נגד מחלת המין כְּלָמִידיָה בטוח לשימוש ומסוגל לעורר תגובה חיסונית נגד החיידק הגורם למחלה. את החיסון, המבוסס על חלבון ממעטפת התא של החיידק, פיתח צוות חוקרים ורופאים מאימפריאל קולג׳ בלונדון, בשיתוף חוקרים ממכון Statens Serum בדנמרק. תוצאות הניסוי התפרסמו בכתב העת The Lancet Infectious Diseases. 

כלמידיה היא מחלת מין שהגורם לה הוא חיידק כלמידיה טרכומטיס (Chlamydia trachomatis). זו אחת ממחלות המין החיידקיות הנפוצות בעולם, ובכל שנה נדבקים בה כ-131 מיליון בני אדם. מכיוון שאצל שלושה מכל ארבעה נדבקים לא מופיעים שום תסמינים, סביר להניח ששיעורי ההדבקה בפועל אף גדולים יותר בפועל.

ללא טיפול, החיידק עלול לגרום בטווח הארוך לסיבוכים רפואיים כגון עלייה בסיכון להדבקה בזיהומים אחרים, מחלות דלקתיות באגן ובמערכת המין אצל נשים וגברים גם יחד, בעיות פוריות, הפלות או לידת פגים. תינוקות שנולדו לנשים נגועות עלולים להידבק בעצמם בחיידק, מצב שמעמיד אותם בסיכון לחלות בדלקת ריאות או דלקת בלחמית העין. בדרך כלל אפשר לטפל בכלמידיה בקלות באנטיביוטיקה, אך מכיוון שרוב מקרי ההידבקות נותרים מתחת לרדאר יש צורך רב בחיסון מונע.

החסון שהחוקרים פיתחו מבוסס על חלבון בשם CTH522, שנמצא על מעטפת התא של החיידק. כשמזריקים את החלבון עם חומר שנועד לעורר את מערכת החיסון (אַדג'וּבַנְט, או בעברית מִמְרָץ), מערכת החיסון אמורה לייצר תאים שמסוגלים לחסל את החיידק וליצור זיכרון חיסוני לטווח הארוך.

כמעט אין תסמינים, אבל בטווח הארוך עלולים להיגרם סיבוכים. חיידקי כלמידיה בתא | מקור: Science Photo Library
כמעט אין תסמינים, אבל בטווח הארוך עלולים להיגרם סיבוכים. חיידקי כלמידיה בתא | מקור: Science Photo Library

תוצאה מעודדת

אחרי שבדקו את יעילות החיסון על עכברים, רצו החוקרים לבדוק אם הוא מסוגל לעורר תגובה חיסונית גם אצל בני אדם. הניסוי, שנערך בבית החולים האמרסמית' בלונדון, נועד להעריך את בטיחות החיסון אצל בני אדם ואת יעילותו. 35 נשים בריאות בנות 45-19 השתתפו בו. במשך חמישה חודשים קיבלו המשתתפות את החיסון בשלוש זריקות לשריר ופעמיים בתרסיס דרך האף, וקבוצת הביקורת קיבלה תרופת דמה (פלצבו) באותו אופן.

כל המשתתפות שקיבלו את החיסון האמיתי הראו התפתחות של תגובה חיסונית שכללה הפעלת תאי חיסון וייצור נוגדנים נגד החלבון החיידקי. אצל המשתתפות שקיבלו את תרופת הדמה לא נצפתה כל תגובה חיסונית. חלק מהמשתתפות – בשתי הקבוצות – דיווחו על תופעות לוואי. עם זאת, הן לא היו חמורות יותר מתופעות הלוואי הקשורות לחיסונים אחרים, וכללו בעיקר כאבים באזור ההזרקה, חום וכאבי ראש.

אף שמוקדם עדיין לקבוע אם החיסון החדש אכן יגן מפני כלמידיה, ואם כן באיזו יעילות, תוצאותיו של הניסוי הראשוני מעודדות מאוד. צוות המחקר נערך כעת לניסוי קליני רחב יותר שיסייע לקבוע את מינוני החיסון הדרושים לפיתוח תגובה חיסונית יעילה שתגן מהחיידק. החוקרים מתכוונים לפתח תוכנית חיסונים חופפת לזאת שניתנת כיום בחיסון נגד נגיף הפפילומה (HPV), כך שיהיה אפשר לחסן נגד שתי המחלות בו-זמנית.

 

0 תגובות