מסיבת עיתונאים אחרונה לקראת שיגור משימת AX-1: החללית והטיל יהיו מוכנים, האסטרונאוטים השלימו את האימונים, ואפילו מזג האוויר צפוי להיות נוח

**החללית שוגרה בהצלחה בזמן, ונכנסה למסלול סביב כדור הארץ. היא צפויה לעגון בתחנת החלל הבינלאומית בעוד יומיים שם האסטרונאוט הפרטי איתן סטיבה צפוי להתחיל בפעילויות, המשימות ובניסויים המדעיים והחינוכיים.** 

אם לא יהיו הפתעות או דחיות נוספות ברגע האחרון, משימת AX-1 תשוגר לתחנת החלל הבינלאומית היום (שישי) ב-18:17 שעון ישראל. "אני יכול לעדכן שמשגר הפלקון וחללית הדרגון במצב מצוין לקראת השיגור", אמר בנג'מין ריד (Reed), מנהל התוכניות המאוישות של חברת SpaceX המבצעת את השיגור עצמו באמצעות הטיל והחללית שלה. "זה כבוד גדול בשבילנו להשתתף במשימה ההיסטורית, ובטיחות האסטרונאוטים בראש סדר העדיפויות שלנו". 

לצפייה בשיגור

 

משימת AX-1 תהיה המשימה הראשונה שבה יגיעו אזרחים בתשלום, או אסטרונאוטים פרטיים כפי שמעדיפים לקרוא להם כאן, לתחנת החלל הבינלאומית בחללית אמריקאית. תיירי החלל הקודמים שביקרו בתחנה משנת 2001, הגיעו כולם בחלליות סויוז רוסיות, והגיעו אחד בכל פעם, עם צוות של אסטרונאוטים מקצועיים. "זו תהיה הפעם הראשונה שתעגון בתחנה חללית שבה כל הצוות הוא אסטרונאוטים פרטיים", הדגיש דרק האסמן (Hassmann), מנהל המבצעים של חברת אקסיום. "המשימה הזאת, ומשימות אקסיום הבאות בעקבותיה, יהיו צעדים ראשונים בדרך להרכבת תחנת החלל הפרטית הראשונה, שנתחיל ב-2024. המשימה הזו יוצאת לדרך אחרי שנה וחצי של עבודה קשה. תכננו משהו שלא נעשה קודם, הצוות התאמן היטב, והם מוכנים ובמצב רוח מצוין". 


מדגמנים חליפות. סטיבה (מימין) עם צוות משימת AX-1 בחזרה האחרונה לקראת השיגור | צילום: SpaceX

נחושים להמשיך 

הביקור של האסטרונאוטים הפרטיים בתחנה יגרום לעומס לא פשוט במתקן. שמונה בני אדם ישהו בו זמנית בחלק האמריקאי של התחנה, ובנאס"א היו צריכים לתכנן היטב את הביקור מבחינת העומס על הפעילויות, מהעבודה השוטפת ועד התור לשירותים, ומתכנון חלונות התקשורת ועד סידור מקומות השינה בתחנה. "התחנה במצב מצוין, וגם האסטרונאוטים שנמצאים בה כעת מחכים לאסטרונאוטים הפרטיים ושמחים להיות שותפים לאירוע ההיסטורי", אמרה דיינה וייגל (Weigel), סגנית מנהל תוכנית תחנת החלל בסוכנות החלל האמריקאית. "זו הזדמנות מצוינת לפתוח את מעבדת המחקר המשוכללת בתחנה לשימוש של הצוות הבינלאומי". 

"זאת אבן דרך חשובה בדרך לקיום פעילות פרטית במסלול הנמוך סביב כדור הארץ, הוסיפה אנג'לה הרט (Hart), מנהלת התוכניות של נאס"א במסלול נמוך סביב כדור הארץ. "זו משימה אחת מני רבות שאנו מקווים לעשות, והו ישתמשו בתחנת החלל לחיזוק הקשרים שלנו עם התעשייה. נלמד הרבה מהמשימה הזו, גם מהעבודה של האסטרונאוטים הלאומיים והאסטרונאוטים הפרטיים אלה לצד אלה, בלוח זמנים צפוף, ואנו נחושים להמשיך לקבל אסטרונאוטים פרטיים בתחנת החלל, ואף ליזום בעצמנו משימות כאלה". 

מזג האוויר אתמול היה בפלורידה מזג אוויר סוער, עם גשם, ברקים ורוחות חזקות. חזאי מחיל החלל האמריקאי דיווח במסיבת העיתונאים כי היום אמור להיות מזג אוויר נוח, בהיר ויבש, עם סיכוי של עשרה אחוז בלבד לרוחות חזקות מספיק כדי לגרום לדחיית השיגור. אם השיגור יידחה היום, חלונות נוספים יהיו בשבת וביום ראשון, וגם במועדים אלה, הבטיח החזאי, צפוי מזג אוויר נאה עם סיכוי קטן לרוחות חזקות. 


סיכוי קטן לרוחות חזקות שיגרמו לדחיית השיגור. חללית דרגון של משימת AX-1 בראש טיל פלקון 9 על כן השיגור 39A במרכז החלל בקייפ קנוורל, פלורידה | צילום: SpaceX

חזרה אחרונה

אחד האסטרונאוטים הפרטיים, ששילמו כל אחד יותר מחמישים מיליון דולר על הטיסה, הוא כמובן איתן סטיבה מישראל, שאמור לבצע במהלך שמונת הימים בתחנת החלל יותר מ-30 ניסויים מדעיים, וכן פעילות חינוכית רבה ואירועי תרבות במסגרת משימת "רקיע" שמובילה קרן רמון. משפחת סטיבה קיימה ביום רביעי מסיבה לחברים ולשותפים למשימה, כמובן בלי איתן עצמו, שנתון בבידוד לקראת השיגור עם כל צוות המשימה, בווילה באזור אורלנדו. אתמול (חמישי) השלים הצוות את החזרה האחרונה לקראת השיגור, שכללה את לבישת חליפות החלל, הנסיעה לכן השיגור עצמו, והכניסה לחללית, בדיוק כפי שהם אמורים לעשות בשעות האחרונות לקראת השיגור עצמו. 

תגובה אחת

  • דניאל

    פרוט הניסויים

    היה נחמד אם הכתבה הייתה חוזרת על הפרוט של הניסויים שאיתן אמור לעשות וגם על אלו ששלושת הנוסעים האחרים יעשו...אם בכלל או שהם לגמרי תיירי חלל.