הים האגאי הוא אזור מועד לרעידות אדמה בגלל מיקומו בגבול בין שלושה לוחות טקטוניים. הפעם נהרגו ברעש לפחות 27 בני אדם

רעידת אדמה בעוצמה 7 היכתה ביום שישי (30 באוקטובר) במזרח הים האגאי, סמוך לחופי טורקיה וכמה מאיי יוון. העיר הטורקית איזמיר נפגעה באופן הקשה ביותר, ולפי דיווחים טורקיים יותר מ-20 מבנים קרסו בה, ולפחות 25 בני אדם נהרגו. גם ביוון דווח על נזק למבנים, ובאי סאמוס נהרגו שני נערים. הרעידה התרחשה בעומק רדוד יחסית – 21 קילומטרים בלבד מתחת לפני הים, מה שהעצים את הנזק שנגרם בפני השטח.

רעידות אדמה מתרחשות בעיקר באזורים הסמוכים לקווי המגע בין הלוחות הטקטוניים המרכיבים את קרום כדור הארץ, בעקבות שחרור פתאומי של מתחים המתפתחים ביניהם במהלך תנועתם אחד ביחס לשני. הים האגאי שוכן באזור טקטוני ייחודי התקוע כטריז בין הלוח האנטולי, הלוח האפריקאי והלוח האירואסייתי הסוגרים עליו מכל עבר ומפעילים עליו לחץ רב. אופיו הטקטוני הייחודי של הים האגאי הוביל לכך שהתפתחו בו העתקים רבים – סדקים שלאורכם עלולה להתרחש תנועה.

תכונות אלה הופכות את הים האגאי לאזור מועד ביותר לרעידות אדמה, ולאורך ההיסטוריה תועדו בסביבתו כמה אירועים משמעותיים. האירוע המתועד המוקדם ביותר, בשנת 1688, התרחש גם הוא באיזמיר, אז נהרגו בעיר כ-15,000 בני אדם וגובה פני השטח צנחו בכחצי מטר. בשנת 1999 רעידה חזקה מאוד, בעוצמה 7.6, היכתה בעיר איזמיט ממזרח לאיסטנבול, וגרמה גם היא לנזק כבד ביותר, ולמותם של כ-17,000 בני אדם. גם בתחילת השנה אירעה פקדה רעידת אדמה קטלנית את טורקיה, וגבתה את חייהם של יותר מ-20 בני אדם. 

אזרחים מנסים לחלץ לכודי מבניין שקרס באיזמיר | צילום: VP Brothers, Shutterstock
נזק רב בפני השטח. אזרחים מנסים לחלץ לכודי מבניין שקרס באיזמיר | צילום: VP Brothers, Shutterstock

בלי תחזית

את עוצמת רעידות האדמה נהוג לציין באמצעות סולם מגניטודה לפי מומנט, שהחליף את סולם ריכטר. הדירוג מבטא את עוצמת הרעידה כערך שבין 1 ל-10. כל עלייה של יחידה בסולם פירושה עלייה של פי 31.6 באנרגיה שהשתחררה ברעידה. עלייה של שתי יחידות פירושה גידול פי 1,000 בשחרור האנרגיה. רעידות אדמה הן תופעת טבע נפוצה מאוד, אולם רובן המכריע הוא בעוצמה נמוכה הניתנת לזיהוי רק באמצעות מכשירי מדידה, והן אינן מהוות סכנה. למרות המחקר הרב בתחום, עד כה לא נמצאה דרך יעילה לחזות מראש רעידות אדמה, והמערכות הקיימות יכולות לספק התרעה של שניות אחדות בלבד. 

 

0 תגובות