הוא לחם נגד שרלטנים, חשף תרמיות, קידם את החשיבה המדעית… וגם שלף ארנבים מהכובע. העולם נפרד מג'יימס רנדי, הקוסם שסירב להאמין לשקרים

בגיל 13 רנדי המדהים  – הקוסם ג'יימס רנדי (Randi) שהלך אתמול לעולמו בגיל 92 – נפצע בנפילה מאופניים והיה מרותק לביתו. כדי להעביר את הזמן התחיל לקרוא על קסמים ונשבה בקסמם. זמן קצר לאחר מכן, כשצפה במופע קסמים, ביקש הקוסם מתנדב מהקהל. רנדי הרים את ידו. הקוסם אבחן מיד שרנדי עצמו הוא קוסם צעיר, והמתנדב הלהוט אישר זאת.

זרעי הספקנות שלו נבטו מיד לאחר ההופעה, כשרנדי ניגש לקוסם ושאל כיצד ידע שהוא עצמו קוסם מתלמד. הקוסם הודה שזה בסך הכול תעלול שהוא מרבה להשתמש בו בהופעותיו: הוא שואל את כל המתמודדים המתנדבים אם הם קוסמים, סיפר. אם התשובה חיובית הוא זוקף זאת ליכולות העל-טבעיות שיש לו כביכול. ואם היא שלילית? הוא ממשיך במופע בידיעה שאיש לא יזכור מה אמר קודם.

רנדי הצעיר המשיך ללמוד קסמים, ובגיל 17 עזב את בית הספר ומצא מיד עבודה כקוסם בקרקס. במהלך הקריירה שלו הוא נחשב לממשיך דרכו של הארי הודיני, עקב התמחותו בפעלולי הימלטות. במשך השנים הוא הנחה תוכניות אירוח בטלוויזיה, כגון "המופע של רנדי המדהים" משנת 1967, הרבה להתראיין והשתתף בתוכניות ילדים ובסרטים. רנדי אף כתב עשרה ספרים העוסקים בתעלולי קסם ובחשיפת תרמיות באמצעות ספקנות בריאה.

חשף את התרמיות של "בעלי כוחות על טבעיים" ושרלטנים אחרים. רנדי | צילום: James Randi Educational Foundation
חשף את התרמיות של "בעלי כוחות על טבעיים" ושרלטנים אחרים. רנדי | צילום: James Randi Educational Foundation

מיליון דולר לקוסם הישר

במשך השנים בנה לעצמו רנדי תדמית של שומר הסף של "הקוסמים הטובים". הוא הזדהה תמיד כרציונליסט וספקן מדעי, החושף בין השאר קוסמים שמתיימרים להיות בעלי כוחות על-טבעיים ושרלטנים פסאודו-מדעיים שמתיימרים להציג תגליות מדעיות גדולות בלי שהוכיחו אותן בניסויים מבוקרים.

רנדי אף ייסד קרן המבטיחה פרס של מיליון דולר לכל מי שיצליח להדגים יכולות על-טבעיות בתנאים מבוקרים. עד כה, למרות ניסיונות רבים, איש לא הצליח להוכיח שאכן יש לו "כוחות" ולזכות בכסף. אחרי פרישתו של רנדי לגמלאות ב-2015, הקרן הפכה לעמותה התומכת בגופים ללא מטרות רווח שמעוררים שאלות ספקניות.

ב-1972 היה רנדי הראשון שחשף את תרמיתו של אמן האשליות הישראלי אורי גלר, שטען כי הוא יכול לכופף כפיות בכוח המחשבה. חשיפתו של רנדי פגעה מאוד בקריירה המצליחה של אורי גלר בארצות הברית, והוא נאלץ להעתיק את מגוריו לאנגליה.

רנדי לא הסתפק בכך והמשיך לרדוף את גלר, שבו הוא ראה שרלטן, ואף פרסם כעבור שלוש שנים את הספר "האמת על אורי גלר". הוא הקדיש את הספר "לאורי גלר ולשיפי סטראנג (עוזרו; ד"כ), שני אנשים שעבדו על כל העולם, כמעט". בספר שִחְזֵר רנדי את כל להטוטיו המפורסמים של גלר והסביר את התכסיסים העומדים מאחוריהם.  גלר הגיב מצידו בשורה של תביעות דיבה ונלחם ארוכות עם רנדי בבתי המשפט. רנדי לא ויתר עד הסוף, וכשהיה בן 81 ביקש ממעריציו לשרוף את גופתו כשימות, ולפזר את האפר מול עיניו של גלר. יריבות עד המוות.

רנדי יצא רבות גם נגד ההומאופתיה והכריז כי מדובר במים בלבד, ולא בתרופות. הוא אף פרסם את האתגר "10:23" שבו דרבן אנשים ברחבי העולם ליטול מינון יתר של "תרופות" הומאופתיות. אף אחד לא מת או ניזוק מהאתגר, וכך הוא אושש את טענתו כי אלה אינן תרופות אמיתיות.

במסגרת פעילותו לעידוד הספקנות רנדי אף ייסד את פרס פיגאסוס: פרס היתולי בדמות חזיר מעופף שמוענק לאדם או גוף שמתיימרים להיות בעלי כוחות על-טבעיים או שטוענים לגילויים פסאודו-מדעיים. עם הזוכים נמנים המדיום גארי שוורץ, הכנסייה הסיינטולוגית ואפילו מדינת קנזס בארצות הברית, שאסרה על לימודי אבולוציה בבתי הספר.

ב-2003 כשהיה בן 75, הוא יזם סדרת כנסים בכל רחבי העולם שעסקו בנושאים מעוררי מחלוקת כגון התחממות גלובלית, אבולוציה, דת ועוד. הכנסים משכו אליהם מדענים, אתאיסטים וספקנים רבים מכל רחבי העולם. רנדי עצמו הוא אתאיסט מוצהר ואף צוטט אומר ש"האמונה באל היא אחד מהחוליים הגרועים ביותר של המין האנושי בימינו".

​רנדי מדגים בתכנית טלוויזיה כיצד אמני אשליות מבצעים "ניתוח" בעזרת "כוח על טבעי" | מקור: Open Media Ltd, ויקיפדיה
רנדי מדגים בתכנית טלוויזיה כיצד אמני אשליות מבצעים "ניתוח" בעזרת "כוח על טבעי" | מקור: Open Media Ltd, ויקיפדיה

שיאים חדשים

במהלך קריירת הקסמים שלו שבר רנדי שבר שני שיאי גינס: ב-1956 עקף את הודיני הגדול כששהה 104 דקות מתחת למים, ובהמשך שהה בתוך קוביית קרח במשך 55 דקות. הוא קיבל לא מעט פרסים מקצועיים של קוסמים לאורך חייו, ואותות הוקרה על פעילותו הספקנית, בין השאר מהמועצה האמריקאית הלאומית נגד תרמיות בריאות, המועצה לראייה ספקנית ועוד.

לצד זה רנדי עורר התנגדות לא מעטה עקב היותו חסיד של דרוויניזם חברתי – גישה פוליטית המנסה להחיל עקרונות מתיאוריית הברירה הטבעית של צ'רלס דרווין על החברה האנושית. לדוגמה הוא הצהיר שהוא תומך בלגליזציה של סמים כדי שכל הנרקומנים ימותו ממנת יתר ויפטרו את החברה מהצורך לטפל בהם.

ג'יימס רנדי היה אושיית תרבות רבת השפעה. דמותו הססגונית שילבה בדרן מוכשר, לוחם צדק שנאבק למען האמת והיושר, ואויב מר לכל מי שאינם עומדים באמות המידה המחמירות שהציב. בשנים האחרונות נאבק בבעיות בריאות רבות, ואתמול הודיעה הקרן על שמו כי הלך לעולמו מסיבות הקשורות בגיל, אך לא מסרה פרטים נוספים. 

https://davidson.weizmann.ac.il/programs/science_online

12 תגובות

  • מוטי

    יש בסיס מדעי להומיאופתיה

    מצורפים שני מאמרים על הבסיס המדעי להומיאופתיה https://homeopathyhealing.co.il/%d7%96%d7%95%d7%9b%d7%94-%d7%a4%d7%a8%d7... https://homeopathyhealing.co.il/%d7%94%d7%95%d7%9e%d7%90%d7%95%d7%a4%d7%...

  • אדם מן הישוב

    יהי זכרו ו פרק ופועלו ברוך.

  • דרווין

    קנזס לא אסרה על לימודי אבולוציה.

    כדאי לדייק.

  • אור

    סתם טיפש

    כולם יודעים שזה שקר אבל נהנים מהאשליה .
    לדעתי רדיפתו של גלר הייתה נגועה באנטישמיות

  • אנונימי

    נכון. אתה באמת סתם טיפש.

  • www.yanivd.co.il

    הוא לא היה הראשון שנלחם באורי

    הוא לא היה הראשון שנלחם באורי גלר. קדמו לו בישראל יוסף אלון ויצחק קלזון וגם קוסם בשם איתן איילון.

  • אחד

    לא

    ממש לא כולם יודעים שזה שקר, ולא אנטישמיות.
    יותר מזה אפילו ה-CIA בדקו את גלר. וזה לא רק גלר, גם הכניסה, גם כל מדברי המתים ,

  • אנונימי

    הוא רדף אחרי מתחזים, לא אכפת

    הוא רדף אחרי מתחזים, לא אכפת לו מה הדת של המתחזה (אם כבר סילביה בראון יצאה עליו שהוא אתאיסט)... חאלס להתבכיין

  • רוני

    אולי כיום כולם יודעים שזה שקר - בגלל שרנדי הוכיח את זה

    בזמנו אורי גלר התעקש שיש לו כוחות על טבעיים, ואף עשה מזה לא מעט כסף. היו אפילו מי ששילמו לו כדי שישתמש בכוחותיו בחיפושי נפט וזהב.

  • גלעד גרינבאום

    דעה אינה עובדה

    פגשתי את רנדי. לדעתי היה רחוק מאנטישמיות. האם יש לך ראיות לעמדה אנטישמית בה החזיק רנדי כביכול? האם רנדי ״רדף״ ישראלים או יהודים נוספים? האם התבטא באנטישמיות? לפי גישת רנדי, ולפי ההגיון והמוסר, עליך לספק הוכחות לטענותיך.

  • רטני

    לא יודע אם אי פעם ראית את

    לא יודע אם אי פעם ראית את אורי גלר בראיון. אבל במידה ולא, אז שווה לצפות. הוא לחלוטין לא מסגל לעצור את עצמו מלספר שקרים, לנסות להאדיר את עצמו והתעקש על כוחות העל שיש לו כביכול. חסר מודעות עצמית ולפחות בראיו ות שאני ראיתי נראה כתאב פרסום. לא כל פעם שמבקרים משהו ממוצא יהודי זה בגלל אנטישמיות.

  • מריה

    נשמע כמו אדם דגול

    שכן ירבו כמותו